avatar

Bralo Użytkownik gram.pl (Delegat) ja.gram.pl/Bralo

Recenzja Battlefield 4 - Multiplayer

battlefield, multipalyer

Battlefield 4 zawitał na półki 31.10.13.

Od premiery minął już ponad tydzień, a mi udało się spędzić przy grze ponad 20 godzin, co, dodając 350 spędzonych przy BF3, pozwala mi chyba w miarę rzetelnie odpowiedzieć na pytanie „rewolucja czy ewolucja?”

 

Recenzję podzieliłem na poszczególne punkty, w których szczegółowiej opisałem konkretne elementy gry.

 

Grafika

Zacznę od niej ponieważ jest to pierwsza rzecz, na którą zwracamy uwagę po włączeniu gry.

Patrząc na gameplay'e gdzie gra była ustawiona na maksymalnych detalach (u siebie niestety nie mam możliwości zagrania na tak dużych), widać od razu, że grafika względem 3-jki została ulepszona. Nie jest to drastyczny krok w przód, ale różnice są zauważalne nawet na pierwszy rzut oka – bardziej wyraziste tekstury, wręcz „kujące w oko”, dużo lepsza gra świateł, jeszcze lepiej odwzorowane modele broni, oraz niesamowicie naturalnie poruszający się żołnierze.

Kolejną rzeczą, o której grzech nie wspomnieć, to filtr nałożony bezpośrednio na ekran, zmieniający kolory, a w rezultacie wygląd całej gry. Jest on teraz dużo lepszy, poważniejszy, niektórzy określili by go mianem „dorosłego”. Na pewno gra na tym zyskała, bo u poprzedniczki (która była za bardzo „cukierkowa”) był niebieski i wszystko świeciło się jak psu jajca, natomiast teraz jest dużo lepiej wykonane i bardziej sprzyja oku.

Również, efekt cząsteczkowy uległ poprawie. Podczas wybuchów od razu da się zauważyć, że cząsteczek jest o wiele więcej na ekranie.

Dźwięk

Jeśli chodzi o dźwięk, to każdy fan Battlefield wie, że jest to mocna strona tej serii.

W czwórce został jeszcze lepiej odwzorowany. Do wybuchów dodano więcej basu, więc efekt wybuchu powala, a każda broń brzmi doskonale.

Optymalizacja

Grając w betę, byłem bardzo negatywnie nastawiony jeśli chodzi
o optymalizację, bo jak nie być, skoro ma się 30fps na niskich, a gra strasznie klatkuje.

Wchodząc pierwszy raz na serwer, byłem przekonany, że dużo od bety się nie zmieniło (optymalizacja) jednak okazało się, że jest znacznie lepiej, bo od razu mogłem grać na ustawieniach średnich (1680x1050~45FPS)
bez większych spadków fps.

Błędy

I tu zaczyna się problem. Błędów w grze jest dużo i ciut ciut :)

Bardzo często (najczęściej po 1 do 2 gier) wyłącza nam zawieszoną grę
z napisem „bf4 przestał działać” - najgorsze, że zawiesza nam grę wtedy, kiedy idzie nam przyzwoicie i momentami można się zdenerwować,
a z tym, zniechęcić do kolejnego wejścia na serwer.

Zanikający dźwięk, to kolejny problem. Najczęściej zanika on na l. Kolejowa Golmud, więc tam granie mija się z celem. Nie słychać dźwięku silników, jak nas zamierzają (i te zdziwienie, jak dostajemy RPG w tyłek!), po prostu nic!

Różnego rodzaju opóźnienia na serwerach (ping2-10) cofki, przycięcia gry na kilka sekund.

Co jest dziwne, większość tych błędów zdarza się na Polskich serwerach, natomiast na niemieckich jest ich dużo mniej.

Długość wczytywania map jest okropnie długa.

Więc Panowie z Dice – czekamy na PATCHA!

Wyposażenie(bronie)/levelowanie/klasy

Broni dostępnych w grze jest b. dużo (120+/- [łącznie z granatami itp.] )

Kolejną broń odblokowujemy grając bronią z danej kategorii/klasy, tzn. aby odblokować w szturmowcu, to trzeba grać karabinem szturmowym
i zdobywać nim punkty, aby dostać następną broń. Jeśli będziemy grać szturmowcem, a strzelać karabinem wyborowym, to wbijamy punkty do karabinów wyborowych, a nie jak to było w poprzedniej części, do szturmowych.

Ogromnym plusem jest duża możliwość kombinacji ustawień broni.
Tym razem mamy, aż cztery sloty dostępne do wypełnienia różnymi dodatkami, zaczynając od:

chwytu (pionowy, pochylony, ergo, krótki, składany, POTATO)
tłumiku (zwykłego, LS06, PBS-4, R2)

laserów (zwykły, zielony, laser+latarka, potrójny laser) hamulec wylotowy, dodatkowy cel. mech. , ciężka lufa, latarka, dwójnóg, kompensator. Każdy
z tych dodatków zmienia parametry naszej broni, dlatego trzeba się zastanowić, zanim dodamy coś do broni.

Poziomów w grze jest 100, ale twórcy dosłownie nagradzają
nas za wszystko, gdzie nie pójdziemy, czy nie strzelimy, to i tak dostaniemy za coś punkciki :)

Jeśli chodzi o klasy, to wielkich zmian nie ma. Wsparcie oddało c4 zwiadowcy (jak w BF:Bc2) a dostało granatnik termowizyjny i to tyle.
Do faktu ponownego posiadania przez zwiadowcę ładunków C4 podszedłem bardzo optymistycznie. W głowie wciąż mam dobre wspomnienia z BF:BC2, a z nowymi mapami i opcjami doposażenia w BF4, mam już masę pomysłów jak ciekawie rozgrywać rundki zwiadowcą.

Mapy/tryby

Ilość map w nowej odsłonie, to 10:

  • Fabryka311

  • Zapora Na Mekongu

  • Strefa Powodziowa

  • L. Kolejowa Golmud

  • Sztorm Na Paracelach

  • Operacja Blokada

  • Kurort Hajnan

  • Oblężenie Szanghaju

  • Wroga Transmisja

  • O Brzasku

Budowa map, powiedzmy, że jest dobra. Od razu do gustu przypadła
mi Fabryka311 (dużo roślinności, ogólnie mapa wygląda ładnie).
Sztorm Na Paracelach (jedyna mapa, gdzie dobrze działa i wygląda „lewoluszyn”) i O Brzasku (lubię miejskie mapki)

Reszta map jest dobra, ale żadna się nie wyróżnia.

Trybów w grze mamy 8:

  • Duży Podbój

  • Podbój

  • Unicestwienie – nowy tryb, który polega na znalezieniu bomby przez obie drużyny, a następnie dotarciu do przeciwnika punktu
    i wysadzenie go. Gra się do 3-ech wysadzeń.

          Problem jest taki, że nie wprowadzono limitu czasu, dlatego                        niektóre  mecze mogą trwać wieczność.
          Ogólnie tryb bardzo przyjemny.

  • Dominacja (znana z DLC CQ Battlefield3)

  • Sztum

  • Drużynowy DM

  • Zespołowy DM

  • Neutralizacja

Tryb Dowódcy

Długo wyczekiwany tryb w końcu powrócił do serii. Jako, że nie grałem nigdy wcześniej w ten tryb, to po zagraniu, jestem mile zaskoczony. Fajna odskocznia, nie mamy ochoty aktualnie grać, to odpalamy sobie dowódcę
i gramy spokojnie popijając kawę i wbijając punkty doświadczenia normalnie, jak za zwykłą rundę. Fajne jest też, że działa on na tabletach oraz smartfonach.

Siedzimy sobie w pociągu wracając z pracy, odpalamy tryb dowódcy i jesteśmy w grze nabijając kolejne punkty :)

Dubbing

Sam w sobie jest okej, ale troszkę bez emocji. Wypowiadane słowa „kurwa” jakoś do mnie nie trafiają pod względem emocjonalnym i mogłoby to być lepiej wykonane.

Po prostu bez rewelacji, ale da się do niego przyzwyczaić.

System Strzelania

Jak najbardziej pozytywny. Każda broń jest inna i czuć, że strzela się
z AK103, a jak weźmie się pistolet maszynowy, to zupełnie inaczej on reaguje i trudniej z niego trafić, ponieważ recoil w grze jest większy,
niż w trzeciej części.

W pojazdach, kule wystrzelone szybciej zaczynają opadać – na początku mogą być problemy z celnym trafieniem w przeciwnika.

Podobnie jest z rakietami RPG.

Levolution

Tu niestety jestem troszkę rozczarowany. Pamiętam, jak Twórcy przed premierą zachwalali owe levolution. Mówili, że każda rozgrywka będzie inna, że to gracz zdecyduje jak będzie wydlądała mapa, po części mają racje, ale tylko z tym, że to gracz zdecyduje o wyglądzie mapy.

Może od początku. Jeśli gracze zdecydują się uruchomić „lewoluszyn”, to za każym razem działa ono IDENTYCZNIE! Wieżowiec zawala się zawsze tak samo, statek również tak samo wpływa na wyspe.

Ale bardziej boli mnie, dlaczego na większości mapach, tak zachwalane levolution nic nie wnosi do rozgrywki. Zacznę od pozytywów:

Na mapie Szanghaj zawala się wieżowiec, gdzie punkt, który był na górze, jest teraz na dole w gruzach oraz pojawia się pył na mapie, co jest fajnym efektem. Na Paracelach (najlepsza mapa pod względem LEVOLUTION) pojawia się sztorm, ogromne fale, które stwarzają wiele problemów
w pływaniu łodziami oraz strzelanie nimi. Zaczyna padać deszcz, drzewa wyginają się na wszystkie strony, jest mniejsza widoczność i z podobnymi efektami levolution powinno być na każdej mapie.

Na jeszcze jeden zalewa miasto i z ciężkich pojazdów, przesiadamy
się na łodzie. Niestety to tyle.

Reszta map (jeśli chodzi o levolution) jest słabo wykonana. Na jednej (Wroga Transmisja) zawala się ogromny dach (jest to widowiskowe, ale do gameplay'u nic nie wnosi)

Na kolejnych (O Brzasku) zawala się most...DICE!> WTF>? Przecież można by to zrobić ręcznie!

Na Kurorcie Hajnan zawala się po obu stronach hotel, na L. Kolejowej, levolution jakby w ogóle nie było, bo jedynie po mapie (drogi) rozstawione są bomby, a w niektórych miejscach detonatory.

Na koniec zostawiłem sobie mapę Operacja Blokada. Sama nazwa wskazuje, że jest to coś na wzór „Operacji Metro”. Ciasne korytarze, ale na szczęście twórcy pomyśleli i można przejść na kolejne punkty dołem, górą, dworem...na którym jest śnieg, zawierucha oraz zamarza ekran wraz
z celownikiem (nawet fajny efekt) Samo levolution również dużo nie wprowadza zmian.

Levolution, to nie tylko, to co napisałem wyżej. Fajne smaczki wprowadzono za jego pomocą do rozgrywki np. możliwość wysunięcia słupków, gdy widzimy nadjeżdżający czołg. Windy, które zawiozą nas na drapacz chmur, lub inne wysokie budynki. Opuszczanie barier ochronnych w oknach, zgaszanie światła w niektórych pomieszczeniach
(w końcu przyda się latarka)

Bramki emitujące dźwięk po przejściu, tego typu smaczki jak najbardziej
mi się podobają.

Destrukcja

To chyba jeden z ważniejszych punktów i oczekiwania wobec destrukcji były ogromne i każdy marzył, aby powróciła ona w takiej formie
(albo i lepszej!) w jakiej znamy ją z BC2.

Udało się to w 50%-wszystko zależne jest od mapy. Pamiętacie mapę bety, na której nic nie można było zniszczyć (nie licząc wieżowca) oprócz paru ścian.

Ale np. na mapie L. Kolejowa, na której są budynki rodem
z BC2(1-2piętrowe) można jak najbardziej rozwalić, szczególnie granie
w szturmie na tej mapie wygląda obłędnie. Każdy budynek można zrównać z ziemią.

Również fajnie destrukcja wygląda na mapie „ Zapora Na Mekongu”,
na której budynki zwykłe też można zniszczyć, większego nie da się zawalić, ale ściany sypią się dobrze i kilka dziur można zrobić. Ogólnie mapa otwarta, więc też nie ma dużo możliwości.

Na mapach takich jak „ O Brzasku” „Strefa Powodziowa”, gdzie mapy
są miejskie, z dużymi budynkami, niestety szału nie ma. Na „strefie” jedynie sypią się jakieś małe murki, które są na dachach, oraz daszki wyprowadzające nas na dach. W „brzasku” jest normalne miasto, więc nie pamiętam, abym coś tam zniszczył większego. Fabryka311, tam zawala się komin, który opada między dwie hale i można nim przechodzić.

Reszta Zmian

Dodano nowe pojazdy, jak quady, skutery wodne, łodzie hybrydowe, szturmowe, która jest b. mocna przeciw piechocie i można zrobić niezłą sieczkę.

Również zmianie uległy składy, które są 5-cio osobowe - większy manewr
w grze drużynowej.

W obecnej edycji, punktacja za reanimacje została zmieniona.
W poprzedniej części dostawaliśmy 100pkt za reanimacje kogoś z drużyny, teraz (niestety) to tylko 25pkt. Dla niektórych osób może być to mało i mogą zaprzestać biegania z defibrylatorem, co jest kiepskim pomysłem.

Battlefield nastawiony jest na grę drużynową, dlatego zostajemy nagradzani „perkami” wykonując różne cele, które wyznacza nam dowódca. Chodzi
o ten zielony pasek na dole ekranu. Zdobywamy kolejno cztery umiejętności. Dla każdej klasy są po 3 funkcje (każda się od siebie różni)

Szturmowiec posiada:

  • Atak (posiada każda klasa)
    POZIOM 1: BIEG:
    O 10% zwiększa maks. prędkość
    POZIOM 2: AMUNICJA:
    O 50% zwiększa maks. liczbę przenoszonych nabojów
    POZIOM 3: GRANATY:
    O 1 zwiększa maks. liczbę przenoszonych granatów
    POZIOM 4: BEZP. SPADANIE:
    Zwiększa wysokość, z jakiej możesz spaść nie odnosząc obrażeń

  • Medyk Bojowy

    POZIOM 1: ŚRODKI MEDYCZNE:
    Pozwala rozmieścić dodatkową torbę medyczną lub apteczkę
    POZIOM 2: BIEG:
    O 10% zwiększa maks. prędkość
    POZIOM 3: LEPSZY DEFIBRYLATOR:
    Dwukrotnie przyspiesza ładowanie defibrylatorów
    POZIOM 4: JEDNOSTKA MEDYCZNA:
    Obsadzone pojazdy powoli leczą znajdujących się w pobliżu żołnierzy

  • Grenadier

    POZIOM 1: GRANATY:
    Możliwość przenoszenia dodatkowego granatu ręcznego
    POZIOM 2: BIEG:
    O 10% zwiększa maks. prędkość
    POZIOM 3: GRANATY 40 MM:
    Możliwość przenoszenia 3 dodatkowych granatów 40 mm
    POZIOM 4: KAMIZELKA:
    O 15% zmniejsza obrażenia od wybuchów

Technik:

  • Mechanik

    POZIOM 1: SZYBSZE NAPRAWY:
    O 35% przyspiesza naprawy i sabotaż pojazdów
    POZIOM 2: KAMIZELKA:
    O 15% zmniejsza obrażenia od wybuchów
    POZIOM 3: OSŁONA:
    O 50% zmniejsza efekt przygważdżający wrogiego ognia
    POZIOM 4: J. NAPRAWCZA:
    Obsadzone pojazdy powoli naprawiają inne znajdujące się w pobliżu pojazdy

  • PPANC

    POZIOM 1: MINY:
    Możliwość przenoszenia maks. 6 min ppanc. lub M2 SLAM
    POZIOM 2: RAKIETY:
    Możliwość przenoszenia maks. 7 pocisków do wyrzutni ppanc. i plot.
    POZIOM 3: WIĘCEJ ŁADUNKÓW:
    Możliwość rozmieszczenia maks. 6 ładunków wybuchowych
    POZIOM 4: KAMIZELKA:
    O 15% zmniejsza obrażenia od wybuchów

Wsparcie:

  • Ogień Pośredni

          POZIOM 1: ZAPAS AMUNICJI:
          Możliwość rozmieszczenia dodatkowej skrzyni z amunicją
          POZIOM 2: AMUNICJA:
          O 50% zwiększa maks. liczbę przenoszonych nabojów
          POZIOM 3: OGIEŃ POŚREDNI:
          Zwiększa maks. zapas amunicji do M224 i XM25
          POZIOM 4: J. ZAOPATRZENIOWA:
         Obsadzone pojazdy uzupełniają amunicję u żołnierzy w pobliżu

  • Obrona Okrężna

          POZIOM 1: AMUNICJA:
          O 50% zwiększa maks. liczbę przenoszonych nabojów
          POZIOM 2: PRZYGWAŻDŻANIE:
          O 50% zwiększa efekt przygważdżający broni
          POZIOM 3: MINY CLAYMORE:
          O 3 zwiększa maks. liczbę przenoszonych min Claymore
         
POZIOM 4: LEPSZY MP-APS:
         Wydłuża czas ochrony przed ostrzałem wroga zapewniany przez                   MP-APS

 Zwiadowca:

  • Snajper

    POZIOM 1: BEZDECH:
    O 100% wydłuża czas, na jaki możesz ustabilizować celownik
    POZIOM 2: OSŁONA:
    O 50% zmniejsza efekt przygważdżający wrogiego ognia
    POZIOM 3: KRYCIE SIĘ:
    O 2 sekundy skraca czas podświetlania cię po dostrzeżeniu
    POZIOM 4: L. DOSTRZEGANIE:
    O 45% wydłuża czas podświetlania twoich celów po dostrzeżeniu

  • Komandos

         POZIOM 1: NIEWYKRYWALNOŚĆ:
          Jesteś niewidoczny dla czujników ruchu (chyba że biegniesz)
         POZIOM 2: ŁADUNKI C4:
         Zwiększa maks. liczbę przenoszonych ładunków C4 do 6
         POZIOM 3: CZUJNIKI RUCHU:
        Zwiększa maks. liczbę czujników ruchu do 5. O 40% zwiększa zasięg          T-UGS i MAV
        POZIOM 4: KRYCIE SIĘ:

        O 2 sekundy skraca czas podświetlania cię po dostrzeżeniu

Podsumowując

Dostaliśmy produkt, który nie jest do końca skończony (ale co tu się dziwić, jak chce się zdążyć przed konkurencją, później takie są efekty) 
Posiada on dużo błędów, które w najbliższych miesiącach będą poprawiane.

Gra nie różni się dużo od 3-ciej części, ale jeśli coś jest dobre
(a nie wątpliwie trzecia część taka była) to po co robić nową grę, skoro można ulepszyć, to co jest dobre?

Natomiast „lewoluszyn” - Fajne i nie fajne..mam bardzo mieszane uczucia
co do niego - można było lepiej to rozwiązać, tak, aby na każdej mapie było go czuć

Pomimo tych wszystkich błędów, które przedstawiłem, to i tak bawię się przy tej grze świetnie, szczególnie, że mam z kim grać.

Moim zdaniem Battlefield4 wkroczył w taki etap, że kolejna odsłona, powinna drastycznie zmienić grę, ponieważ nie chciałbym, aby zrobili
z tego drugiego Cod'a, który od 10 lat, nic nie zmienia.

Dlatego niewątpliwie 4-rka jest ewolucją, a nie rewolucją,
tak, jak zapowiadali twórcy.

Myślę, że oceniłem grę obiektywnie.

OCENA: 7.5/10

PLUSY

  • Grafika

  • Dźwięk

  • Różnorodność w upgrade broni

  • Tryb dowódcy oraz unicestwienie

  • Levolution (Paracel Storm!)

  • Destrukcja (Niektóre mapy)

  • Soczysty Multiplayer

MINUSY

  • Levolution (niewykorzystany potencjał)

  • Destrukcja

  • Nie do końca dopracowana (masa błędów)

 

MIle widziane komentarze. Proszę o wyrozumiałość, ponieważ jest to moja pierwsza większa recenzja ;).

komentarzy: 408 listopada 2013, 15:40

3 komentarze do tego wpisu:


MAJOT15 : 09 listopada 2013, 16:56

Bardzo fajna recenzja:D
odpowiedz

Ballonik : 09 listopada 2013, 23:54

Recenzja konkretna! Czekam na spełnienie obietnicy brzmiącej "będę prowadził gramsajta" :D
odpowiedz

Bralo : 10 listopada 2013, 12:16

Wymyśle jakieś tematy i postaram się ciekawie je przedstawić :).
odpowiedz

Stian3D : 11 listopada 2013, 23:04

Dobra robota! Tak trzymaj! :D
odpowiedz

Aby dodać komentarz trzeba być zalogowanym na swoje konto gram.pl! kliknij by się zalogować

Strona prezentuje indywidualną opinię użytkownika. gram.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone przez użytkowników.
© gram.pl