avatar

Karfein Użytkownik gram.pl (Biały Drow) ja.gram.pl/Karfein

Zapowiedź: Create

Zapowiedź, gra, gra logiczna, logiczne, create

Ile to się razy w życiu nasłuchałem od rodziców i innych starszych osób, że gry to tylko ogłupiają, odmóżdżają, opóźniają w rozwoju, robią z nas "debilemony" itp. itd. W natłoku tych wszystkich wniosków z kosmosu nie było ani jednego pozytywnego, co dziwne, bo nie raz łapano mnie na "marnowaniu czasu" przy grze logicznej. Oto rodzi się kolejny przedstawiciel tego gatunku. Czy utonie w gąszczu pozostałych gier tego typu?


Cyrk Zalewski i Theme Park mają na noc

Twórz
Tutaj nie tylko nasze kombinowanie pójdzie w ruch, ale i kreatywność. Przede wszystkim w grze będziemy mogli stworzyć sobie światek na podstawie jakiegoś krajobrazu. Mamy do dyspozycji rzeźbę terenu, tło, tekstury, naklejki, pędzle, obiekty - łącznie wychodzi tego tysiące, a tła możemy sobie domalować sami, co daje praktycznie nieskończone możliwości - i wyrazić siebie tworząc unikatowe miejsce, które możemy wypchać piramidami, namiotami, zwierzętami, ludźmi, robotami, ogrami, statkami kosmicznymi, pudłami, niemalże czymkolwiek, a do tego dołożyć wykończenia w postaci mgły, deszczu, baniek - w każdym razie tu też opcji jest wiele. Nic by to nie dało, gdyby nie fakt, że można swoje dzieło pokazać światu i doczekać się komentarzy ze strony innych graczy, a nawet przeróbek swojego pomysłu. Niestety nie na wszystkich platformach będzie pod względem dzielenia się tak różowo. Create zostanie wydany na PC, Mac, X360, PS3 (wraz z obsługą Move) oraz Wii. W przypadku tej ostatniej konsoli właśnie różu brakuje, gdyż nie będzie można dzielić się swymi tworami. Powód niestety nieznany, ale wydaje się dziwny. Wyobrażacie sobie LittleBigPlanet bez dzielenia się swoimi poziomami?


Yeah, skatepark i misja przeprowadzenia bezpiecznie deskorolki przez rampy...

Ciesz oko
Wspominałem, że jest z czego tworzyć. Pytanie, jak się przekłada jakość na ilość. Obrano, myślę, kierunek słuszny. Grafika jest bowiem kolorowa i dość bajeczna, więc nie potrzeba tu tekstur w wysokiej rozdzielczości, żeby można było uznać oprawę wizualną za ładną. Widać, że twórcy celują w różne pokolenia graczy, wydawałoby się, będących casualami. Trudno oczekiwać czegoś innego po grze familijnej. Jednak Create nie jest tworzony tylko dla casuali, o czym później. Oczywiście na pewno za jakiś czas przyjdzie nam się doczekać imitacji prawdziwych lokacji, trójwymiarowych odwzorowań miejsc z gier, albo znanych obrazów. Nie wiem, jak Wy, ale ja jestem bardzo ciekawy, co będzie dane nam oglądać w kilka miesięcy po premierze. Co do oprawy audio, jeśli muzyka będzie dynamiczna i przyjemna dla ucha, jak np. ta z trailera to nie powinno być tu problemów.


TrackMania w spin-offie

Twórz rozwiązania wyzwań
W wielu grach logicznych mamy do czynienia z zagadką, którą można rozwiązać na jeden sposób, czasem kilka - ktoś kojarzy laserowego Chromatrona? Bywały już gry, gdzie liczba możliwości skoczyła do... ciężkiej do policzenia - tutaj przytoczę Scribblenauts, The Incredible Machine czy Crayon Physics. Tutaj rzecz ma się podobnie. Musimy pomóc komuś lub czemuś dotrzeć do celu (w jednym kawałku). Mamy więc ludziki, zwierzątka, piłki, autka, rowery i do nas będzie należeć zadanie doprowadzenia obiektu do celu. W Incredible Machine mieliśmy do czynienia z ograniczoną liczbą przedmiotów do użytku w danym etapie. Tutaj sprawa jest podobna, ale liczbą możliwych rozwiązań przypomina bardziej (Super) Scribblenauts. Ale jest jeszcze inaczej (inaczej gra nie byłaby innowacyjna). Za ukończenie poziomu dostaje się oczywiście punkty, ale liczone one są przez ilość obiektów, które pozwoliły dotrzeć do celu. I tak na przykład kładąc mosty na kolumny, żeby auto przejechało mamy małą pulę punkcików. Jeśli jednak zaczniemy bardziej kombinować i ten sam etap przejdziemy za pomocą balonów, potem je przekłuwając, dostaniemy większą premię. A gdy gracz zbzikuje na tyle, by ustawić obracający się wielki but na patyku, sprężyny, trampoliny i coś tam jeszcze to liczba punktów wzrośnie wielokrotnie. cóż, ciężko mi sobie wyobrazić, że stereotypowy casualowy gracz pójdzie po szał do głowy i wykmini coś podobnego, dlatego sądzę, że i ci tzw. hardkorowsi też znajdą coś dla siebie. Nie sztuką w tej bowiem iść prosto do celu, ale jak najbardziej pokręconą drogą. Rzecz jasna swoje propozycje ukończenia danych etapów będziemy mogli pokazać światu i przy odrobinie szczęścia przez jakiś czas będziemy cieszyć się punktowym tronem danej planszy.


La la la, rowerem jestem...

Krętymi drogami do podsumowania
Czy produkcja ta okaże się być hitem? LittleBigPlanet nim bezapelacyjnie był, zaś w obliczu nadchodzącego LBP2 możliwości Create'a nieco mogą przyblednąć, stąd moje małe wątpliwości. Gra czerpie z wcześniej przywołanych tytułów wszystko to, co najlepsze, a do tego pomoże wyrazić nam siebie poprzez niemal nieograniczone możliwości tworzenia własnych lokacji, a także oczywiście własnych zagadek i propozycji ich rozwiązań. Myślę, że bardzo pokrzywdzeni są tu posiadacze Wii, gdyż brak możliwości dzielenia się swoimi dziełami to cios w jedno z głównych założeń tej gry. Chyba, że twórcy nadrobią to później. Czy pojawi się też po premierze wsparcie dla Kinecta, o tym nic jeszcze nie wiadomo. Gra ma wyjść w listopadzie, a że ograniczenia wiekowe są żadne to można sprawić sobie i dziecku prezent na mikołajki. Tylko czy jest on aby na pewno wart stówy bez 10 groszy? Wkrótce przyjdzie się nam przekonać.


... lepszym niż Tony Hawk

Data premiery: 19.10.2010
Prognoza: 8/10

komentarzy: 313 października 2010, 23:40

2 komentarze do tego wpisu:


Muradin_07 : 14 października 2010, 08:05

Ja akurat nie lubię gier w takim stylu, nie dlatego że trzeba myśleć tylko dlatego że przechodzę plansze jeden raz i po robocie. :/
odpowiedz

Karfein : 18 października 2010, 23:01

Tutaj w sumie może się okazać, że nie tak "po robocie", choć jeśli nie poczujesz klimatu rywalizacji to rzeczywiście nic z tego.
odpowiedz

cedricek : 18 października 2010, 19:19

Ha... taka ciekawa gierka :)
odpowiedz

Aby dodać komentarz trzeba być zalogowanym na swoje konto gram.pl! kliknij by się zalogować

Strona prezentuje indywidualną opinię użytkownika. gram.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone przez użytkowników.
© gram.pl