avatar

Karfein Użytkownik gram.pl (Biały Drow) ja.gram.pl/Karfein

Hotter

Mój blog (Czerwiec 2012)

Recenzja: Trine PL

recenzja, gry wideo, Trine, gry pc, frozenbyte

Coraz częściej widzę, jak zdobywają popularność gry w konwencji 2,5D. Cieszy mnie to, bo pamiętam, jak za młodu zagrywałem się w platformówki na Amidze, a rozgrywka tutaj bywa podobna. A jeszcze bardziej cieszy mnie, gdy taka gra wychodzi jako indie, ucierając nosa wielkim koncernom.


Hej ho, hej ho, do lasu by się szło...

Jeden za troje, troje za jednego
Fabuła nie jest skomplikowana, bo nie na nią położono nacisk, ale nie jest zła dzięki posypaniu jej fajnymi żartami. Trójka postaci: gruby rycerz Poncjusz, czarodziej (nie mogący przywołać kuli ognia) Amadeusz oraz złodziejka Zoya; znajduje tajemniczy artefakt, Trójnię. Ta spaja ich dusze, sprawiając że są na siebie skazani mimo wzajemnej niechęci. Okazuje się bowiem, że mają wspólnego wroga, nieumarłych, którzy atakują królestwo, będące ich domem. Przebija to priorytetem chęć pójścia w swoją stronę, ale cały czas w tle będzie pojawiać się motyw chęci powrotu do swojego ciała na stałe – prywaty nigdy za wiele. Bohaterowie ruszają w drogę, by odkryć, co jest źródłem plagi szkieletów i całego tego nieurodzaju.

To trzech postaci sztuka
Rozgrywka opiera się na pokonywaniu umarlaków w prostych potyczkach i rozwiązywaniu zagadek logicznych z wykorzystaniem praw fizyki, jakie zaimplementowano w Trine. W grze przełączamy się między postaciami jednym kliknięciem, mogąc raz dwa dostosować się do wymogów sytuacji. I tak, rycerz Poncjusz potrafi ochraniać się tarczą przed strzałami, opadającymi gruzami, a także rzucać większymi obiektami i postaciami (w kooperacji). Czarodziej Amadeusz może tworzyć skrzynki, mosty i lewitujące platformy oraz wykorzystywać moce lewitacji tychże. Złodziejka Zoya bezbłędnie szyje z łuku i używa liny sprawniej niż robaczki w Worms. Dodatkowo w trakcie gry będziemy zdobywać doświadczenie, pozwalające na rozwój protagonistów, np. dodatkowe obiekty czarodzieja, szarża rycerza, ogniste strzały złodziejki i wiele więcej. Ponadto przyjdzie nam zdobyć parę rzeczy do ekwipunku, amulet pozwalający na oddychanie pod wodą, nowa broń dla Poncjusza i kilka innych. Brzmi to wszystko prosto, ale w trakcie gry trzeba się nieraz zastanowić, jak wykorzystać umiejętności poszczególnych bohaterów, by doskoczyć tu czy tam.


Skąpany w blasku słońca.

W kooperacji do trzech osób zmiana postaci jest oczywiście ograniczona do tych, które są akurat wolne, więc przy grze we troje jesteśmy skazani na granie jednym typem. Muszę przyznać, że gra wtedy nabiera dodatkowych rumieńców, ale niestety nie da się w ten sposób bawić przez Internet. Skoro już zacząłem narzekanie, pójdę za ciosem. Gra jest niebywale krótka (góra pięć godzin), choć ukończenie ostatniego poziomu za pierwszym razem raczej się nie uda. No... chyba że zainstalowaliście najnowszy patch, który co prawda dodaje dodatkowy poziom, ale ten domyślnie ostatni ułatwia tak bardzo, że aż go psuje do reszty. Nie mogli twórcy dać opcji wyboru pomiędzy klasyczną wersją tej misji i ułatwioną? A myślałem, że casualizacja już dalej pójść nie może...

Fable wymięka
Oprawa audiowizualna należy do jednej z najbardziej zapadających w pamięć wśród gier komputerowych. Frozenbyte stworzył świat o bajkowej scenerii z wykorzystaniem chyba pełnej palety barw dostępnych w świecie. Poziomy są urocze, magiczne i wpadają w oko nawet ślepym. To wszystko genialnie zgrywa się ze ścieżką dźwiękową autorstwa Ariego Pulkkinena. Powiem tylko tyle: to trzeba zobaczyć i usłyszeć, by przekonać się, jak świetnie wszystko dobrano do kupy.


To się da takiego spaślaka lewitować?

Grać, bo „dwójka” już jest
Trine to zdecydowanie godny polecenia tytuł, tym bardziej że dziś można go nabyć nawet za niecałe dwie dyszki. To niska cena nawet za krótką grę, jaką zechce się prawdopodobnie przejść i tak co najmniej jeszcze raz, zwłaszcza grając w kooperacji. A dodatkowo Trine 2 również daje kopa, więc nie ma co czekać. Grrrać!

Zalety i wady
+ rozgrywka
+ oprawa audiowizualna
+ tryb kooperacji
- krótka
- brak gry po necie
- patch psujący ostatni poziom

Moja ocena: 8/10

PS. Skriny z netu, nie wiem, gdzie moje wcięło.

komentarzy: 4Niedziela, 24 czerwca 2012, 12:51

Recenzja: Avernum: Escape from the Pit

recenzja, cRPG, gry wideo, Avernum, gry pc

Podszedłem do gry trochę niechętnie, wszak mam parę innych cRPG na liście do ogrania. No ale wziąłem do recenzji, co mi tam. I tak oto zaczęła się historia obrony pracy magisterskiej we wrześniu zamiast lipcu... Co prawda, to nie jedyny powód, ale jeden z kilku.

Najpierw był rok 1995 i powstało Exile: Escape from the Pit. Gra się trochę zestarzała, pojawiły się pomysły na ulepszenie, i tak w roku 1999 powstało Avernum. No ale znowu gra zaczęła robić problemy na nowszych systemach, a i do głów twórców wpadły kolejne pomysły, jak uczynić grę jeszcze lepszą. Oczywiście dorzucając do niej po drodze nowe miasto, lokacje, postaci, zadania, linie dialogowe itd. Mamy rok 2012 i światło dzienne (choć w kontekście tej gry, raczej podziemne) ujrzało Avernum: Escape from the Pit. Kto nie grał w poprzednie części i ma nowszy system, niech całuje Spiderweb Software po tyłku, bo to kawał zacnego old-schoolowego cRPG!


Na więcej w intro i outro nie ma co liczyć. Ale to wystarczy.

Portal tu nie taki fajny
Witamy w świecie fantasy o nazwie Ermarian. Na powierzchni rządzi Imperium. Rządy żelazną ręką sprawuje Imperator Hawthorne. Kto się sprzeciwia, na tego głowie ląduje topór katowski. Jednak co za dużo krwi, to niezdrowo. Imperialni żołnierze odkrywają sieć podziemnych jaskiń, śmiertelnie niebezpiecznych. I tu pojawił się nowy pomysł na wyroki. To już nie topór kata ląduje na głowie skazanego, a skazany ląduje przez portal w podziemiach Avernum, by nigdy więcej nie ujrzeć światła dziennego. I najpewniej zginąć z ręki rozmaitych poczwar bądź bandytów. Szybko się jednak okazuje, że masy bladych z powodu braku słońca wygnańców stworzyło nową cywilizację Avernitów, dając protagonistom szansę na nowe życie. Życie pełne przygód, ale i niebezpieczeństw.

Gracz będzie zmuszony wykazać się umiejętnościami bitewnymi, jak również odpowiednio dobrać sojuszników. Na gracza czekają trzy wielkie wyzwania. Pierwsze, zapewnić pokój ziemiom Avernum przez wyzwolenie od demona. Drugim jest odnalezienie drogi na powierzchnię. Trzecim, najtrudniejszym, jest zemsta na Imperatorze Hawthornie. Główna linia fabularna jest pełna zwrotów akcji i ciekawych rozwiązań, przy czym pomyślano ją tak, byśmy wykonali po drodze multum zadań pobocznych, aby zdobyć doświadczenie, złoto i ekwipunek niezbędne do przetrwania. Wiele z side-questów ma interesującą historię, lecz z drugiej strony zbyt często chodzi w nich o zabicie jakiegoś potwora. Mimo to, uniwersum stworzono z epickim rozmachem, jest tak doskonale przemyślane, tyle razy w grze miałem opad szczęki, że po prostu nie sposób docenić kunsztu scenarzystów, zwłaszcza przy tak doskonale napisanych dialogach. Brakuje Wam genialnej fabuły i umiecie angielski? Avernum czeka. I jest znacznie bardziej mroczne niż Ferelden podczas Plagi.


Odkrycie wszystkich jaskiń Avernum zajmie Wam wieki.

Czysta krew
Avernum: Escape from the Pit to old-schoolowy cRPG z krwi i kości. Nie trzeba się martwić, że znajdziecie jakieś cechy gier akcji, skradanek, czy też skalowania poziomów, QTE, albo naciągania na kasę w postaci DLC. Za 10€ bez eurocenta otrzymujecie to, czego dziś brakuje na rynku komputerowych gier fabularnych. Mechanika gry została zmieniona na wzór tej z Avadon: The Black Fortress. Na początku tworzymy drużynę składającą się z 4 postaci. Możemy sami przyznać cechy i rozdać umiejętności lub też posiłkować się gotowymi schematami postaci (wojownik, barbarzyńca, łotrzyk, szaman, kapłan, mag i parę innych). Oczywiście możemy je dowolnie modyfikować. Rozwój następuje poprzez awans po wbiciu określonej ilości punktów doświadczenia. Zwiększamy wtedy jeden z 4 cech (siła, zręczność, wytrzymałość oraz inteligencja), przydzielamy 2 punkty umiejętności oraz co dwa poziomy 1 punkt ze specjalnych perków. Jest tego zatrzęsienie i nie sposób stworzyć maga doskonale bijącego się mieczem, jak to ma miejsce np. w serii The Elder Scrolls. Mimo to trzeba się naprawdę postarać, by stworzyć bohatera bezużytecznego, za co wielki plus dla twórców. Walka odbywa się w systemie turowym i sprawdza się doskonale. Jedyny zarzut to taki, że ciężko wycelować zaklęcie w przestrzeń między potworami, gdyż wskaźnik "przykleja się" do najbliższego celu.


Poważna gra z jajami. W obu znaczeniach.

Ekwipunek jest tradycyjny. Mamy pewną ilość slotów w plecaku na itemy (te mniejsze można grupować, np. taszcząc 30 żelaznych sztab lub 500 kamieni... Ciężar przedmiotów liczy się tylko w przypadku noszenia go, poza tym mag może bez problemu rzucać zaklęcia z wielkim plecakiem. Gdy slotów nam zabraknie, możemy wrzucić wszystko do wszechpojemnego pojemnika na rzeczy niepotrzebne. Nie jest to może zbytnio realistyczne rozwiązanie, ale stymuluje niesamowicie rozgrywkę, wierzcie mi. A warto wszystko zbierać, bo w Avernum złota nigdy za wiele. Oczywiście jest też pasek podręcznych przedmiotów oraz umiejętności. Wybornie też używa się skrótów na klawiaturze, co przyspiesza już długą rozgrywkę. Tym większa pochwała w tym względzie, ponieważ wojownicy mają kilkanaście dyscyplin bojowych, a magowie i kapłani po 40 zaklęć każda z klas. Dodatkowo jest wiele czarów, które są dostępne jedynie na zwojach lub w repertuarze nieprzyjaciela.

Flora i fauna są bogate w Avernum. W podziemiach ujrzymy liczne rodzaje grzybów, alg i drzew grzybiastych. Tylko lochy potrzebują rozjaśniania, gdyż większość Avernum pokryta jest na stropie świecącymi grzybami. Z potworów, na dzień dobry leci tradycyjny repertuar w postaci wielkich szczurów, nietoperzy, glizd, pająków, ogrów, gigantów, golemów, nieumarłych (zombie, cienie, duchy, lisze, banshee, ghule, ghasty) i mazi. Wśród pająków należy jednak wyodrębnić przyjazny i przezabawny szczep stworzeń oraz krwiożercze aranea, które zdolne są rzucać zaklęcia. Ponadto mamy rasy nephilim oraz nepharim, czyli humanoidalne koty. Na koniec lecą jaszczuroludzie zwani slithzerikai. Także wśród tych ostatnich znajdą się przyjazne plemienia. Warto wspomnieć jeszcze o tajemniczych vahnatai, których znajdziemy ślady bytności w podziemnym świecie. Generalnie jest tego dużo i nie da się znudzić nawet przy zerowaniu jaskiń.


Najpotężniejszy czar maga w akcji.

Minimalizm stosowany
Avernum: Escape from the Pit można nazwać grą wyobraźni. To dlatego, że grafika jest tu na poziomie koniecznym, przygotowana z myślą o zardzewiałych już sprzętach, ale zarazem stanowi świetną bazę dla imaginacji, przy czym wyraźnie widać wszystkie elementy otoczenia, przedmioty na ziemi czy różnice w gatunkach potworów tej samej rasy. Interfejs zaprojektowano z głową, szczyptą humoru i okraszono przyjemnymi dla oka rysunkami. Jak na realia podziemnego świata Avernum, gra jest dość mocno zróżnicowana w kwestii wyglądu lokacji. Miasta bywają do siebie podobne, pozostałe miejsca już rzadko kiedy. To niezwykłe osiągnięcie wzbudzić u gracza podziw widokiem paru sprite'ów popartych kilkoma zdaniami opisu krajobrazu.

Chociaż minimalizm sprawdził się w grafice i stanowi przepyszną pożywkę dla prawej półkuli mózgu, tak nie jest już za dobrze w przypadku udźwiękowienia. Wszelkie dialogi przedstawiono w postaci opisów, jak to ma w większości miejsce w Planescape: Torment, i to nie przeszkadza - dzięki temu scenariusz jest rozbudowany. Nawet odgłosy walki, jęki monstrów, wszelkie pomruki otoczenia, hulający wiatr, kapiąca woda w jaskiniach - to też pasuje do ogółu, mimo że wysoką jakością nie grzeszy. Nie mogę jednak tego samego powiedzieć o muzyce. O ile w głównym menu wita nas bardzo dobry utwór i aż człowiek nie może się doczekać włączenia gry właściwej, tak w samej grze soundtrack ogranicza się tylko do wstawek długości 2-4 sekund przy wejściu do miasta, mrocznej lokacji czy na początku bitwy. I tyle, reszta to wspomniane kapiąca woda, pomruki, szelesty, wiatr, gwar miasta... Tutaj ciężko nadrabiać wyobraźnią i częstokroć było mi pusto. Ja chcę więcej takiej muzyki jak w menu! Zresztą zawsze można puścić coś w tle przed uruchomieniem Avernum: Escape from the Pit.


Takich zaklęć możemy jedynie zazdrościć.

Wyżerka dla cRPG-owców
Dawno nie grałem w tak zacnego cRPG. Z drugiej strony po samym Avernum: Escape from the Pit mam chwilowy przesyt, a w serii czeka jeszcze aż 5 gier! Wspaniała linia fabularna, wciągająca rozgrywka, wyważony poziom trudności, żadnego level-scalingu, niesamowita kultura podziemi... To wszystko zapewnia nawet do 80 godzin gry! Przy czym, by poznać wszystko, trzeba by przejść grę tak ze dwa razy chociaż. Gorąco polecam wszystkim fanom gatunku i ludziom z wyobraźnią, którzy nie potrzebują dobrej grafiki, by widzieć, w co grają.

Zalety i wady
+ fabuła
+ grywalność
+ wciąga
+ mechanika gry
+ długość
- niemal zero muzyki
- celowanie między przeciwnikami

Moja ocena: 9/10

komentarzy: 4Środa, 20 czerwca 2012, 10:00

Recenzja: DiRT Showdown

recenzja, DiRT Showdown, gry ps3, Wyścigi, gry wideo

Nie lubię zwykłych wyścigów. Mam tego dość, jak sam jeżdżę autem na uczelnię. Rally czy formuły to też nie dla mnie – zbyt zwykłe. Ale kiedy w grę wchodzi rozwałka, czy to w postaci derby, czy broni – gra przyciąga moją uwagę. Tak było z DiRT Showdown. Czy zaspokoił mój głód na nietypową jazdę samochodem? Odpowiedzi udzieli recenzja.


Nom nom nom!

Dla każdego coś miłego
Muszę przyznać, że na dzień dobry gra bardzo mile mnie zaskoczyła ogromem trybów rozgrywki. Zacznijmy od typowego turnieju. Tutaj mamy 4 kategorie po 13 zawodów każda. Te zaś składają się z rozmaitych zawodów, które opiszę później. Moje uwagi krytyczne? Po pierwsze, nie ma tu żadnej fabuły, nawet szczątkowej – ot, wyścig za wyścigiem. Po drugie, animacje menu skutecznie wydłużają czas między zawodami. O ile za pierwszymi trzema razami to ujdzie, a może nawet się spodoba, tak po dwudziestej zmarnowanej minucie można się zdenerwować. Po drugie, w tym spin-offie serii nacisk wydaje się być położony w turnieju nie tam, gdzie trzeba. Więcej zawodów dotyczy zwykłych wyścigów i jazdy na czas, niż tak reklamowanej na zwiastunach destrukcji.

W trakcie showdown tour zdobywamy pieniądze za odpowiednio wysokie miejsca na podium i odblokowujemy kolejne zawody. Poszczególne auta możemy ulepszać pod względem mocy, wytrzymałości i sterowności, co może przeprowadzić samochód od kategorii D aż po A. Co ciekawe, w DiRT Showdown znajdziemy nie tylko licencjonowane samochody (Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evo czy Ford Mustang), ale i wymyślone marki najczęściej na potrzeby trybów demolki. Trochę smuci fakt, że nie można według siebie pomalować dowolnie pojazdu, a wybrać z przygotowanych barw. Te jednak wyglądają dobrze i nie czuć tu specjalnie braku dowolnego dostosowania naszych bryk.


Hanka dostałaby zawału na ten widok.

Gram na lajcie
Jeśli szukacie symulatora jazdy, nie tędy droga. Ścieżki DiRT Showdown zawiodły na teren wyścigówek arcade’owych. Bez trudu można tu wejść w zakręt z gazem wciśniętym do dechy. Jedynie w przypadku zwrotów na trasie o 180 stopni trzeba zwyczajnie zwolnić bądź umiejętnie wykorzystać możliwości hamulca ręcznego i korzyści, jakie oferuje drift. W grze nie zabrakło również dopalacza, którego zapasy odnawiają się w trakcie jazdy w różnym tempie w zależności od trybu gry.

Tych jest zatrzęsienie i każdy znajdzie coś dla siebie. Ogólnie rzecz biorąc jest tego 10 podzielone na 4 kategorie. Pierwszą jest demolka zawierająca: rampage (typowa rozwałka na arenie), knockout (to samo, ale na platformie – takie sumo samochodowe) i 8 ball (trasa z licznymi skrzyżowaniami na poczet zderzeń). Dalej mamy hoonigan, a w nim: trick rush (po prostu pole do popisu na dzielni) oraz head 2 head (wyścig na triki na wąskiej trasie z przeciwnikiem). Następnie lecą wyścigi: rajd (tradycyjne, kto pierwszy, ten lepszy) i dominacja (czas liczony na odcinkach trasy). Na koniec zostaje impreza, a w jej obrębie: transporter (taki samochodowy capture the flag), smash & grab (jak najdłużej posiadać łup) i speed skirmish (jazda do według siebie wybranych punktów kontrolnych i powrót na finisz). Do tego dochodzi smash master wyłącznie dla „kampanii”, czyli rozjeżdżanie wskazanych obiektów na czas. Sporo, co nie? Dolejmy oliwy do tego ciepłego ogniska. Każdy z tych trybów można rozegrać w trybie drużynowym. Cudnie, prawda? To jeszcze wiedzcie, że łącznie tras jest tutaj ponad 30.


Cmok!

Do tego wszystkiego dorzucić trzeba jeszcze joyride. Jest to tryb wyłącznie dla samotników. Polega na wykonywaniu misji polegających na trikach: rozwalanie (np. bram), drifting, donut (drift dookoła), obracanie w miejscu, skok lub jazda na czas przez określone miejsce. Do tego możemy w tym czasie zdobywać osiągnięcia w postaci najdłuższego skoku bądź drifta, kontroli samochodu na betonie czy najwyższej prędkości. Do tego możemy próbować spowodować jak największe szkody oraz odnaleźć ukryte paczki w postaci logo DiRT Showdown. W tym trybie są dostępne 2 lokacje podzielone na 3 obszary każda. By odblokować dostęp do następnej części lokacji, należy wykonać 15 z 25 misji. Przechodzenie tego trybu daje satysfakcję. Uwagi? Logo misji lewituje nad miejscem jej wykonania i czasem nie wiadomo, czy to na skrzyżowaniu przed nami, czy za budynkiem przy skrzyżowaniu dopiero.

Na deser zostawiam tryb wieloosobowy. Wszystkie tryby w nim są dostępne, a pieniądze zdobyte podczas zawodów można wykorzystać w singlu i vice versa. Podczas rozgrywek online zdobywamy fanów – odpowiednik doświadczenia. Dzięki kolejnym poziomom fanów odblokujemy nowe karoserie aut oraz ciekawe klaksony. Multiplayer wciąga najbardziej w całej grze i dostarcza niesamowitych wrażeń. Rozgrywka jest wymagająca, a zarazem niebywale satysfakcjonująca. Poza tym można się z rzadka ubawić do łez, kiedy się stanie w poprzek na skrzyżowaniu 8ballu i obserwuje stworzony przez siebie chaos. Multi wydłuża żywotność gry o tysiące procent.


Z drogi śledzie, bo Karfi jedzie!

Fajerwerki... aż za wiele
Graficznie DiRT Showdown prezentuje wyższą półkę dzisiejszych standardów wizualnych. Trasy zaprojektowano z pomysłem, są wypełnione i jest na czym zawiesić oko nawet pędząc grubo ponad sto na godzinę. Także trasy 8 ball nie są oparte jedynie na ósemce, a areny zróżnicowano na tyle, że można nawet stosować jakieś urozmaicone taktyki, zwłaszcza w rozgrywkach drużynowych. Nie brakuje tu słupków, za którymi można się skryć, czy zdradzieckich podjazdów. Wkurzać może tylko wielki napis ELIMINATED na czerwonym tle, który na ułamek sekundy zasłania pół trasy i przed zakrętem lub przeszkodą można łatwo stracić prowadzenie. No i może nadmiar confetti oraz fajerwerków przy każdej rampie.

Dźwiękowo DiRT Showdown spełnia oczekiwania, przygrywając fajne utwory pasujące do klimatu rozgrywki. Nie to jest jednak ważne, a mruczenie i warkot silników. Te zrealizowano porządnie i z względnym realizmem nawet w przypadku wozów marek wykreowanych na potrzeby gry. Muzyką dla uszu jest również cała gama odgłosów zderzeń pojazdów i brutalnych kraks. Aczkolwiek i tu znajdzie się wada. Przez całą grę towarzyszy nam komentator. Nie przeszkadza przez kilka pierwszych zawodów, potem robi się męczący. Jego odzywki zaczynają się boleśnie powtarzać, a niektóre ekstatyczne okrzyki "eliminated" czy "dominated" przyprawiają o krzywy ryj.


Fajerwerków w tej grze aż za dużo...

W kupie siła
DiRT Showdown to świetna gra, ale tylko, jeśli macie wersję nieużywaną lub wykupiliście VIP Pass. Jest tak dlatego, że siła Showdown tkwi w trybie wieloosobowym. Multiplayer skonstruowano świetnie, gra z ludźmi wciąga bez pardonu, a i daje masę frajdy. Sam single to tylko przystawka do głównego dania. Ocena ostateczna dotyczy gry włącznie z multi. Zwłaszcza jak dojdą darmowe lub tanie DLC, gra będzie długo żywa. Fani gry jedynie w pojedynkę niech DiRT Showdown omijają całkiem szerokim driftem.

Zalety i wady
+ multiplayer!
+ rozwałka
+ mrowie trybów, tras i pojazdów
+ oprawa audiowizualna
- zero fabuły
- komentator
- powolne menu

Moja ocena: 8/10

komentarzy: 2Niedziela, 10 czerwca 2012, 08:03

DOŁĄCZ DO NAS!

Ankieta

Kiedy klaszczesz na występach?

  • Przed występem
    1%1 głos
  • W trakcie występu
    3%3 głosy
  • Po występie
    49%41 głosów
  • Przed/W trakcie
    2%2 głosy
  • Przed/Po
    7%6 głosów
  • W trakcie/Po
    13%11 głosów
  • Przed/W trakcie/Po
    22%19 głosów

Suma oddanych głosów: 83 

Więcej o mnie

Krótko o mnie:Na imię mi Karol, a w Internecie przeważnie mnie można znaleźć jako Karfeina tudzież KoLoSa. Absolwent języków stosowanych (angielski i francuski) na Uniwersytecie Śląskim. W wolnych chwilach lubię grać w dobre gry, przede wszystkim cRPG, czytać dobre książki, przede wszystkim fantasy oraz słuchać dobrej muzyki, a zwłaszcza takiej, która akurat oddaje stan mojej duszy. Interesuję się również tworzeniem zawartości dodatkowej do niektórych gier komputerowych, a i nieco fotografią ostatnimi czasy. Aktualnie zawalony grami do recenzji dla portalu SwiatGry.pl

Moje tagi:fantasy, gry, recenzje, rpg, unreal

Urodziny:za 60 dni (20 marca 1988)

Moje motto:"Zaprawdę większe są przyjemności, które można dzielić." - Drizzt Do'Urden / "Każda droga, która wiedzie poprzez chaos i cierpienie, prowadzi do wielkiego skarbu." - Karfein vel KoLoS

Obecny stan:Loff'ta

Posiadany sprzęt:PC, PC, PlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation 4, PSP, PS Vita, Wii, Wii U, DS, New 3DS XL, Xbox 360, DC, Mobile, Mobile

Namiary na mnie

e-mail: karfein(at)wp.pl, GG: 1191342, Skype: Karfein, www: http://www.kolosalny-sajt.prv.pl, Facebook: Karfein, Twitter: SwiatGrypl, Steam: Finka_Karfein

Spis treści

Recenzje: Prince of Persia - The Sands of Time, Fable - Zapomniane Opowieści, R.A. Salvatore - "Obietnica Króla-Czarnoksiężnika", Two Worlds PL, ICO, Chrome PL, Chrome SpecForce PL, Spartan - Total Warrior PL, Opis: Jostein Gaarder - "Świat Zofii", BioShock, God of War, God of War II, Shadow of the Colossus, Puzzle Quest: Challenge of the Warlords PL, Puzzle Quest: Warlords, Planescape: Torment PL, Space Siege PL, Fahrenheit PL, MDK PL, MDK 2, Call of Juarez PL, Medal of Honor PL, Swords & Soldiers, Killzone 3, BlazBlue: Continuum Shift, MotorStorm: Apokalipsa, Baldur's Gate, Total War: Shogun 2, Sniper: Ghost Warrior, Proun, Heavenly Sword, Heavy Rain - Edycja Specjalna, inFamous, VVVVVV v2.0, Deus Ex: Human Revolution - Augmented Edition, God of War III, Naruto: Ultimate Ninja Storm, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2, Hydrophobia: Prophecy, Payday: The Heist, Sideway: New York, WipEout HD Fury, Hoard, Deus Ex: Human Revolution - The Missing Link, Dead Nation PL, Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, Max Payne, Max Payne 2: The Fall of Max Payne, Mafia: The City of Lost Heaven PL, Heroes Chronicles: All Chapters, NeverDead, Duke Nukem Forever: Hail to the Icons Parody Pack, Braid PL, Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai, Grotesque Tactics: Evil Heroes, Grotesque Tactics II: Dungeons & Donuts, Datura, Sniper Elite V2, Sorcery: Świat Magii, DiRT Showdown, Avernum: Escape from the Pit, Trine PL, Serious Sam 3: BFE, A.R.C.S, RobotRiot, Kung Fu Strike: The Warrior's Rise, Rijn the Specpyre in... Manor of the Damned, Serious Sam HD: The First Encounter, Serious Sam HD: The Second Encounter, Serious Sam HD: The Second Encounter - Legend of the Beast, Darksiders II, Symphony, Closure, Kung Fu Strike: The Warrior's Rise - Master Level, LittleBigPlanet Karting, XCOM: Enemy Unknown, Painkiller: Hell & Damnation, XCOM: Enemy Unknown - Elite Soldier Pack, Anarchy Reigns, Killzone, Legend of Fae, Baldur's Gate: Enhanced Edition, God of War: Wstąpienie, SimCity, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3, BioShock: Infinite, Chompy Chomp Chomp, 99 Spirits, Divinity: Dragon Commander, Total War: Rome II, Rush Bros., Superfrog HD, Worms: Revolution Extreme, The Swapper, Rise of the Triad: Dark War, Rise of the Triad, 9.03m, Type:Rider, XCOM: Enemy Within, Continue?9876543210, War of the Human Tanks, inFamous: Second Son, Tales of Symphonia Chronicles, Trine 2: Complete Story, PlayStation Vita: Zwierzaki, 99 Spirits: Cage of Night, Metrico, Point Perfect, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 - Full Burst, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution.
Unreal: Opis: Unreal Antologia, Schemat recenzji modów do Unreala, Dark Magic (UT).

Zapowiedzi: The Last Guardian, God of War III, Two Worlds II, Six Days in Fallujah, Create, Music Master: Chopin, Deus Ex: Human Revolution, Mortal Kombat, Knights Contract, Killzone 3, Duke Nukem Forever, Dragon Age II, The Sims: Średniowiecze, Team ICO Collection, Hunted: Kuźnia Demona, Sorcery, Journey, The Elder Scrolls V: Skyrim, Call of Duty: Modern Warfare 3, Serious Sam 3: BFE, Kingdoms of Amalur: Reckoning, Binary Domain, Starhawk, Tokyo Jungle, LittleBigPlanet Karting, DRM: Death Ray Manta, XCOM: Enemy Unknown, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3, SimCity, God of War: Wstąpienie, BioShock: Infinite, Divinity: Dragon Commander, Total War: Rome II, Puppeteer, XCOM: Enemy Within, Tearaway, Killzone: Shadow Fall, Divinity: Grzech Pierworodny, South Park: The Stick of Truth, inFamous: Second Son, inFamous: First Light, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution, Archaica: The Path of Light, Trine 3: The Artifacts of Power.

Relacje: Game Art Panel (23.09.2011), Akira Yamaoka - spotkanie z kompozytorem serii Silent Hill (2.10.2011).

Must-watche: #1.

Opowiadania: coming soon

Galeria: Pierwszy rzut, Drugi rzut.
Failblog Karfeina: Pierwszy rzut.

Rozkminki: Milczące wzgórze, Głośna otchłań, Alter ego, "Pieniądze szczęścia nie dają, ale...", Słowo 'drow' i jak je czytamy, Święto zmarło, Mordy, ryje i pyski, Internetowe śmieci.

Nowinki: Koniec świata!, "Shadow of the Colossus" na srebrnym ekranie, Spam niszczy środowisko, Będzie reedycja Planescape: Torment!, Puzzle Quest 2 powstaje!, Technologia 5D.

Drizzt :): Kto on zacz?, Być jak Drizzt Do'Urden, Biały Drow, suplement + bonus.

O mnie: Zwiastun Wiosny, Wybór *niektórych* najlepszych wg mnie i najważniejszych dla mnie utworów, KoLoS + level up = Karfein, Wybór najlepszych wg mnie i najważniejszych dla mnie gier, Ewolucja ksyw Karfeina, 4,5-listna koniczyna, XV Przystanek Woodstock - relacja, Wyprawa do Walii - relacja, Spotkanie z Suomalainenką, Prywata, lic. Karol Świątek, Dziękuję.

Blog: Pierwszy wpis, W pogoni za Pięknem, Boję się..., Sen, Wierzę, Na glinianych nogach, Sen II, Nie żal życia gdy..., Śmiać się czy płakać?, Wkrótce się okaże, Ostatnie życzenie, Hocki klocki, Cyklon, Wola istnienia, Powiew świeżości, Wszystko co dobre szybko się kończy, Ankieta o layoucie, Lenistwo :P, COMA - Hipertrofia, Nareszcie sobie (nie) pogram!, Nie będzie niczego :), Owned, Czego można oczekiwać w czasie najbliższym?, Trochę inaczej, Win :), Nasza-Klasa..., Kolekcjonerski 'Shadow of the Colossus' (PS2) do wzięcia!, Ankieta o preferencjach, Ogłoszenia parafialne nr 1, Pierwsza rocznica GramSajta!, Spam świąteczny, Ankieta o napisach końcowych i nowinki, Puciapki - głosujta!, Ankieta o puciapkach, Nowy layout, A miała być kolejna recka..., Sucz Wena - polubcie ją, a się odwdzięczy!.

Archiwum wpisów

Ostatnio gram w

Tytuł gryPo sieci?Ukończona?

Ostatnio czytam

FUTU.RE

W planach

* Blog
* Klakiery występowe
* Recenzje gier ukończonych
* O dystrybucji cyfrowej słów kilkaset
* Kanon gier - seria wpisów
* Recenzja: The Elder Scrolls IV: Oblivion
* Gry komputerowe polskich deweloperów
* Opowiadanie pt. "Więzień wolności" - 45%
* Opowiadanie pt. "Podwójna dusza"

* Stworzenie sequela do kampanii do gry Sacrifice - projekt (chętnych do współpracy proszę o kontakt)

Przejście gier, które mamy, a w które jeszcze nie zaczęliśmy/zacząłem grać:

PC:
- Alpha Protocol
- Assassin's Creed: Liberation HD
- Assassin's Creed IV: Black Flag - Jackdaw Edition
- Assassin's Creed: Rogue
- Batman: Arkham Asylum - Game of the Year Edition
- Batman: Arkham City - Game of the Year Edition
- Batman: Arkham Origins + DLC
- Battlefield: Bad Company 2
- Beyond Good & Evil
- BioShock 2 + DLC
- Blur
- Bone: Wygnaniec z Kosteczkowa
- Bone: Wielki Wyścig Krów
- Borderlands: GotY Edition
- Call of Cthulhu: Mroczne Zakątki Świata
- Call of Duty: World at War
- Call of Duty: Modern Warfare 2
- Call of Duty: Modern Warfare 3
- Call of Duty: Black Ops
- Call of Duty: Black Ops II
- Call of Duty: Ghosts
- Ceville
- Crysis - Maximum Edition
- Crysis 2
- Crysis 3
- Dead Space
- Dead Space 2
- Dead Space 3
- Dear Esther
- Death Rally
- Deus Ex: The Fall
- Deus Ex: Mankind Divided
- Disciples III: Odrodzenie
- Disciples III: Wskrzeszenie
- Disciples III: Reincarnation
- Divinity II: Director's Cut
- Don't Disturb
- Dragonshard
- Drakensang: The Dark Eye
- The Elder Scrolls IV: Shivering Isles
- The Elder Scrolls V: Skyrim
- eXperience 112
- F.E.A.R. 2: Project Origin + Reborn
- F.3.A.R.
- Fallout 3 - Game of the Year Edition
- Fallout: New Vegas - Ultimate Edition
- Full Throttle
- Gothic II: Noc Kruka
- Gothic 3: Zmierzch Bogów
- Grand Theft Auto (wszystkie full 3D bez GTA V)
- Grim Fandango
- Homefront
- Legend: Hand of God
- Lucius II
- Mafia II - Special Extended Edition
- Medal of Honor: Warfighter
- Mini Ninjas
- Mirror's Edge
- NecroVision
- Need for Speed: Hot Pursuit
- Need for Speed: The Run
- Need for Speed: Most Wanted
- Overlord
- Overlord II
- The Path
- Portal 2
- Postal X
- Prince of Persia: The Two Thrones
- Prince of Persia (2008)
- Prototype
- Prototype 2
- Puzzle Quest 2
- Risen
- Risen 2: Dark Waters [+ DLC]
- S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
- S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
- Sacred 2: Fallen Angel
- Scribblenauts Unlimited
- Shelter
- Shenmue III
- Singularity
- South Park: The Stick of Truth
- Split/Second: Velocity
- Star Wars: Knights of the Old Republic
- Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords
- Star Wars: The Force Unleashed - Ultimate Sith Edition
- Star Wars: The Force Unleashed II
- Supreme Commander
- Supreme Commander: Forged Alliance
- Supreme Commander 2
- Tension
- Tom Clancy's EndWar
- Torchlight
- WarPath
- The Whispered World
- Wiedźmin 2: Zabójcy królów
- Year Walk
- Zeno Clash
- Zeno Clash II

PSX:
- Chrono Cross
- Final Fantasy VII
- Final Fantasy VIII
- Final Fantasy IX
- Vagrant Story

PS2:
- Final Fantasy XII
- God Hand
- Monster Hunter
- Rygar: The Legendary Adventure
- Serious Sam: Next Encounter
- Way of the Samurai
- Way of the Samurai 2

PS3:
- Alice: Madness Returns
- Call of Duty 3
- Dante's Inferno + DLC
- Demon's Souls
- Echochrome
- El Shaddai: Ascension
- Enchanted Arms
- Final Fantasy XIII
- Final Fantasy XIII-2
- ICO HD
- Lollipop Chainsaw
- Kingdoms of Amalur: Reckoning
- Move Fitness
- PixelJunk 4am
- Puppeteer
- rain
- Ratchet: Gladiator
- Resistance - trylogia
- Resonance of Fate
- Ryu ga Gotoku 1&2 HD Edition (Yakuza 1&2 HD Edition)
- Ryu ga Gotoku: Kenzan! (Yakuza: Arrives!)
- Shadow of the Colossus HD
- The Unfinished Swan
- White Knight Chronicles - Remastered Edition
- White Knight Chronicles II
- Yakuza 5

PS4:
- Alienation
- Dark Cloud
- Dark Chronicle
- Ratchet & Clank
- Rogue Galaxy
- Tales of Berseria
- Yakuza 0
- Yakuza: Kiwami

PSP:
- Assassin's Creed: Bloodlines
- Corpse Party
- Corpse Party: Book of Shadows
- Final Fantasy - 20th Anniversary
- Final Fantasy II - 20th Anniversary
- God of War: Ghost of Sparta
- Grand Theft Auto: Chinatown Wars
- Harvest Moon: Hero of Leaf Valley
- Innocent Life: A Futuristic Harvest Moon
- Killzone: Liberation
- LocoRoco
- LocoRoco 2
- Monster Hunter Freedom 2
- Monster Hunter Freedom Unite
- Patapon 2
- Patapon 3
- Ratchet & Clank: Size Matters
- Resistance: Retribution
- Tales of Phantasia: Narikiri Dungeon X
- Tales of the World: Radiant Mythology
- White Knight Chronicles: Origins

PS Vita:
- Killzone: Mercenary
- LittleBigPlanet Vita
- Monster Monpiece
- Oreshika: Tainted Bloodlines
- Resistance: Burning Skies
- Silent Hill: Book of Memories
- Tales of Hearts R
- Tokyo Twilight Ghost Hunters
- Superbeat: Xonic

Wii:
- Another Code: R – A Journey into Lost Memories
- Disaster: Day of Crisis
- Epic Mickey
- Madworld
- Trauma Center: New Blood

Wii U:
- Splatoon

DSi:
- Another Code
- Final Fantasy III
- Hotel Dusk: Room 215
- Last Window: The Secret of Cape West
- Okamiden
- Populous DS
- Radiant Historia
- Super Scribblenauts

New 3DS:
- Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy
- Spirit Camera: The Cursed Memoir
- Xenoblade Chronicles 3D

X360:
- Blue Dragon
- Fable II GotY
- Fable: Journey
- Gears of War 2
- Gears of War: Judgment
- Halo 3
- Lost Odyssey
- Ninety-Nine Nights (N3)
- Ninety-Nine Nights II (N3 II)
- Saints Row
- Tales of Vesperia


*** ZAKUP ***

PC:
- Assassin's Creed: Unity
- Call of Duty: Advanced Warfare
- Call of Duty: Black Ops III
- Plants vs. Zombies 2: It's About Time

PSX: nic

PS2:
- Genji: Dawn of the Samurai
- Glass Rose
- Michigan: Report from Hell
- Rule of Rose
- Samurai Warriors
- Shadow Hearts: Covenant
- Shin Megami Tensei: Lucifer's Call
- Shinobido: Way of the Ninja

PS3:
- Asura's Wrath + DLC
- Lightning Returns: Final Fantasy XIII
- No More Heroes: Heroes' Paradise
- Red Dead Redemption: Undead Nightmare
- Valkyria Chronicles [jeszcze DLC]
- Way of the Samurai 3
- Wonderbook - 3 pozostałe gry

PS4:
- Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue
- Ryu ga Gotoku: Ishin (Yakuza: Restoration)
- Shenmue III
- Yakuza 6: The Song of Life [dokonało się]

PSP:
- Call of Duty: Roads to Victory
- Dungeon Siege: Throne of Agony
- Hatsune Miku: Project DIVA [dokonało się]
- Hatsune Miku: Project DIVA 2nd [dokonało się]
- Hatsune Miku: Project DIVA Extend [dokonało się]
- Kurohyō: Ryū ga Gotoku Shinshō (Yakuza: Black Panther)
- Kurohyō 2: Ryū ga Gotoku Ashura hen (Yakuza: Black Panther 2)
- Monster Hunter Freedom
- Secret Agent Clank
- Sweet Fuse: At Your Side
- Tales of Eternia
- Tales of the World: Radiant Mythology 2
- Tales of the World: Radiant Mythology 3
- Valkyria Chronicles II [jeszcze DLC]

PS Vita:
- Call of Duty: Black Ops - Declassified
- Conception II: Children of the Seven Stars
- Malicious: Rebirth
- Mind Zero
- Soul Sacrifice Delta
- Sumioni: Demon Arts

Wii:
- Arc Rise Fantasia
- Fragile Dreams: Farewell Ruins of the Moon
- The Last Story [dokonało się]
- Lost in Blue series
- No More Heroes 2: Desperate Struggle
- Red Steel
- Red Steel 2
- Samurai Warriors 3
- Samurai Warriors: Katana
- Trauma Team [not in EU]
- Zero: Tsukihami no Kamen (Project Zero 4) [unofficial patch]

Wii U:
- Bayonetta 1+2 [dokonało się]
- Chasing Aurora
- Chompy Chomp Chomp Party
- Pokken Tournament
- Swords & Soldiers II
- Xenoblade Chronicles X [dokonało się]

DSi:
- Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth
- Again [not in EU]
- Castlevania: Order of Ecclesia
- Flower, Sun, and Rain
- The Legend of Zelda: Spirit Tracks
- LifeSigns: Surgical Unit
- Lost in Blue series
- Trauma Center: Under the Knife 2 [not in EU]
- Unsolved Crimes
- The World Ends with You

(New) 3DS
- Persona Q: Shadow of the Labyrinth
- Professor Layton vs. Ace Attorney
- Proun+
- Tales of the Abyss

X360:
- Gears of War 3
- South Park Let's Go Tower Defense Play!
- South Park: Tenorman's Revenge

Ostatnie odwiedziny

Moi znajomi

pokaż wszystkich znajomych: 91

Nie tylko gram.pl

Blogi:
* www.mizuki.blog.pl - blog kumpeli
* le-chat-blanc.freehostia.com - blog innej kumpeli

Unreal:
* www.unreal.pl - aktualności o Unrealu
* www.unrealsp.org - tylko single-player
* www.unrealservice.net - tylko U1

Growe:
* www.swiatgry.pl - bardzo dobry i rozwijający się serwis o grach
* www.markolf.pl - gry/filmy w czasopismach
* www.grylogiczne.pl - jak w adresie :)

XFire

Ulubione...

Gry: 99 Spirits, Adventure Pinball: Forgotten Island, Assassins Creed, Assassins Creed II, Avernum: Escape from the Pit, Baldur's Gate, Baldur's Gate II: Cienie Amn, Baldur's Gate II: Tron Bhaala, Baldur's Gate: Dark Alliance, Baldur's Gate: Opowieści z Wybrzeża Mieczy, Bioshock, Call of Duty 4: Modern Warfare, Carmageddon II: Carpocalypse Now, Chrome, Chrono Trigger, Closure, Crash Bandicoot (seria), Crime Cities, Datura, Deus Ex, Deus Ex: Bunt Ludzkości, Diablo, Disciples II: Bunt Elfów, Divine Divinity, Dune 2, Emperor: battle for dune, Fable: Zapomniane Opowieści, Fahrenheit, Fallout, Flower, God of War, God of War 2, God of War III, Gothic, Grotesque Tactics: Evil Heroes, Heavy Rain, Heroes Chronicles, Icewind Dale, Icewind Dale II, Icewind Dale: Heart of Winter, ICO, inFamous, Kula World, Legend of Fae, Legends of Valour, LittleBigPlanet, Luxor, Mafia, Mass Effect, Mass Effect 2, Max Payne, Max Payne 2: The Fall of Max Payne, MDK 2, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2, Naruto Ultimate Ninja 3, Naruto: Ultimate Ninja Storm, Neverwinter Nights, Okami, Painkiller , Painkiller: Battle out of Hell, Planescape: Torment, Plants vs. Zombies, Pocket Tanks, Prey, Puzzle Quest: Challenge of the Warlords, Rome: Total War, Sacrifice, Sanitarium, Saper, Serious Sam 2, Shadow of the Colossus, Silent Hill, SimCity 3000, Slam Tilt, SSX 3, Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, The Bard's Tale: Opowieści Barda, The Binding of Isaac, The Temple of Elemental Evil, Trine, Trine 2, Two Worlds, Unreal, Unreal - Return to Na Pali, Unreal Tournament, Unreal Tournament 2004, VVVVVV, Władca Pierścieni: Trzecia Era, Worms World Party, Zuma

Muzyka: Ari Pulkkinen, B.E.T.H., Buckethead, Coma, Dynamedion, Emancipator, Fenomen - Sam na sam, Grupa Operacyjna, Inon Zur, Jeremy Soule, John Lennon, Łona, Michael Hoenig, Michał Jelonek, Michiel van den Bos, Nobuo Uematsu, O.S.T.R., Soundtracki z gier, Underground, Yez Yez Yo

Filmy: 9 (Nine), Cesarzowa, Dom Nad Jeziorem, Dom w głębi lasu, Dzień Świra, Gwiezdne Wojny, Iron Sky, Ja, Robot, Jestem Legendą (I Am Legend), Lord of the Rings - trylogia, Łowcy głów, Matrix, Nietykalni, Piraci z Karaibów, Pokuta, Potwory i spółka, Scary Movie, Seks w wielkim mieście, Shrek, Shutter - Widmo, Silent Hill, Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street, Telefon (Phone Booth), Zielona Mila

Książki: "Kolor magii" - Terry Pratchett, "Młot na czarownice" - Jacek Piekara, "Quo Vadis" - Henryk Sienkiewicz, "Saga o Wiedźminie" - Andrzej Sapkowski, "Sługa Boży" - Jacek Piekara, Frank Herbert - "Diuna", J. K. Rowling - "Harry Potter", Legenda Drizzta - R.A. Salvatore, Najemnicy - R.A. Salvatore

Seriale/programy TV: Adventure Time, Detektyw Monk, Heroes, How I Met Your Mother, Naruto, Numb3rs, Seks w Wielkim Mieście, The Guild

Gazety/pisma: CD Action, Metro, Nowa Fantastyka, Play, Secret Service

Moje statystyki

Na gram.pl jestem już: 4853 dni

Moich wejść na gram.pl: 18 133 (#255)

Napisanych postów i komentarzy: 3 130 (#370)

Napisanych recenzji: 50 (#5)

Wpisów na blogu: 238 (#41)

Liczba odwiedzin mojego gramsajta: 28 978 (#19)

Prywatne wiadomości

Zaloguj się by wysyłać wiadomości

PS3 GameCard i reklama ŚG

SwiatGry.pl - Twój Świat Gry, Zapowiedzi, Recenzje, Artykuły, Trailery, Gry Online


 

Strona prezentuje indywidualną opinię użytkownika. gram.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone przez użytkowników.
© gram.pl