avatar

zadymek Użytkownik gram.pl (Sekretarz) ja.gram.pl/zadymek

Survarium - Otwarte BetaTesty

Obiecywałem, obiecywałem, i w końcu macie materiał o Survarium. Survarium, w styczniu, weszło w fazę OBT (Open beta Test), a to oznacza, ze embargo na teksty i materiały multimedialne minęło i mogę opowiedzieć wam coś więcej o grze. A piszę po kilku miesiącach od przystąpienia do Bety, i miesiącu od zaprzestania gry,  więc zwrócę uwagę zwłaszcza na sporo zmian.


Zmiany, zmiany, zmiany

Wiele się zmieniło podczas mojej małej przerwy w grze. Żółte itemy zrobiły się pomarańczowe (żółty kolor mają teraz przedmioty Premium)

gra doczekała się polskiej wersji językowej, więc na forum można żalić się po polsku

kilkaset sztab złota zmaterializowało mi się na koncie (za to ceny poszły w górę), a sklep wzbogacono o granaty dymne (o które gardłowano od dawna) i wspomniane przedmioty premium.
Trybu PvE nadal nie widać na horyzoncie ...


a serwery ześwirowały tak, że nawet konfiguracji nie można normalnie zapisać. Ale wszystko idzie ku dobremu bo dziś, tj. 1 kwietnia wyszedł kolejny patch ;)

1. Teoretycznie gra dopasowała się  do polskich graczy (język), ichnich warunków (serwer lokalny). Teoretycznie, bo nadal brak przeglądarki serwerów i trzeba zdać się na matchmaking. A to oznacza, ze trafić może się równie dobrze serwer z Krakowa( ping 30) co zza Uralu (ping 400). Średnio trafiam na, chyba Ukrainę, bo lag waha się w okolicach 109. I to niestety pomaga   "cyrylikom" w gankowaniu mnie i mi podobnych.

Mimo S.T.A.L.K.E.R.'owego dziedzictwa Survarium, to jednak nadal sieciowy FPS, gdzie jest ważne zarówno celne oko, jak i tempo reakcji. Znajomość mapy też pomaga, ale wysoki lag skutecznie niweluje wszelką przewagę jaką dawało by ewentualne doświadczenie.

Mechanika walki to standard Call of Duty: strzelanie z biodra

celowanie przyrządami celowniczymi, rzut granatem i atak wręcz. Standardowo nosi się też ze sobą broń główną, broń krótką, granaty i ekwipunek specjalny.
--------------------------------------------------------------
Kto grał w S.T.A.L.K.E.R.'y znajdzie tu wiele znajomych rzeczy: są środki na promieniowanie, znajome apteczki i bandaże. Ale i nowości typu sidła, czy permanentne wspomagacze.
--------------------------------------------------------------

Plecak wygląda niemal tak samo jak w S.T.A.L.K.E.R.'ach: są osobne sloty na broń główną, krótką i granaty.


--------------------------------------------------------------
Jest i miiejsce na artefakty -szuka się ich na mapach, w obrębie anomalii -bardzo szkodliwych dla zdrowia dodam, ale warto, bo zostają z graczem do końca meczu, a nie do przecenienia jest chwilowa [niemal] nietykalność czy darmowe, pełne leczenie raz na minutę. W szukaniu cudownych błyskotek pomocne są dobry kombinezon, antytoksyny czy zbiornik z tlenem.
--------------------------------------------------------------
Asortyment wzbogacił się też o plecaki (zależnie od modelu: na artefakty, przedmioty specjalne i zbiornik). Strój rozbito na poszczególne elementy: osobno dobiera się rękawice, maskę p-gaz, buty, czapkę etc. Od niedawna sprzęt można zmieniać w trakcie meczu, ale tylko w ramach wcześniej przygotowanych przez siebie zestawów (2 dla free, 3 dla Premium).

Aktualnie gra koncentruje się na trzech odmianach trybu PvP: dwa oparte o kolekcjonowanie baterii (taki CTF) i jeden oparty o zwyczajne fragowanie konkurencji.

 

Aftermatch
A po meczu przychodzi czas na podsumowanie, podliczenie kill/death ratio i przydział nagród w postaci XP i "srebrników". A także losowanie łupu -taki stalkerowy akcent, można czasem trafić niezłą sztukę, albo okrągłą sumkę ...bądź amunicję. Losowi można pomóc wykupując, bądź wylosowując wcześniej, mapę, która daje niejako dodatkowe tury losowań.


Po okrzepnięciu emocji związanych z PvP przychodzi czas na naprawy i uzupełnianie zapasów (da się to zautomatyzować) w sklepiku.
-----------------------------------------------------
Sklepik jest czytelnie podzielony na kategorie, podkategorie i frakcje, a doknac napraw/uzupełnić
amunicję można nawet z poziomu plecaka. Są też rozmaite filtry ułatwiające poruszanie się po tym wszystkim. Ogólnie jest ładnie i przyjemnie, no i z łatki na łatkę oferta sklepu się rozszerza ;)
---------------------------------------------------------------

a także zakupy i ew. przydzielanie punktów umiejętności
---------------------------------------------------------------
Elementy RPG to nowość w "serii". Początkowo rozwój opierał się na zwyczajnym ładowaniu punktów w kilka statystyk: od zmniejszenia odrzutu przy strzale z biodra po odporność na szok po trafieniu. Aktualnie przyjął formę specjalistycznych drzewek, gdzie kolejne pasywne umiejętności odblokowuje się w miarę rozwoju tych wcześniejszych, jest więcej "gałęzi" do maksowania, oraz umiejętności specjalne.
-----------------------------------------------------

RPG dotknęło też sprzętu: crafting opiera się na tworzeniu/podmienianiu [symbolicznych] premii do statystyk w sprzęcie, ulepszaniu przez "łączenie" podobnych sztuk

oraz ozdabianiu go zdobytymi wzorami kamuflażu oraz naszywkami (tak, jest flaga RP).


---------------------------------------------------------------
Kamuflaż to w Survarium bardzo istotny element gry. Ponieważ budowa map gracza nie oszczędza: wszędzie pełno zielska, mrocznych tudzież rozświetlonych zakątków i innych "oczobitnych" rejonów, odpowiednio ubrany gracz może bardzo łatwo wtopić się w otoczenie. Motyw ten docenią zwłaszcza snajperzy.
---------------------------------------------------------------

Mordy podopiecznego niestety nadal nie można zmienić, tak samo jak grać panią (ot, S.T.A.L.K.E.R.'owy narzut).


Osadnicy Skraju
Element grania roli domyka wybór frakcji: początkowo dwóch badziewnych, po ich wymaksowaniu dochodzą dwie high-tech. Wybór frakcji -wśród nich sami znajomi, od typowych stalkerów po bandytów i wojsko- determinuje to na czym koncentrować się będą wykonywane w trakcie meczy misje frakcji (zwyczajne wyzwania typu zdobądź 2 artefakty czy 4 zabójstwa przez traf...po prostu headshot'y ;) i czyj sprzęt odblokuje się w sklepie (im ranga we frakcji wyższa, tym wyższy lvl dostępnych gratów.

Frakcje zmieniać można do woli, nikt się nie obrazi ;]


Frigging Fort
Mapy to także standardowe dla "serii" lokacje: głównie ruiny i prymitywne osady na zadupiu, jakieś zniszczone, betonowe kompleksy, pordzewiałe fabryki czy ...zarośnięty dżunglą most.

Są też anomalie, w których można poszukać artefaktów ...wystawiając się na łup snajperów i innych lam.
Wszystko, od tekstur, po detale typu zielsko i drzewa, oraz oświetlenie dopracowano na tip top, a że grafika celuje w fotorealizm nie dziwi, że tak jak w realu w pewnych miejscach trudno dostrzec przyczajonego przeciwnika. Dźwięk też jest naturalistyczny, więc trudno o bajery typu precyzyjne namierzanie wroga na podstawie wyraźnych odgłosów kroków - tutaj zwyczajnie "za dużo" słychać: echa odległych wystrzałów, wiatr, skrzypienie podłogi, odgłosy anomalii.

Aktualnie nie jest tego oszałamiająco dużo, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że kilka map jest robionych specjalnie pod konkretny tryb gry a wiele z nich to po prostu przeróbki innych. Wybrać nie sposób, bo wyszukiwarki serwerów brak, można przynajmniej ograniczyć matchmaking do ulubionego trybu.
Mapy są rozległe i niemal pozbawione tuneli, okazji do zasadzek więc nie brakuje, tak samo jak okazji do kampienia. Mało jest też miejsc, gdzie można poczuć się w miarę bezpiecznie: niestety dotyczy to też punktów odradzania graczy, przez co dobrze zgrany i wyposażony zespół może łatwo zagnać stadko noobów na resp i tam systematycznie tłuc.

 

Bęc
A tłuc jest bajecznie łatwo, bo oprócz nastawionego na realizmA/V, co było standardem już w S.T.AL.K.E.R.'ach, na modelach zawodników wyróżniono strefy obrażeń, gdzie uszkodzenie (bądź "wyłączenie") danej strefy skutkuje poważnymi reperkusjami.

Na początek szok po trafieniu, do tego obrażenia nie muszą być śmiertelne, ale mogą być na tyle dotkliwe, że otępiają dany "podsystem", który jakiś czas "dochodzi do siebie": przez ten czas ręka nie utrzyma broni długiej, a nogi odmówią posłuszeństwa. Anomalie też mogą potarmosić gracza: może się struć (obraz robi się mętny, a oddech płytszy), lub napromieniować -w sumie fajny efekt rozjaśnienia ekranu który ... w sumie ułatwia celowanie w ciemnościach, ale lepiej nie przeholować, bo dawka krytyczna to murowany zgon ;) Właśnie na te przypadłości: do ich wywoływania i zażegania; pomaga sprzęt specjalny: sidła, granaty, medykamenty, odtrutki, ...wódka.

 

Monetyzacja
Najważniejszy aspekt gry to naturalnie ekonomia: większość rzeczy nabyć można za zdobywane w grze srebro, tylko na nieliczne duperele typu bajerancki camo, widget zmiany ksywki, czy epicki gnat premium; trzeba wyasygnować złoto ...które niekoniecznie trzeba kupić za żywą gotówkę, bo trafiają się akcje nagradzające aktywność złotem właśnie, a i sporo z tego można wylosować po meczu. Konta premium, korzyści z nim związanych: rozszerzonego craftingu, przyśpieszonego levelowania itp; jednak nie da się zdobyć inaczej niż za własną krwawicę. jak to we Free2play.

Do tego modelu mimo wszystko trudno się przyczepić: modyfikacje sprzętu nie są aż tak kluczowe,   brak trzeciego profilu na sprzęt aż tak ni eboli, a w samej grze nadal najważniejszy jest skill grającego. Ciekawostka: widgety na tymczasową subskrypcję Premium można też wylosować, więc teoretycznie każdy może, choć przez chwilę, poczuć się elitarnie ;)
W sumie nie ma się co rozpisywać, tylko grać, obserwować zmiany i cierpliwie czekać na Free Play. Zdrówko.

komentarzy: 001 kwietnia 2015, 17:19

Aby dodać komentarz trzeba być zalogowanym na swoje konto gram.pl! kliknij by się zalogować

Strona prezentuje indywidualną opinię użytkownika. gram.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone przez użytkowników.
© gram.pl