avatar

Ninja_Nes Użytkownik gram.pl (Obywatel) ja.gram.pl/Ninja_Nes

W rozważaniach większych i mniejszych...

grywalność, gatunek, Gry, edukacyjne

...warto na początku zastanowić się co tak właściwie rozumiemy pod pojęciami których stosujemy, a których nikomu nie trzeba tłumaczyć ponieważ są dla wszystkich oczywiste. Jeżeli z ciekawości zapytamy znajomych co rozumieją pod pojęciami używanymi na co dzień, nad którymi nie przywykliśmy się zastanawiać, często okaże się, że stworzenie definicji na poczekaniu może być zadaniem całkiem podchwytliwym, a i zazwyczaj każda zapytana osoba poda definicję nieco inną.

2

(źródło: destructoid.com)

 

Przy obcowaniu z grami również istnieją tego typu pojęcia oczywiste dla wszystkich. Jednym z nich jest „grywalność”. Mimo, że jest to mało precyzyjny miernik tego czy gra podoba się odbiorcom, zdaje się być najbardziej naturalnym, a każdy zapytany gracz będzie w stanie bez zastanowienia określić czy produkt nad którym spędził ostatnie pół godziny był dla niego źródłem przyjemnego doświadczeniem.

2

(źródło: wiki.guildwars2.com)

 

Według popularnej definicji na grywalność danego tytułu przypada kilka czynników, takich jak: „fabuła, logiczny schemat powiązań elementów występujących w grze, zasady rozgrywki, liniowość itp.” Zatem w jakich proporcjach te czynniki muszą występować aby gra była wciągająca? Zależy od gry. Pozostaje również kwestia dlaczego większość części Need for Speed sprawia nam frajdę, a skrzywiamy się na myśl o którymś z symulatorów bezpiecznej jazdy?

2

(źródło: conceptships.blogspot.com)

 

Poza definiowaniem pojęć, istnieje jeszcze kwestia systematyki. Prawie wszystkie gry możemy przypisać do któregoś (czasami więcej niż jednego) gatunku. Nie licząc naszych nieszczęsnych gier edukacyjnych zaryzykuję tezę, że w każdym gatunku jesteśmy w stanie na dzień dzisiejszy znaleźć „gwiazdę” - produkt tak innowacyjny, albo do tego stopnia dobrze zrealizowany, że zdobył uznanie wśród szerokiego grona odbiorców. W takim razie co czyni gry związane bezpośrednio ze zdobywaniem wiedzy tak wyjątkowe, że jeszcze nikomu nie udało się zrobić światowego hitu w tym gatunku?

Jutro koniec z budowaniem napięcia ;), pojedziemy po skrajnościach szukając złotego środka w proporcjach czynników składających się na grywalność. Zapraszam.

 

komentarzy: 206 stycznia 2013, 18:15

2 komentarze do tego wpisu:


MartivaR : 06 stycznia 2013, 20:10

"Grywalność", temat zgłębiany od starożytności i do teraz nie do końca rozgryziony, bowiem inaczej odbierany przez każdego osobnika growej nacji. Zawiesiłeś na kiju bardzo smakowitą marchewkę, którą chcę pochwycić w następnym odcinku. Uwielbiam takie zagłębianie się w tematy growej ezgystencji.
odpowiedz

Darkoon : 07 stycznia 2013, 17:13

Grywalność to wbrem pozorom całkiem ciekawy temat. Nie jestem w stanie przywołać żadnych popularnych tekstów opisujących to pojęcie, a szkoda bo niektórzy domorośli recenzenci mogliby w końcu dowiedzieć się o co z grywalnością chodzi. Czekam niecierpliwie na materiał główny.
odpowiedz

Aby dodać komentarz trzeba być zalogowanym na swoje konto gram.pl! kliknij by się zalogować

Strona prezentuje indywidualną opinię użytkownika. gram.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone przez użytkowników.
© gram.pl