avatar

Karfein Użytkownik gram.pl (Biały Drow) ja.gram.pl/Karfein

Hotter

Mój blog (Wrzesień 2011)

Recenzja: Deus Ex: Human Revolution - Augmented Edition

recenzja, Deus Ex, Human Revolution, Deus Ex: Human Revolution, gry wideo

Powroty do legendarnych serii wydają się stawać coraz bardziej popularne. Niestety nie zawsze wychodzi to tak, jakby tego wszyscy chcieli. Nie trzeba chyba tłumaczyć, że nowy Deus Ex: Human Revolution (aka Bunt ludzkości) budził wiele obaw. Nie trzeba zaś długo grać, by ten wszelkie rozwiał. Na ile? Zapraszam do recenzji.

Przede wszystkim chciałbym przeprosić za taki rychły zapłon z recenzją, ale Deus Ex to seria, którą kocham i po prostu nie mógłbym już przy pierwszym podejściu nie spróbować zajrzeć w każdy możliwy kąt (a i tak parę rzeczy przeoczyłem). Dzięki temu mogę przekazać, ile naprawdę może trwać pierwsza przeprawa przez Human Revolution, gdy chce się pozwiedzać okolicę, wykonać zadania poboczne, a i przeczytać e-maile z komputerów. A wierzcie mi, jest co zwiedzać, co robić i co czytać. Aby nie bać się o popsucie sobie gry, nie korzystałem z polonizacji. Choć ciekawi mnie trochę, co zrobiono z mailami pisanymi po francusku (nareszcie studia się do czegoś przydały). Do rzeczy...


Kto pamięta? :)

Nigdy o to nie prosiłem
W nowym Deus Eksie wcielamy się w Adama Jensena, szefa ochrony Sarif Industries, firmy zajmującej się produkcją bioulepszeń. Sęk w tym, że nie wszyscy są za, a niektórzy uważają, że jest to droga prosto do zatracenia swego człowieczeństwa i najlepiej zawrócić z tej ścieżki, zaś kalekom wręcz odebrać sztuczne kończyny. Pewnego typowego dnia na firmę napada grupa zmodyfikowanych ludzi, którzy uprowadzają najważniejszych naukowców, będących blisko przełomowego odkrycia. Ich nadajniki życiowe jednak przestają wysyłać sygnał, a głównemu bohaterowi, który w dodatku był w związku z najlepszą badaczką, pozostaje odkryć, kto stoi za zamachem oraz jakie są motywy ataku. Pomogą mu w tym wszczepy, jakie zostały zainstalowane w jego ciele, a były potrzebne do tego, by przywrócić jego sprawność po napadzie, z jakiego ledwo uszedł z życiem. Protagonista o ulepszenia nigdy nie prosił, jednak wyboru raczej mu nie pozostawiono. Jak można oczekiwać, sprawa ataku jest o wiele głębsza, niż się to wydaje z początku, a zwrotów akcji i zaskakujących faktów nie zabraknie. Tylko w jednym miejscu uznałem, że nieco naciągnięto struny prawdopodobieństwa, ale to kwestia interpretacji. Generalnie gra przedstawia prawdopodobny scenariusz wydarzeń z roku 2027.

Fabuła trzyma wysoki poziom, a w tym samym szeregu jakości stoją zadania poboczne. Niemal wszystkie można wykonać na różne sposoby, co przełoży się potem na zakończenie gry. Nie ma tutaj prościzny w postaci "przynieś, zabij, pozamiataj". Co prawda, kosztuje to trochę biegania, ale od czego są odpowiednie ulepszenia, o jakich opowiem później. Widać również wyraźnie, że scenarzyści posiedzieli nad dialogami, co zaowocowało solidną dawką świetnych konwersacji. Postaci są barwne i niejednowymiarowe, a bywa, że wybory przed nami postawione nie są łatwe. Wydaje mi się, że sposób wyboru zakończenia jest co najmniej z tyłka, ale same zakończenia już są satysfakcjonujące. A i radzę Wam jedno: oglądajcie creditsy do samiuśkiego końca.


Nowa powieść science-fiction: "Jan Paweł CCII"

Powrót do korzeni
Fanów części pierwszej zdecydowanie ucieszy fakt, że Deus Ex: Human Revolution to w dużej mierze inspiracja "jedynką". Nie tylko znów mamy mrowie możliwości w kwestii odnajdywania dróg i wybierania ulepszeń, ale także w grze jest cała masa nawiązań do oryginalnego Deus Eksa. Mamy tu więc solidny postęp w stosunku do Invisible War. Ludzi nie lubiących kartek i długopisów pocieszy fakt, że teraz hasła i kody są zapisywane i podawane w rogu ekranu przy obsłudze odpowiedniego urządzenia. Mała rzecz, a cieszy. W grze wyhodowano rozmaite kwiatki, jak chociażby piłka do kosza i pole do gry (jest za dobry wrzut osiągnięcie), a na tym humor się nie kończy - do gry zawitał internetowy mem Forever Alone, kółko krzyżyk, stereotypy o Kanadyjczykach (mam nadzieję, że oddano jakoś podział na anglofonów i frankofonów w polonizacji - w przeciwnym wypadku, współczuję) i inne ogólne żarty sytuacyjne.

Wracając do odnajdowania dróg, część z nich jest dostępna jedynie w przypadku, gdy rozwinęliśmy odpowiednie ulepszenie, a tych jest zatrzęsienie. Większy ekwipunek, przebijanie ścian, przenoszenie ciężkich obiektów, system Icarus działający jak spadochron, widzenie przez ściany, niewidzialność, odporność na szkodliwe gazy, wysokie skoki, ciche poruszanie się, system tajfun atakujący wszystkich dookoła, wszelakie usprawnienia hakerskie, większa ilość energii, lepszy radar, zbroja pod skórą, śledzenie celów… a jeszcze nie wyliczyłem wszystkich. Część przydaje się przy skradankowym stylu gry, część przy zabawie w rambo. Ten pierwszy o wiele bardziej się opłaca, gdyż za przejście misji bez uruchomienia alarmu i bycia zauważonym przez kogokolwiek jest premiowane sporą ilością punktów doświadczenia. Także hakowanie się opłaca, nawet gdy posiadamy odpowiednie hasło - zwłaszcza że ta minigierka jest naprawdę wciągająca. Tych, w przeciwieństwie do oryginalnego Deus Eksa, nie wydajemy na rozwój umiejętności, lecz na ulepszenia. Po kilku tysiącach XP, zmieniają się one w Praxis Kit, który pozwala wykupić nowe lub zmodyfikować istniejące ulepszenie. Praxisy można zdobyć również dzięki skrupulatnemu przeczesywaniu lokacji oraz w klinikach LIMB.


Lepiej niż Jax z Mortal Kombat

Interakcja z otoczeniem jest zadowalająca, ale nie zrówna się tutaj budynków z ziemią – zresztą to zabiłoby klimat. Co się da przenieść, da się też generalnie zniszczyć, albo za pomocą celnego rzutu pozbawić kogoś życia. Interakcje z postaciami niezależnymi są na przyzwoitym poziomie, zwykle mamy minimum 2 opcje dialogowe (czasem nawet 6), co pozwala na sporą dowolność i różny rozwój rozmowy. Ciekawym smaczkiem jest fakt, że gdy długo się zastanawiamy nad wyborem, rozmówca nas dopyta, czy nie mamy nic więcej do powiedzenia bądź coś w tym stylu. Jeśli w grze doświadczymy back-trackingu, lokacja będzie zwykle trochę zmieniona w stosunku do poprzednich odwiedzin, więc i tutaj nie ma zgrzytów.

Człowiek-czołg vs. armie NPC-ów
Broni jest sporo, od pistoletów i rewolwerów, przez karabiny maszynowe i snajperskie, granatniki i wyrzutnie rakiet, po miotacze lasera i plazmy. Po drodze warto wspomnieć o broniach nie mających na celu uśmiercenia delikwenta – w tej kwestii mamy do czynienia z paralizatorem, karabinkiem unieszkodliwiającym, albo miotaczem energii. Wyżej wymienione narzędzia zagłady i unieszkodliwiania można usprawnić rozmaitymi dodatkami znajdowanymi po drodze lub kupowanymi u handlarzy bronią. Ponownie mamy szereg możliwości, a są to szybsze przeładowywanie, większa pojemność magazynka, tłumik, system namierzania, chłodzenia, amunicje przeciwpancerne albo rozpryskowe. A to wciąż nie wszystko, bowiem są jeszcze zdalnie detonowane ładunki wybuchowe, matryce min i granaty. Te ostatnie dzielimy na ogłuszające, odłamkowe, elektromagnetyczne oraz gazowe, a i możemy je połączyć z matrycami min i ustawić w miejscach, gdzie spodziewamy się nierozważnych przeciwników. Świetnie spisuje się dynamiczne przechodzenie w tryb TPP podczas przekradania się – daje to fajne możliwości ostrzału zza osłon i obserwacji otoczenia.


I przyszła chwila, kiedy polubiłem BSoD-a...

W kwestii zróżnicowania wrogów mam troszkę dwojakie odczucia. Z jednej strony jest całkiem realistycznie, bo nie wciskano niczego na siłę, aczkolwiek z drugiej niejeden może odczuć niedosyt. Przyjdzie nam się użerać z rozmaitymi piechurami – od zwykłych bandziorów, przez wyszkolonych żołnierzy lekko i ciężko opancerzonych, po cybernetycznie ulepszonych elitarnych agentów – ci zwykle posługują się cichym chodzeniem i niewidzialnością. Są jeszcze jednostki walczące w zwarciu, ale z tymi raczej będziemy mieć krótki kontakt. Tyle fajnie, że w grupie widać dobrą współpracę sztucznej inteligencji – jedni będą próbowali nas okrążyć, podczas gdy inni nas ostrzeliwują; kiedy jest ich mniej, zwykle próbują wywabić nas granatem. Oczywiście nie muszę chyba wspominać, że tylko sekundy dzielą nas od alarmu, gdy zostawimy jakieś ciało na widoku. Poza tym męczyć się będziemy z unikaniem kamer, wieżyczkami i różnymi rodzajami robotów. Jak widać, nie ma tego zbyt wiele, ale dziwnym trafem w zupełności wystarczało mi przez całą grę. Piechotę można jeszcze wykańczać w zwarciu – do wyboru jest kliknięcie i unieszkodliwienie, bądź przytrzymanie przycisku i zabójstwo. Po wykupieniu ulepszenia refleksu będzie można załatwiać dwóch wrogów za jednym zamachem. Bossów policzyć można na palcach jednej ręki, ale ponownie nie wyciągnięto ich z tyłka, a różnice podczas walki są. Najczęściej jednak wtedy ucierpią fani skradankowego stylu gry, gdyż ci potrafią napsuć paska życia. Ten na szczęście można podkręcić poprzez jedzenie specyfików lub picie alkoholu (skutki upojenia są do podpatrzenia na screenshocie).

Grafika vs. Muzyka: 0:1
Grafika nie grzeszy jakością, ale mimo wszystko cieszy oko. Choć grałem na całkiem niskich ustawieniach (stara nieco już karta graficzna wysypywała artefakty), podobało mi się wszystko, co twórcy mi pod względem wizualnym zaprezentowali. Dobrym pomysłem był według mnie podział na barwę czarną i złotą - odzwierciedlenie dualizmu upadku ludzkości oraz nadziei na lepszą przyszłość. Z drugiej strony, inni mogą dostrzec w tym monotonię palety przez większość gry. Jednak mimo wszystko jest postęp od czasów "jedynki" - tam lokacje bywały nieco puste, tutaj przestrzenie są dobrze wypełnione. Kwestie skopane opisałem w następnym akapicie. Udźwiękowienie już jakością grzeszy, a zwłaszcza muzyka. Kompozytor Michael McCann miał świetną koncepcję na soundtrack i to się spłaciło. Jest jednak cicha i trzeba pokopać w ustawieniach, by móc się cieszyć ścieżką dźwiękową. Dubbing jest bez zarzutu, choć „go yankees!” chyba każdego wprawi w zdziwienie. Bez zastrzeżeń jest oprawa techniczna - gra jest niebywale stabilna, nawet przy alt-tabowaniu, a lokacje wczytywały się całkiem szybko. Tutaj programistom należą się brawa, ponieważ absolutnie nie czuć, że pecetowa edycja jest portem z konsol.


Aśenaebaem...

Dlaczego nie 10/10?
A tutaj trochę nawrzucam. Przede wszystkim na grafikę, bo cała reszta działa praktycznie bez zarzutu. Na początek, brak nóg w trybie FPP - trochę to odrzuca w dzisiejszych czasach. Poza tym są bugi, jak zerowy wzrost niektórych postaci (co na szczęście się naprawia po przejściu do innej lokacji), ciało zacinające się w podłodze albo nieodtwarzane rozmowy przy pojedynczej wypowiedzi (dziękujemy za napisy). Rozmaite wykończenia przeciwników w ciasnych przestrzeniach kończyły się animacjami w ścianach bądź powietrzu. Raz zdarzyło się, że strażnik poszedł w stronę wrzuconej do pomieszczenia beczki zamiast tam, skąd przyleciała. Ale największe "ale" mam do beznadziejnej mimiki twarzy w przypadku postaci, na które nie będziemy wywierać wpływu przez rozmowę czy feromony. W takich momentach jedynie dzięki dubbingowi można poznać stosunek emocjonalny interlokutora. Można rzec, że Oblivion czy Mass Effect mnie rozwydrzyły, ale naprawdę karykaturalnie wygląda delikatny uśmieszek w kącikach ust matki, która prosi o zbadanie sprawy śmierci swojej córki.

Augmented Edition
Na koniec zostawiłem opis wersji specjalnej (nie dam niemal stówy za figurkę), bo taką udało mi się nabyć. Nie będę wnikać w prezenty w postaci większej ilości kredytek i niektórych itemów na początek gry, bo to wszystko idzie po prawdzie potem zdobyć w ten czy inny sposób. Ale automatyczne urządzenie dekodujące czy zdalnie detonowany ładunek to podstawa, której nie ma w "podstawce" - trochę fail, że wycięto to z gry, a trzyma klimat pierwszego Deus Eksa. Soundtrack jest jedynie w formacie MP3, ale i tak miło się go słucha poza grą. Animowany komiks genialną kreską nie jest rysowany, ale ujawnia nieco tła fabularnego zanim przejmujemy kontrolę nad już ulepszonym Adamem - jest dostępny tylko po angielsku, co może niektórym przeszkadzać. Trailery i animowany storyboard szału nie robią, ale miło, że są. Making of ma 44 minuty i zaiste jest, co oglądać - komentarzy autorów nie zabraknie, to mogę obiecać. Artbook ma jedynie 40 stron i po tym z kolekcjonerki BioShock 2 muszę stwierdzić, że się zawiodłem - owszem, obrazki ładne, ale opisów żadnych. Misja "Uratuj Tonga" wydłuża grę do godziny i ujawnia trochę tła odnośnie syna Tonga i również trzyma ogólny poziom gry, ale by nie przesłodzić, naskarżę, iż wysypała mi do pulpitu, gdy chciałem zbadać nieznane urządzenie przenośne - widocznie miało pozostać nieznane ;).


Stary, w lufie czeka strzała Amora, wszystko będzie dobrze!

Od trailera, aż po rozgrywkę
Generalnie zadowolony byłem, że wszystko to, co zobaczyłem na trailerach (również tych podrasowanych graficznie), było do zrealizowania w grze (choć z nie taką efektowną pompą). Muszę przyznać, że gra mnie nie zawiodła pod żadnym względem z wyjątkiem animacji twarzy. Jest to solidny prequel do solidnej serii i wystarcza nawet do 50 godzin, jeśli ktoś chce zbadać każdą ścieżkę i przeczytać większość maili oraz e-booków. A nadchodzące DLC zapowiada się na dłuższe od Call of Duty – i to ja rozumiem! Kawał dobrej gry, dobrego kodu i dobrego powrotu do świetnej serii. Jak dla mnie, aktualny faworyt w wyścigu po tytuł gry roku.

Zalety i wady
+ fabuła i questy poboczne
+ oprawa techniczna i dźwiękowa
+ zawsze wiele dróg do celu
+ mnóstwo ulepszeń do wyboru
+ humor i nawiązania do oryginału
+ SI oraz współpraca
- beznadziejna mimika twarzy
- sporadyczne wpadki SI
- wykończenia w zwarciu w ścianach i w powietrzu
- kilka bugów niezbyt wpływających na przyjemność z gry

Moja ocena: 9,5/10

komentarzy: 5Wtorek, 20 września 2011, 22:35

Recenzja: VVVVVV v2.0

recenzja, indie, Indie Games, VVVVVV, gry wideo

Pomyślałby kto, że mała gierka na wzór produkcji 8-bitowych może podbić serca tylu ludzi. Podbić do tego stopnia, że zainspirowała do stworzenia kolejnych podobnych gier: VVVV, YYYYYY czy CCCCCCCCCC. Z okazji Humble Indie Bundle 3, w którym znalazło się VVVVVV, wydano wersję 2.0. Co takiego zobaczymy w nowej odsłonie?

Ale po kolei, wpierw wspomnijmy, o co się w grze rozchodzi fabularnie. Wcielamy się w postać Kapitan(a) Viridian(a) – płeć nie jest określona – na statku D.S.S. Souleye. W pewnym momencie dochodzi do dziwnej awarii i pozostali członkowie załogi zostają teleportowani w różne części promu. Ich imiona odnoszą się do barw postaci (apel antyrasistowski?) i wszystkie zaczynają się na literę V. Na plus idzie fakt, że każda postać ma charakterystyczne cechy i dostarczy nam informacji na temat awarii. Nie zabraknie też momentów humoru, także w nazwach plansz (każda ma własny tytuł). Naszym zadaniem jest oczywiście odszukanie zagubionych osób i doprowadzenie ich w bezpieczne miejsce. Łatwe to nie będzie, gdyż czyhają na naszej drodze rozmaite niebezpieczeństwa, jakie opiszę za chwilę.


Zakłócenia dają kopa... poziomowi trudności

Historia historii
Początkowo VVVVVV (albo V^6, jak gdzieniegdzie się pisze) powstało jako gra we Flashu, lecz na potrzeby HIB3 przepisano ją w C++, dzięki czemu działa lepiej, a i dodano kilka interesujących opcji. Do dyspozycji mamy udogodnienia dla mniej sprawnych graczy – nieśmiertelność oraz trzy stopnie spowolnienia tempa gry. Dodatkowo, jakby oldschoolu było mało, możemy włączyć efekt starego telewizora analogowego z zakłóceniami. Do tego wszystkiego dorzucono edytor poziomów, wsparcie plansz nieoficjalnych, a i dodano 10 leveli stworzonych przez innych twórców indie oraz kompozytora soundtracku. Twórcy gier inspirowanych VVVVVV oraz stwórca Minecrafta maczali w tym palce i jest naprawdę dobrze (ale i trudno). Szkoda tylko, że w konwersji VVVV brakuje mapy, która we Flashu była bardzo pomocna.


Byłem w tym tak kijowy, że łacina leciała gęściej niż przeszkody

Do góry nogami
Powiedziałem o dodatkach, a dalej nie każdy wie, czym to się je. Zasada jest bardzo prosta – poruszamy się w lewo lub w prawo, a jednym przyciskiem zmieniamy grawitację: ciągnie nas albo klasycznie w dół, albo nieklasycznie do góry. I tyle. Tylko że autorzy naprawdę się przyłożyli, aby nie było nudno (i zbyt łatwo). Poza kolcami i ‘przeszkadzajkami’, mamy linie wymuszające natychmiastową zmianę grawitacji, poziom wieży, gdzie kamera wciąż nam ucieka i zmusza do szybkiej podróży, ruchome kładki, kładki znikające, albo miejsca przyspieszające kroki. Są też plansze, gdzie możemy przechodzić z jednego końca ekranu na drugi i nieco inaczej wtedy kombinować nad podróżą, albo musimy pomóc towarzyszowi przebrnąć przez przeszkody. Z tych wszystkich prostych elementów stworzono grę pod tym względem niesamowicie złożoną i miejscami trudną. Dla wytrwałych i ambitnych do zbierania są błyskotki, które wymagają nielichych umiejętności i nerwów. Na szczęście checkpointy rozmieszczono hojnie i nie ma ograniczeń śmierci, więc można spokojnie się bawić. Sam nabiłem 1004 zgony przy pierwszym podejściu. A po nim są jeszcze wyzwania czasowe i przechodzenie gry bez jednej śmierci...


Wyznania w wyzwaniach

8-bit na topie
Niesamowite jest to, jak wiele udało się twórcom osiągnąć, ograniczając się do 8-bitowych możliwości. Grafiki nie będę oceniać – jest to po prostu retro w najczystszej i najwierniejszej postaci, mi pasowało bardzo i pobudziło wyobraźnię, innych zapewne odrzuci. Względem ścieżki dźwiękowej i efektów już pozwolę sobie na ocenę. Niebywale pozytywną. Muzyka genialnie zlewa się klimatem z grą, a efekty tylko dopełniają tej 8-bitowej perełki. Nie sądziłem, że można za pomocą tak prostych dźwięków stworzyć coś tak melodyjnego i tak zapadającego w pamięć. Tak właśnie. Często łapałem się na tym, że nuciłem sobie utwory z VVVVVV, idąc do sklepu. Przy okazji, tytuł soundtracku to PPPPPP (zapewne od pierwszej litery nazwiska kompozytora i początków nazw utworów).


Popisy artystyczne w nowych poziomach

To ile tego V?
Można się kłócić, czy warto wydać te 5€ bez centa, gdyż główna kampania zajmie nas na 2-4 godziny. Z drugiej strony, dodatkowe poziomy wydłużą rozgrywkę o kolejne kilkadziesiąt minut. Jeśli ktoś nie lubi cyfrówek lub płacenia w euro, można być niemal pewnym, że niebawem CD Projekt doda VVVVVV do swojej kolekcji w serii Grywalność ponad wszystko!, a wtedy już na pewno będzie warto polecieć do sklepu.

Zalety i wady

+ pomysł
+ grywalność
+ soundtrack
+ edytor map
- krótka

Moja ocena: 8/10

komentarzy: 8Sobota, 03 września 2011, 09:15

DOŁĄCZ DO NAS!

Ankieta

Kiedy klaszczesz na występach?

  • Przed występem
    1%1 głos
  • W trakcie występu
    3%3 głosy
  • Po występie
    49%41 głosów
  • Przed/W trakcie
    2%2 głosy
  • Przed/Po
    7%6 głosów
  • W trakcie/Po
    13%11 głosów
  • Przed/W trakcie/Po
    22%19 głosów

Suma oddanych głosów: 83 

Więcej o mnie

Krótko o mnie:Na imię mi Karol, a w Internecie przeważnie mnie można znaleźć jako Karfeina tudzież KoLoSa. Absolwent języków stosowanych (angielski i francuski) na Uniwersytecie Śląskim. W wolnych chwilach lubię grać w dobre gry, przede wszystkim cRPG, czytać dobre książki, przede wszystkim fantasy oraz słuchać dobrej muzyki, a zwłaszcza takiej, która akurat oddaje stan mojej duszy. Interesuję się również tworzeniem zawartości dodatkowej do niektórych gier komputerowych, a i nieco fotografią ostatnimi czasy. Aktualnie zawalony grami do recenzji dla portalu SwiatGry.pl

Moje tagi:fantasy, gry, recenzje, rpg, unreal

Urodziny:dziś!

Moje motto:"Zaprawdę większe są przyjemności, które można dzielić." - Drizzt Do'Urden / "Każda droga, która wiedzie poprzez chaos i cierpienie, prowadzi do wielkiego skarbu." - Karfein vel KoLoS

Obecny stan:Loff'ta

Posiadany sprzęt:PC, PC, PlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation 4, PSP, PS Vita, Wii, Wii U, DS, New 3DS XL, Xbox 360, DC, Mobile, Mobile

Namiary na mnie

e-mail: karfein(at)wp.pl, GG: 1191342, Skype: Karfein, www: http://www.kolosalny-sajt.prv.pl, Facebook: Karfein, Twitter: SwiatGrypl, Steam: Finka_Karfein

Spis treści

Recenzje: Prince of Persia - The Sands of Time, Fable - Zapomniane Opowieści, R.A. Salvatore - "Obietnica Króla-Czarnoksiężnika", Two Worlds PL, ICO, Chrome PL, Chrome SpecForce PL, Spartan - Total Warrior PL, Opis: Jostein Gaarder - "Świat Zofii", BioShock, God of War, God of War II, Shadow of the Colossus, Puzzle Quest: Challenge of the Warlords PL, Puzzle Quest: Warlords, Planescape: Torment PL, Space Siege PL, Fahrenheit PL, MDK PL, MDK 2, Call of Juarez PL, Medal of Honor PL, Swords & Soldiers, Killzone 3, BlazBlue: Continuum Shift, MotorStorm: Apokalipsa, Baldur's Gate, Total War: Shogun 2, Sniper: Ghost Warrior, Proun, Heavenly Sword, Heavy Rain - Edycja Specjalna, inFamous, VVVVVV v2.0, Deus Ex: Human Revolution - Augmented Edition, God of War III, Naruto: Ultimate Ninja Storm, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2, Hydrophobia: Prophecy, Payday: The Heist, Sideway: New York, WipEout HD Fury, Hoard, Deus Ex: Human Revolution - The Missing Link, Dead Nation PL, Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, Max Payne, Max Payne 2: The Fall of Max Payne, Mafia: The City of Lost Heaven PL, Heroes Chronicles: All Chapters, NeverDead, Duke Nukem Forever: Hail to the Icons Parody Pack, Braid PL, Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai, Grotesque Tactics: Evil Heroes, Grotesque Tactics II: Dungeons & Donuts, Datura, Sniper Elite V2, Sorcery: Świat Magii, DiRT Showdown, Avernum: Escape from the Pit, Trine PL, Serious Sam 3: BFE, A.R.C.S, RobotRiot, Kung Fu Strike: The Warrior's Rise, Rijn the Specpyre in... Manor of the Damned, Serious Sam HD: The First Encounter, Serious Sam HD: The Second Encounter, Serious Sam HD: The Second Encounter - Legend of the Beast, Darksiders II, Symphony, Closure, Kung Fu Strike: The Warrior's Rise - Master Level, LittleBigPlanet Karting, XCOM: Enemy Unknown, Painkiller: Hell & Damnation, XCOM: Enemy Unknown - Elite Soldier Pack, Anarchy Reigns, Killzone, Legend of Fae, Baldur's Gate: Enhanced Edition, God of War: Wstąpienie, SimCity, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3, BioShock: Infinite, Chompy Chomp Chomp, 99 Spirits, Divinity: Dragon Commander, Total War: Rome II, Rush Bros., Superfrog HD, Worms: Revolution Extreme, The Swapper, Rise of the Triad: Dark War, Rise of the Triad, 9.03m, Type:Rider, XCOM: Enemy Within, Continue?9876543210, War of the Human Tanks, inFamous: Second Son, Tales of Symphonia Chronicles, Trine 2: Complete Story, PlayStation Vita: Zwierzaki, 99 Spirits: Cage of Night, Metrico, Point Perfect, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 - Full Burst, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution.
Unreal: Opis: Unreal Antologia, Schemat recenzji modów do Unreala, Dark Magic (UT).

Zapowiedzi: The Last Guardian, God of War III, Two Worlds II, Six Days in Fallujah, Create, Music Master: Chopin, Deus Ex: Human Revolution, Mortal Kombat, Knights Contract, Killzone 3, Duke Nukem Forever, Dragon Age II, The Sims: Średniowiecze, Team ICO Collection, Hunted: Kuźnia Demona, Sorcery, Journey, The Elder Scrolls V: Skyrim, Call of Duty: Modern Warfare 3, Serious Sam 3: BFE, Kingdoms of Amalur: Reckoning, Binary Domain, Starhawk, Tokyo Jungle, LittleBigPlanet Karting, DRM: Death Ray Manta, XCOM: Enemy Unknown, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3, SimCity, God of War: Wstąpienie, BioShock: Infinite, Divinity: Dragon Commander, Total War: Rome II, Puppeteer, XCOM: Enemy Within, Tearaway, Killzone: Shadow Fall, Divinity: Grzech Pierworodny, South Park: The Stick of Truth, inFamous: Second Son, inFamous: First Light, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution, Archaica: The Path of Light, Trine 3: The Artifacts of Power.

Relacje: Game Art Panel (23.09.2011), Akira Yamaoka - spotkanie z kompozytorem serii Silent Hill (2.10.2011).

Must-watche: #1.

Opowiadania: coming soon

Galeria: Pierwszy rzut, Drugi rzut.
Failblog Karfeina: Pierwszy rzut.

Rozkminki: Milczące wzgórze, Głośna otchłań, Alter ego, "Pieniądze szczęścia nie dają, ale...", Słowo 'drow' i jak je czytamy, Święto zmarło, Mordy, ryje i pyski, Internetowe śmieci.

Nowinki: Koniec świata!, "Shadow of the Colossus" na srebrnym ekranie, Spam niszczy środowisko, Będzie reedycja Planescape: Torment!, Puzzle Quest 2 powstaje!, Technologia 5D.

Drizzt :): Kto on zacz?, Być jak Drizzt Do'Urden, Biały Drow, suplement + bonus.

O mnie: Zwiastun Wiosny, Wybór *niektórych* najlepszych wg mnie i najważniejszych dla mnie utworów, KoLoS + level up = Karfein, Wybór najlepszych wg mnie i najważniejszych dla mnie gier, Ewolucja ksyw Karfeina, 4,5-listna koniczyna, XV Przystanek Woodstock - relacja, Wyprawa do Walii - relacja, Spotkanie z Suomalainenką, Prywata, lic. Karol Świątek, Dziękuję.

Blog: Pierwszy wpis, W pogoni za Pięknem, Boję się..., Sen, Wierzę, Na glinianych nogach, Sen II, Nie żal życia gdy..., Śmiać się czy płakać?, Wkrótce się okaże, Ostatnie życzenie, Hocki klocki, Cyklon, Wola istnienia, Powiew świeżości, Wszystko co dobre szybko się kończy, Ankieta o layoucie, Lenistwo :P, COMA - Hipertrofia, Nareszcie sobie (nie) pogram!, Nie będzie niczego :), Owned, Czego można oczekiwać w czasie najbliższym?, Trochę inaczej, Win :), Nasza-Klasa..., Kolekcjonerski 'Shadow of the Colossus' (PS2) do wzięcia!, Ankieta o preferencjach, Ogłoszenia parafialne nr 1, Pierwsza rocznica GramSajta!, Spam świąteczny, Ankieta o napisach końcowych i nowinki, Puciapki - głosujta!, Ankieta o puciapkach, Nowy layout, A miała być kolejna recka..., Sucz Wena - polubcie ją, a się odwdzięczy!.

Archiwum wpisów

Ostatnio gram w

Tytuł gryPo sieci?Ukończona?

Ostatnio czytam

FUTU.RE

W planach

* Blog
* Klakiery występowe
* Recenzje gier ukończonych
* O dystrybucji cyfrowej słów kilkaset
* Kanon gier - seria wpisów
* Recenzja: The Elder Scrolls IV: Oblivion
* Gry komputerowe polskich deweloperów
* Opowiadanie pt. "Więzień wolności" - 45%
* Opowiadanie pt. "Podwójna dusza"

* Stworzenie sequela do kampanii do gry Sacrifice - projekt (chętnych do współpracy proszę o kontakt)

Przejście gier, które mamy, a w które jeszcze nie zaczęliśmy/zacząłem grać:

PC:
- Alpha Protocol
- Assassin's Creed: Liberation HD
- Assassin's Creed IV: Black Flag - Jackdaw Edition
- Assassin's Creed: Rogue
- Batman: Arkham Asylum - Game of the Year Edition
- Batman: Arkham City - Game of the Year Edition
- Batman: Arkham Origins + DLC
- Battlefield: Bad Company 2
- Beyond Good & Evil
- BioShock 2 + DLC
- Blur
- Bone: Wygnaniec z Kosteczkowa
- Bone: Wielki Wyścig Krów
- Borderlands: GotY Edition
- Call of Cthulhu: Mroczne Zakątki Świata
- Call of Duty: World at War
- Call of Duty: Modern Warfare 2
- Call of Duty: Modern Warfare 3
- Call of Duty: Black Ops
- Call of Duty: Black Ops II
- Call of Duty: Ghosts
- Ceville
- Crysis - Maximum Edition
- Crysis 2
- Crysis 3
- Dead Space
- Dead Space 2
- Dead Space 3
- Dear Esther
- Death Rally
- Deus Ex: The Fall
- Deus Ex: Mankind Divided
- Disciples III: Odrodzenie
- Disciples III: Wskrzeszenie
- Disciples III: Reincarnation
- Divinity II: Director's Cut
- Don't Disturb
- Dragonshard
- Drakensang: The Dark Eye
- The Elder Scrolls IV: Shivering Isles
- The Elder Scrolls V: Skyrim
- eXperience 112
- F.E.A.R. 2: Project Origin + Reborn
- F.3.A.R.
- Fallout 3 - Game of the Year Edition
- Fallout: New Vegas - Ultimate Edition
- Full Throttle
- Gothic II: Noc Kruka
- Gothic 3: Zmierzch Bogów
- Grand Theft Auto (wszystkie full 3D bez GTA V)
- Grim Fandango
- Homefront
- Legend: Hand of God
- Lucius II
- Mafia II - Special Extended Edition
- Medal of Honor: Warfighter
- Mini Ninjas
- Mirror's Edge
- NecroVision
- Need for Speed: Hot Pursuit
- Need for Speed: The Run
- Need for Speed: Most Wanted
- Overlord
- Overlord II
- The Path
- Portal 2
- Postal X
- Prince of Persia: The Two Thrones
- Prince of Persia (2008)
- Prototype
- Prototype 2
- Puzzle Quest 2
- Risen
- Risen 2: Dark Waters [+ DLC]
- S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
- S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
- Sacred 2: Fallen Angel
- Scribblenauts Unlimited
- Shelter
- Shenmue III
- Singularity
- South Park: The Stick of Truth
- Split/Second: Velocity
- Star Wars: Knights of the Old Republic
- Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords
- Star Wars: The Force Unleashed - Ultimate Sith Edition
- Star Wars: The Force Unleashed II
- Supreme Commander
- Supreme Commander: Forged Alliance
- Supreme Commander 2
- Tension
- Tom Clancy's EndWar
- Torchlight
- WarPath
- The Whispered World
- Wiedźmin 2: Zabójcy królów
- Year Walk
- Zeno Clash
- Zeno Clash II

PSX:
- Chrono Cross
- Final Fantasy VII
- Final Fantasy VIII
- Final Fantasy IX
- Vagrant Story

PS2:
- Final Fantasy XII
- God Hand
- Monster Hunter
- Rygar: The Legendary Adventure
- Serious Sam: Next Encounter
- Way of the Samurai
- Way of the Samurai 2

PS3:
- Alice: Madness Returns
- Call of Duty 3
- Dante's Inferno + DLC
- Demon's Souls
- Echochrome
- El Shaddai: Ascension
- Enchanted Arms
- Final Fantasy XIII
- Final Fantasy XIII-2
- ICO HD
- Lollipop Chainsaw
- Kingdoms of Amalur: Reckoning
- Move Fitness
- PixelJunk 4am
- Puppeteer
- rain
- Ratchet: Gladiator
- Resistance - trylogia
- Resonance of Fate
- Ryu ga Gotoku 1&2 HD Edition (Yakuza 1&2 HD Edition)
- Ryu ga Gotoku: Kenzan! (Yakuza: Arrives!)
- Shadow of the Colossus HD
- The Unfinished Swan
- White Knight Chronicles - Remastered Edition
- White Knight Chronicles II
- Yakuza 5

PS4:
- Alienation
- Dark Cloud
- Dark Chronicle
- Ratchet & Clank
- Rogue Galaxy
- Tales of Berseria
- Yakuza 0
- Yakuza: Kiwami

PSP:
- Assassin's Creed: Bloodlines
- Corpse Party
- Corpse Party: Book of Shadows
- Final Fantasy - 20th Anniversary
- Final Fantasy II - 20th Anniversary
- God of War: Ghost of Sparta
- Grand Theft Auto: Chinatown Wars
- Harvest Moon: Hero of Leaf Valley
- Innocent Life: A Futuristic Harvest Moon
- Killzone: Liberation
- LocoRoco
- LocoRoco 2
- Monster Hunter Freedom 2
- Monster Hunter Freedom Unite
- Patapon 2
- Patapon 3
- Ratchet & Clank: Size Matters
- Resistance: Retribution
- Tales of Phantasia: Narikiri Dungeon X
- Tales of the World: Radiant Mythology
- White Knight Chronicles: Origins

PS Vita:
- Killzone: Mercenary
- LittleBigPlanet Vita
- Monster Monpiece
- Oreshika: Tainted Bloodlines
- Resistance: Burning Skies
- Silent Hill: Book of Memories
- Tales of Hearts R
- Tokyo Twilight Ghost Hunters
- Superbeat: Xonic

Wii:
- Another Code: R – A Journey into Lost Memories
- Disaster: Day of Crisis
- Epic Mickey
- Madworld
- Trauma Center: New Blood

Wii U:
- Splatoon

DSi:
- Another Code
- Final Fantasy III
- Hotel Dusk: Room 215
- Last Window: The Secret of Cape West
- Okamiden
- Populous DS
- Radiant Historia
- Super Scribblenauts

New 3DS:
- Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy
- Spirit Camera: The Cursed Memoir
- Xenoblade Chronicles 3D

X360:
- Blue Dragon
- Fable II GotY
- Fable: Journey
- Gears of War 2
- Gears of War: Judgment
- Halo 3
- Lost Odyssey
- Ninety-Nine Nights (N3)
- Ninety-Nine Nights II (N3 II)
- Saints Row
- Tales of Vesperia


*** ZAKUP ***

PC:
- Assassin's Creed: Unity
- Call of Duty: Advanced Warfare
- Call of Duty: Black Ops III
- Plants vs. Zombies 2: It's About Time

PSX: nic

PS2:
- Genji: Dawn of the Samurai
- Glass Rose
- Michigan: Report from Hell
- Rule of Rose
- Samurai Warriors
- Shadow Hearts: Covenant
- Shin Megami Tensei: Lucifer's Call
- Shinobido: Way of the Ninja

PS3:
- Asura's Wrath + DLC
- Lightning Returns: Final Fantasy XIII
- No More Heroes: Heroes' Paradise
- Red Dead Redemption: Undead Nightmare
- Valkyria Chronicles [jeszcze DLC]
- Way of the Samurai 3
- Wonderbook - 3 pozostałe gry

PS4:
- Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue
- Ryu ga Gotoku: Ishin (Yakuza: Restoration)
- Shenmue III
- Yakuza 6: The Song of Life [dokonało się]

PSP:
- Call of Duty: Roads to Victory
- Dungeon Siege: Throne of Agony
- Hatsune Miku: Project DIVA [dokonało się]
- Hatsune Miku: Project DIVA 2nd [dokonało się]
- Hatsune Miku: Project DIVA Extend [dokonało się]
- Kurohyō: Ryū ga Gotoku Shinshō (Yakuza: Black Panther)
- Kurohyō 2: Ryū ga Gotoku Ashura hen (Yakuza: Black Panther 2)
- Monster Hunter Freedom
- Secret Agent Clank
- Sweet Fuse: At Your Side
- Tales of Eternia
- Tales of the World: Radiant Mythology 2
- Tales of the World: Radiant Mythology 3
- Valkyria Chronicles II [jeszcze DLC]

PS Vita:
- Call of Duty: Black Ops - Declassified
- Conception II: Children of the Seven Stars
- Malicious: Rebirth
- Mind Zero
- Soul Sacrifice Delta
- Sumioni: Demon Arts

Wii:
- Arc Rise Fantasia
- Fragile Dreams: Farewell Ruins of the Moon
- The Last Story [dokonało się]
- Lost in Blue series
- No More Heroes 2: Desperate Struggle
- Red Steel
- Red Steel 2
- Samurai Warriors 3
- Samurai Warriors: Katana
- Trauma Team [not in EU]
- Zero: Tsukihami no Kamen (Project Zero 4) [unofficial patch]

Wii U:
- Bayonetta 1+2 [dokonało się]
- Chasing Aurora
- Chompy Chomp Chomp Party
- Pokken Tournament
- Swords & Soldiers II
- Xenoblade Chronicles X [dokonało się]

DSi:
- Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth
- Again [not in EU]
- Castlevania: Order of Ecclesia
- Flower, Sun, and Rain
- The Legend of Zelda: Spirit Tracks
- LifeSigns: Surgical Unit
- Lost in Blue series
- Trauma Center: Under the Knife 2 [not in EU]
- Unsolved Crimes
- The World Ends with You

(New) 3DS
- Persona Q: Shadow of the Labyrinth
- Professor Layton vs. Ace Attorney
- Proun+
- Tales of the Abyss

X360:
- Gears of War 3
- South Park Let's Go Tower Defense Play!
- South Park: Tenorman's Revenge

Ostatnie odwiedziny

Moi znajomi

pokaż wszystkich znajomych: 91

Nie tylko gram.pl

Blogi:
* www.mizuki.blog.pl - blog kumpeli
* le-chat-blanc.freehostia.com - blog innej kumpeli

Unreal:
* www.unreal.pl - aktualności o Unrealu
* www.unrealsp.org - tylko single-player
* www.unrealservice.net - tylko U1

Growe:
* www.swiatgry.pl - bardzo dobry i rozwijający się serwis o grach
* www.markolf.pl - gry/filmy w czasopismach
* www.grylogiczne.pl - jak w adresie :)

XFire

Ulubione...

Gry: 99 Spirits, Adventure Pinball: Forgotten Island, Assassins Creed, Assassins Creed II, Avernum: Escape from the Pit, Baldur's Gate, Baldur's Gate II: Cienie Amn, Baldur's Gate II: Tron Bhaala, Baldur's Gate: Dark Alliance, Baldur's Gate: Opowieści z Wybrzeża Mieczy, Bioshock, Call of Duty 4: Modern Warfare, Carmageddon II: Carpocalypse Now, Chrome, Chrono Trigger, Closure, Crash Bandicoot (seria), Crime Cities, Datura, Deus Ex, Deus Ex: Bunt Ludzkości, Diablo, Disciples II: Bunt Elfów, Divine Divinity, Dune 2, Emperor: battle for dune, Fable: Zapomniane Opowieści, Fahrenheit, Fallout, Flower, God of War, God of War 2, God of War III, Gothic, Grotesque Tactics: Evil Heroes, Heavy Rain, Heroes Chronicles, Icewind Dale, Icewind Dale II, Icewind Dale: Heart of Winter, ICO, inFamous, Kula World, Legend of Fae, Legends of Valour, LittleBigPlanet, Luxor, Mafia, Mass Effect, Mass Effect 2, Max Payne, Max Payne 2: The Fall of Max Payne, MDK 2, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2, Naruto Ultimate Ninja 3, Naruto: Ultimate Ninja Storm, Neverwinter Nights, Okami, Painkiller , Painkiller: Battle out of Hell, Planescape: Torment, Plants vs. Zombies, Pocket Tanks, Prey, Puzzle Quest: Challenge of the Warlords, Rome: Total War, Sacrifice, Sanitarium, Saper, Serious Sam 2, Shadow of the Colossus, Silent Hill, SimCity 3000, Slam Tilt, SSX 3, Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, The Bard's Tale: Opowieści Barda, The Binding of Isaac, The Temple of Elemental Evil, Trine, Trine 2, Two Worlds, Unreal, Unreal - Return to Na Pali, Unreal Tournament, Unreal Tournament 2004, VVVVVV, Władca Pierścieni: Trzecia Era, Worms World Party, Zuma

Muzyka: Ari Pulkkinen, B.E.T.H., Buckethead, Coma, Dynamedion, Emancipator, Fenomen - Sam na sam, Grupa Operacyjna, Inon Zur, Jeremy Soule, John Lennon, Łona, Michael Hoenig, Michał Jelonek, Michiel van den Bos, Nobuo Uematsu, O.S.T.R., Soundtracki z gier, Underground, Yez Yez Yo

Filmy: 9 (Nine), Cesarzowa, Dom Nad Jeziorem, Dom w głębi lasu, Dzień Świra, Gwiezdne Wojny, Iron Sky, Ja, Robot, Jestem Legendą (I Am Legend), Lord of the Rings - trylogia, Łowcy głów, Matrix, Nietykalni, Piraci z Karaibów, Pokuta, Potwory i spółka, Scary Movie, Seks w wielkim mieście, Shrek, Shutter - Widmo, Silent Hill, Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street, Telefon (Phone Booth), Zielona Mila

Książki: "Kolor magii" - Terry Pratchett, "Młot na czarownice" - Jacek Piekara, "Quo Vadis" - Henryk Sienkiewicz, "Saga o Wiedźminie" - Andrzej Sapkowski, "Sługa Boży" - Jacek Piekara, Frank Herbert - "Diuna", J. K. Rowling - "Harry Potter", Legenda Drizzta - R.A. Salvatore, Najemnicy - R.A. Salvatore

Seriale/programy TV: Adventure Time, Detektyw Monk, Heroes, How I Met Your Mother, Naruto, Numb3rs, Seks w Wielkim Mieście, The Guild

Gazety/pisma: CD Action, Metro, Nowa Fantastyka, Play, Secret Service

Moje statystyki

Na gram.pl jestem już: 4913 dni

Moich wejść na gram.pl: 18 133 (#255)

Napisanych postów i komentarzy: 3 130 (#370)

Napisanych recenzji: 50 (#5)

Wpisów na blogu: 238 (#41)

Liczba odwiedzin mojego gramsajta: 29 487 (#19)

Prywatne wiadomości

Zaloguj się by wysyłać wiadomości

PS3 GameCard i reklama ŚG

SwiatGry.pl - Twój Świat Gry, Zapowiedzi, Recenzje, Artykuły, Trailery, Gry Online


 

Strona prezentuje indywidualną opinię użytkownika. gram.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone przez użytkowników.
© gram.pl