avatar

Karfein Użytkownik gram.pl (Biały Drow) ja.gram.pl/Karfein

Hotter

Mój blog (Kwiecień 2011)

Recenzja: Total War: Shogun 2

recenzja, strategia, total war: shogun 2, RTS, Turowa

Shogun: Total War wydany w 2000 roku bez mała zrewolucjonizował świat gier strategicznych. Rozbudowany tryb turowy i niesamowite walki w trybie rzeczywistym zachwyciły fanów taktycznych rozgrywek. Pojawiło się też trochę podobnych gier, jak na przykład Król Artur. Po 11 latach doczekaliśmy się drugiej odsłony Shoguna. Jak wypada powrót do korzeni?

Po staremu i od nowa
Historia lubi zataczać koło i nie inaczej jest w tym przypadku. Jak zapewne wie co bardziej zorientowany fan strategii, dopiero Rome: Total War przeszedł w pełne 3D – w pierwszych Shogunie i Medievalu oraz ich dodatkach jednostki były jedynie płaskimi sprite’ami. Skoro Medieval doczekał się odświeżenia, nie trzeba było geniuszu, by przewidzieć, iż to samo wreszcie stanie się z grą-matką serii. Co więcej, namieszano również w tytule (jak w serii HoMM) i tym razem to Total War stoi przed Shogunem. Nie tylko pełne 3D stanowi nowość w tej produkcji – rozbudowano znacznie tryb multiplayer, usprawniono AI, a i dodano bitwy morskie. Przejdźmy więc do recenzji właściwej, by przekonać się, czy warto było czekać tyle czasu.


Dla sake się bić będziem do upadłego!

Zwycięzcy piszą historię
Akcję gry osadzono w XVI-wiecznej Japonii, złotym wieku wojen samurajów. Przyjdzie nam się wcielić w daimyo (feudalnego przywódcę) jednego z dziewięciu klanów i ostatecznie zdobyć tytuł szoguna, prowadząc ród do zwycięstwa. Im bardziej wsławimy się przez legendarne czyny, tym bardziej aktualny szogun będzie obserwował nasze poczynania, aż w końcu skłoni pozostałe klany, by wypowiedziały nam wojnę. By zostać szogunem, musimy zająć i utrzymać Kyoto przez jeden rok. Warto się pomęczyć w tym kierunku, bowiem każde ważniejsze wydarzenie uświetnione będzie ładnym filmikiem. No i sam stołek szogunatu kusi nie słabiej niż stanowisko na Wiejskiej.

Każdy klan rozpoczyna oczywiście w innym miejscu, ale i cechuje się pewną specjalizacją. I tak, na przykład, Chosokabe to wyborowi łucznicy, Oda tworzą lepsze oddziały chłopskie (ashigaru), a ja wybrałem Shimazu – mistrzów miecza. Ustawiamy poziom trudności kampanii oraz bitew, a także określamy warunki zwycięstwa (limit tur oraz ilość zdobytych prowincji), po czym przechodzimy do gry właściwej. Rok trwa cztery tury, więc przyjdzie nam główkować w rytmie pór roku, co ma dość duże znaczenie – na przykład, jednostki na obcej ziemi podczas zimy są wyczerpane i nie wszystkim udaje się wyjść z życiem.


Jeszcze tylko rzut okiem na lokalną faunę.

Nie samą wojaczką władca żyje
Będziemy musieli zadbać nie tylko o wojenną stronę naszych poczynań. Trzeba utrzymywać dobre stosunki dyplomatyczne z napotkanymi klanami, dbać o dobrą ekonomię prowincji i wykorzystywanie ich własnych specjalności: tradycja płatnerska – lepszy pancerz, wydobycie złota – pieniądze, hodowla świetnych koni – sprawniejsze oddziały kawalerii; to tylko niewielki procent tego, co przygotowali twórcy. Niezmiernie przydatni okażą się agenci: mnisi/misjonarze (w zależności od przyjętej wiary) nawracający ludność, bądź podburzający uciśnionych wiernych do buntu w obcej prowincji; metsuke – oficer wykrywający wrogich agentów, będący w stanie ich powstrzymać lub przekupić; ninja – cichy zabójca specjalizujący się w likwidacji generałów i agentów przeciwnika, szpiegostwie oraz sabotowaniu budynków i armii. Względem ostatniej z jednostek specjalnych warto wspomnieć, że podobnie, jak w pierwszym Shogunie, tak i tutaj będziemy mogli oglądać filmiki pokazujące, jak nasz shinobi radzi sobie w akcji. Trzeba przy tej okazji także pochwalić twórców za nutkę humoru w stworzonych scenariuszach.

Każdy region ma ograniczoną ilość miejsca na budynki, których ilość determinuje stopień rozbudowy twierdzy. Nawet na maksymalnym poziomie nie damy rady stworzyć wszechstronnej prowincji, tak więc należy wybrać, czy skupić się na rekrutacji agentów, łuczników, kawalerii lub budowie machin oblężniczych. Jedynie drogi, pola uprawne i budynki specjalne (porty, szkoły) występują wszędzie, lecz nie zawsze opłaci się rozwijać sztukę uprawy ryżu tam, gdzie gleba jest daleka od żyznej. Kierunek rozbudowy portu i handlu z kontynentalnymi krajami może spowodować konwersję wiary w danym regionie na chrześcijaństwo – w przypadku przyjęcia w klanie ogólnie tego wyznania będziemy musieli się zająć nawracaniem swoich podwładnych, lecz w zamian będziemy mogli budować statki europejskie, które na morzu radzą sobie wybornie.


I walczymy w cieniu setek strzał.

Dyplom z dyplomacji
Jest to jeden z ważniejszych elementów dobrego planowania drogi do zwycięstwa. Na stosunki z poszczególnymi rodami wpływa wiele elementów takich jak wyznanie, sojusze i wojny ze stronami trzecimi, honor daimyo, ekspansja czy rozwój sztuki dyplomacji. Jeśli jesteśmy w dobrych stosunkach, możemy zawrzeć umowę handlową, sojusz militarny, uzyskać wstęp wojsk na czas (nie)określony, wymienić się zakładnikami (członkami rodzin), zaaranżować małżeństwo, domagać się trybutu, zerwania sojuszu bądź stosunków handlowych z jakimś klanem itp. Co ciekawe, jeśli mamy przewagę nad drugą stroną, a stosunki są średnie lub kiepskie, można skorzystać z gróźb – jednak jeśli będą one puste, stracą na znaczeniu, a nas będzie się postrzegać jeszcze gorzej niż poprzednio.

Jeśli chodzi o rozwój sztuki to do wyboru są dwie drogi: bushido i zen. W przypadku tej pierwszej rozwijamy drzewko techniki wojennej: wyższe morale żołnierzy, nowe formacje i ruchy, możliwość tworzenia bardziej zaawansowanych oddziałów, większy zasięg wpływu generała na wojsko itp. W przypadku tej drugiej rozwijamy drzewko techniki cywilizacyjnej: niższe koszty działań agentów, wyższe wpływy z podatków, honor przywódcy, lepsze stosunki dyplomatyczne, tańsze budowanie zamków, większa lojalność generałów itp. Generalnie jest tego dość dużo i warto przemyśleć, w jakim kierunku chcemy pójść, by osiągnąć optymalne rezultaty, bowiem rozwijanie tych sztuk trwa długo i boskiego klanu geniuszy raczej nie stworzymy.


Czy oni wiedzą, do czego służy most?

Sztuka wojny
Dzieło pod tym tytułem, którego autorem jest Sun Tzu, miało niebagatelny wpływ na Total War: Shogun 2. Nierzadko czytać będziemy cytaty z tej książki podczas wczytywania mapy kampanii i bitew, ale i sztuczną inteligencję zaprojektowano z myślą o tajnikach strategicznych zawartych w Sztuce wojny. I rzeczywiście, komputer potrafi nieźle kombinować podczas potyczek. Jeśli zdąży zająć wyższe miejsce, do tego zalesione, by móc ukryć tam swoje wojska – nie ruszy się stamtąd za nic. Jeśli nasze machiny oblężnicze nie są chronione, komputer zdecyduje się na odważny wypad za mury, by pozbyć się zagrożenia stworzenia wyłomu w murach. Łucznicy asekurowani przez piechotę (nieraz ukrytą) przygotowaną do walki wręcz lub flankowanie przez kawalerię to tutaj chleb powszedni. Duże znaczenie ma też morale – 500 samurajów bez większych problemów pokona tysięczną armię ashigaru, nawet doświadczonych w wielu walkach, gdyż w połowie starcia ashigaru rzucą się do ucieczki. Zresztą nie tylko rodzaj jednostek wpływa na morale – także świadomość, że w pobliżu jest generał, że flanki są zabezpieczone, że nie jest się pod ostrzałem, czy że ma się przewagę liczebną; to wszystko ma wielkie znaczenie podczas bitwy. Często tak naprawdę liczy się nie ilość zabitych na polu boju, a przekonanie wroga, że nie jest w stanie wygrać.

Nasi generałowie i kapitanowie (a także wspomniani wcześniej agenci) awansują z biegiem osiągnięć na kolejne poziomy, mogąc rozwijać swoje umiejętności, a także dobierając sobie świtę. W puli pierwszej mamy większy radius wpływu, większe morale przybocznej gwardii, nowe ruchy taktyczne, podwyższony współczynnik defensywy w zwarciu dla piechoty itd. W puli drugiej możemy zdobyć medyka, który zmniejszy ryzyko śmierci naturalnej, gejszę, która zadba o samopoczucie wojsk, czy innych osób, które zwiększą lojalność generała bądź zmniejszą podatność na ataki wrogich shinobi.

Bardzo dobrze zrealizowano bitwy morskie. Statki podzielić można na te słabsze, szybkie i zwrotne oraz potężniejsze, toporne i trudne przy nagłych manewrach. Na pokładzie znajdują się oddziały do walki w zwarciu oraz łucznicy. W przypadku niektórych statków można też posłużyć się działami, co skutecznie niszczy flotę przeciwnika. Bardzo ważne jest też wykorzystanie terenu oraz dostosowanie do warunków pogodowych (atakujący może zaczekać na bardziej sprzyjający moment, obrońca nie ma tego wyboru). Ukrycie statku z łucznikami z ognistymi strzałami w zatoce za mielizną czy dążenie do abordaży w trakcie potężnej ulewy przy łatwiejszych w manewrowaniu statkach to klucz do wygranej. W przypadku abordażu nad statkami pojawia się pasek wskazujący na to, która załoga ma przewagę.


Hej, wy tam! Czekać na nas!

W kupie siła
I nie chodzi tu o taki brązowy obiekt. A o bardzo dobrze zorganizowane multi, które przeszło ewolucję w tę dobrą stronę. Zaczęło się od pojedynczych bitew rozgrywanych przez kilku graczy. W chwili obecnej mamy o wiele więcej możliwości. Od teraz przyjdzie nam stworzyć swojego awatara w postaci modyfikowalnego generała – mamy do wyboru pełną paletę barw, wiele rodzajów sztandarów, a także zbroję i twarz. Z biegiem nabierania doświadczenia dochodzą oczywiście również umiejętności, tak więc i tu elementów RPG nie zabrakło. Możemy zmierzyć się w potyczkach na lądzie (bitwa regularna oraz oblężenie) lub na morzu. Gra korzysta ze Steamworks, który to system dobiera nam całkiem dobrze przeciwników (zdarzy się jednakże zostać wylosowanym do zbyt słabego lub zbyt potężnego oponenta). Z Napoleon: Total War wróciły bitwy wizytacyjne – możliwość przejęcia kontroli nad wojskami AI w czyjejś kampanii, kiedy siły są w miarę wyrównane. Nie trzeba raczej tłumaczyć, że jest to nie lada gratka dla ludzi poszukujących w kampanii większych wyzwań.

Jednak największą furorę robi pewna nowość zaimplementowana w Total War: Shogun 2. Jest nią możliwość rozgrywania kampanii na dwóch graczy na dwa sposoby: przeciw sobie lub w kooperacji. Jest to bardzo udana adaptacja trybu hot-seat z Medieval II: Total War, choć zdecydowanie urozmaicona. Jest ogrom opcji do ustalenia, po czym można przejść do rozgrywki właściwej. W kooperacji gracze działają w sojuszu, a ich cel jest taki sam, jak w kampanii dla pojedynczego gracza, z tym, że jest o wiele prościej – zwłaszcza że nasz(a) przyjaciółka/przyjaciel może zająć się dowodzeniem części armii, dzięki czemu, dajmy na to, my oddamy pod opiekę sojusznika kawalerię, zajmując się piechotą. W tej drugiej opcji zaś walczymy przeciwko sobie z możliwością przejmowania kontroli nad wojskami AI. Dzięki tym zabiegom zarówno gra we współpracy, jak i przeciw sobie nabiera rumieńców, a oczekiwanie na własną turę przestaje być pełnej nudy udręką. Szkoda tylko, że obok tej adaptacji trybu hot-seat zabrakło samego... hot-seat, który ma wciąż wielu fanów wyczekujących powrotu swego ulubionego trybu.


Gdyby ten żołnierz tylko wiedział, co przytula... niemytego...

Sztuka dla sztuki
Ludzie z Creative Assembly to zdolne bestie, co udowadniają w przypadku każdej swojej produkcji spod znaku Total War. W kwestii jakości grafiki naprawdę ciężko się do czegokolwiek przyczepić. Tekstury są dokładne, nawet w przypadku traw i zielska. Wojownicy mają różne twarze, choć po krótkim przyglądaniu się można dopatrzyć się klonów (ale czy to ważne w tej grze?). Wyśmienicie wygląda woda i ogólnie natura (zadbano również o faunę – tu i ówdzie latają ptaki, a na lądzie hasają łanie i jelonki). Wszystko wygląda bardzo ładnie nawet na średnich ustawieniach, a płynną rozgrywkę z tym stopniem detali zapewnia już komputer sprzed dwóch lat. Interfejs jest przejrzysty i po kilku chwilach z powodzeniem będziemy obracać się w całej gamie opcji. Żeby nie było za słodko – zdarzy się jednak, że ktoś się zablokuje na murach i czeka na zbawienie, albo komputer miesza nam ustaloną wcześniej formację, albo wydamy rozkaz dla poprzednio wybranego oddziału.

O muzyce za wiele nie trzeba mówić poza tym, że robił ją Jeff van Dyck – główny kompozytor odpowiedzialny za poprzednie odsłony Total War. Kto grał, ten wie, jak świetnie utwory były dopasowane do klimatu gry i jak bardzo wpadały do pamięci melodie serwowane przez głośniki bądź słuchawki. Nie inaczej jest w tym przypadku – choć sam osobiście mało zapamiętałem do tego stopnia, bym nucił sobie melodie poza grą, jednak w trakcie rozgrywki można rzec tylko jedno – tego się oczekuje po soundtracku do Total War: Shogun 2. Atmosfera Japonii feudalnej wręcz zieje ze ścieżki dźwiękowej, a do tego przed bitwami do walki zagrzewają generałowie i kapitanowie w języku Kraju Kwitnącej Wiśni – czego chcieć więcej?


No co? Pewności nigdy za wiele...

Wschodzące słońce nad Wojną Totalną
Total War: Shogun 2 to bardzo udany powrót do korzeni, co powinno się spodobać zarówno nowicjuszom przystępującym do tej serii, jak i starym wygom mającym już kilkuletni staż w tych strategiach. Według mnie zabrakło jednak paru opcji i kilku szlifów do ideału, aczkolwiek sądzę, iż można spokojnie przeboleć tych kilka braków, a nowemu Shogunowi przypiąć łatkę jednej z najlepszych strategii Anno Domini 2011. Jeśli lubisz dobre strategie, jesteś fanem serii Total War, lubisz klimaty feudalnej Japonii, ogólnie dobrze spędzony czas i pieniądze – Shogun 2 jest właśnie dla Ciebie. Czego jeszcze czytasz? Graj!

Zalety i wady
+ zgodna z tradycją
+ oprawa audiowizualna
+ tryb multiplayer
+ AI z głową
- niedoróbki w multi
- brak trybu hot-seat
- pomniejsze błędy

Moja ocena: 9/10

komentarzy: 5Poniedziałek, 25 kwietnia 2011, 23:13

Recenzja: Baldur's Gate (mobile)

recenzja, komórka, Baldur's Gate, cRPG, gry wideo

Seria Baldur's Gate jest znana każdemu szanującemu się fanowi cRPG, a przynajmniej z nazwy. Jako fan tej serii nie mogłem przejść obojętnie wobec propozycji przeniesienia tej gry na telefon komórkowy. To lepiej grać czy zadzwonić do kogoś?

Uratujmy sobie świat
Po raz kolejny. Gra stanowi odrębną opowieść nie mającą nic wspólnego z oryginalną sagą Baldur's Gate, ani podserią Dark Alliance na konsole. Jeśli chodzi o nazwę to w sumie jest to tylko nazwa marki i ewentualne skojarzenia z systemem D&D, który jest dostosowany do wymogów hack&slash (trochę na podobieństwo Dark Alliance). Na szczęście przy całym tym ratowaniu świata trafi się trochę zwrotów akcji, co fabułę zdecydowanie ratuje.

uBoGo
Na pierwszy rzut oka grafika wydaje się ładna. Rzut izometryczny, ładnie zarysowane postaci i potwory. Niestety po chwili wszystko nabiera innego wyrazu. Przede wszystkim dlatego, że jest tu kwadratowo, a także trafiają się bugi - bywa, że postać zaklinuje się w ścianie, albo potwór wyleci poza lochy, a wtedy pozostaje nam jedynie wczytać grę ponownie, albo czekać, aż potwór się wróci. Niestety wygląd postaci nic a nic się nie zmienia nawet mimo całkowicie zmienionego ekwipunku. Różnice są tylko przy różnych klasach bohatera. Jeśli chodzi o udźwiękowienie to... go nie ma. Po prawdzie i tak w większość gier na komórce gram z wyciszonym głosem, ale nie zmienia to faktu, że gra na totalnym braku dźwięku traci.

D&D h&s edition
Jak wspominałem, w grze wykorzystano zasady D&D dostosowane do wymogów rąbanki, bowiem w grze nie robi się prawie nic innego (czasem trzeba ominąć pułapki dla odmiany i porozmawiać z kimś). Mamy więc obok paska życia pasek many, której używamy do rzucania zaklęć. Do wyboru jest kilka klas typowych dla D&D, przy czym przy magu i łotrzyku pojawia się wskazówka, że gra tymi postaciami jest trudniejsza niż gra wojownikiem czy paladynem. Na plus idzie więc dość spora różnorodność umiejętności i czarów. Niestety rzucanie zaklęć powodowało częstokroć zaniknięcie interfejsu, co sprawiało, że nie wiedziałem, jakiej broni i zaklęcia aktualnie mogę używać (bo przecież postać cały czas wyglądała tak samo). Same efekty zaklęć są całkiem liche, ale przynajmniej widać, że w ogóle coś rzucamy. Poziom trudności (częściowo przez bugi) jest dość wysoki nawet przy graniu łatwiejszą postacią. Sam paladynem miałem okropne trudności, kiedy pod koniec gry miałem zmierzyć się z paroma golemami. Gdyby nie zaklęcie leczące, byłoby bardzo krucho. Sama rozgrywka zabierze kilka godzin, więc nie będzie to szybciutka przeprawa, jak w przypadku niektórych platformówek na komórki.

Dzwonić czy grać zatem?
Sam nie wiem. Gra jest przeznaczona dla fanów hack&slashy, typowego cRPG tutaj nie ma co szukać - w tym celu to raczej polecam Gothic 3: The Beginning. Produkcja jest naprawdę uboga, ale jeśli ktoś chce koniecznie przekonać się, jak wyglądają Wrota Baldura na telefonie, to nie jest tak źle, żeby odradzić to każdemu bardziej chętnemu. Choć już lepiej w tym czasie zadzwonić lub poczytać książkę.

Zalety i wady
+ różne klasy postaci, umiejętności, zaklęcia
+ zmodyfikowane zasady D&D (trochę na podobieństwo Dark Alliance)
+ wymagająca rozgrywka
+ grafika niczego sobie
+ fabuła niczego sobie, całkiem ciekawe zwroty akcji...
- ... ale jesteśmy po prostu bohaterem ratującym świat
- wiele bugów (potwory przechodzą przez ściany, zanikający interfejs etc.)
- dźwięk nie istnieje
- postać wygląda tak samo, niezależnie od uzbrojenia

Moja ocena: 5/10

komentarzy: 14Wtorek, 05 kwietnia 2011, 22:24

DOŁĄCZ DO NAS!

Ankieta

Kiedy klaszczesz na występach?

  • Przed występem
    1%1 głos
  • W trakcie występu
    3%3 głosy
  • Po występie
    49%41 głosów
  • Przed/W trakcie
    2%2 głosy
  • Przed/Po
    7%6 głosów
  • W trakcie/Po
    13%11 głosów
  • Przed/W trakcie/Po
    22%19 głosów

Suma oddanych głosów: 83 

Więcej o mnie

Krótko o mnie:Na imię mi Karol, a w Internecie przeważnie mnie można znaleźć jako Karfeina tudzież KoLoSa. Absolwent języków stosowanych (angielski i francuski) na Uniwersytecie Śląskim. W wolnych chwilach lubię grać w dobre gry, przede wszystkim cRPG, czytać dobre książki, przede wszystkim fantasy oraz słuchać dobrej muzyki, a zwłaszcza takiej, która akurat oddaje stan mojej duszy. Interesuję się również tworzeniem zawartości dodatkowej do niektórych gier komputerowych, a i nieco fotografią ostatnimi czasy. Aktualnie zawalony grami do recenzji dla portalu SwiatGry.pl

Moje tagi:fantasy, gry, recenzje, rpg, unreal

Urodziny:za 60 dni (20 marca 1988)

Moje motto:"Zaprawdę większe są przyjemności, które można dzielić." - Drizzt Do'Urden / "Każda droga, która wiedzie poprzez chaos i cierpienie, prowadzi do wielkiego skarbu." - Karfein vel KoLoS

Obecny stan:Loff'ta

Posiadany sprzęt:PC, PC, PlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation 4, PSP, PS Vita, Wii, Wii U, DS, New 3DS XL, Xbox 360, DC, Mobile, Mobile

Namiary na mnie

e-mail: karfein(at)wp.pl, GG: 1191342, Skype: Karfein, www: http://www.kolosalny-sajt.prv.pl, Facebook: Karfein, Twitter: SwiatGrypl, Steam: Finka_Karfein

Spis treści

Recenzje: Prince of Persia - The Sands of Time, Fable - Zapomniane Opowieści, R.A. Salvatore - "Obietnica Króla-Czarnoksiężnika", Two Worlds PL, ICO, Chrome PL, Chrome SpecForce PL, Spartan - Total Warrior PL, Opis: Jostein Gaarder - "Świat Zofii", BioShock, God of War, God of War II, Shadow of the Colossus, Puzzle Quest: Challenge of the Warlords PL, Puzzle Quest: Warlords, Planescape: Torment PL, Space Siege PL, Fahrenheit PL, MDK PL, MDK 2, Call of Juarez PL, Medal of Honor PL, Swords & Soldiers, Killzone 3, BlazBlue: Continuum Shift, MotorStorm: Apokalipsa, Baldur's Gate, Total War: Shogun 2, Sniper: Ghost Warrior, Proun, Heavenly Sword, Heavy Rain - Edycja Specjalna, inFamous, VVVVVV v2.0, Deus Ex: Human Revolution - Augmented Edition, God of War III, Naruto: Ultimate Ninja Storm, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2, Hydrophobia: Prophecy, Payday: The Heist, Sideway: New York, WipEout HD Fury, Hoard, Deus Ex: Human Revolution - The Missing Link, Dead Nation PL, Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, Max Payne, Max Payne 2: The Fall of Max Payne, Mafia: The City of Lost Heaven PL, Heroes Chronicles: All Chapters, NeverDead, Duke Nukem Forever: Hail to the Icons Parody Pack, Braid PL, Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai, Grotesque Tactics: Evil Heroes, Grotesque Tactics II: Dungeons & Donuts, Datura, Sniper Elite V2, Sorcery: Świat Magii, DiRT Showdown, Avernum: Escape from the Pit, Trine PL, Serious Sam 3: BFE, A.R.C.S, RobotRiot, Kung Fu Strike: The Warrior's Rise, Rijn the Specpyre in... Manor of the Damned, Serious Sam HD: The First Encounter, Serious Sam HD: The Second Encounter, Serious Sam HD: The Second Encounter - Legend of the Beast, Darksiders II, Symphony, Closure, Kung Fu Strike: The Warrior's Rise - Master Level, LittleBigPlanet Karting, XCOM: Enemy Unknown, Painkiller: Hell & Damnation, XCOM: Enemy Unknown - Elite Soldier Pack, Anarchy Reigns, Killzone, Legend of Fae, Baldur's Gate: Enhanced Edition, God of War: Wstąpienie, SimCity, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3, BioShock: Infinite, Chompy Chomp Chomp, 99 Spirits, Divinity: Dragon Commander, Total War: Rome II, Rush Bros., Superfrog HD, Worms: Revolution Extreme, The Swapper, Rise of the Triad: Dark War, Rise of the Triad, 9.03m, Type:Rider, XCOM: Enemy Within, Continue?9876543210, War of the Human Tanks, inFamous: Second Son, Tales of Symphonia Chronicles, Trine 2: Complete Story, PlayStation Vita: Zwierzaki, 99 Spirits: Cage of Night, Metrico, Point Perfect, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 - Full Burst, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution.
Unreal: Opis: Unreal Antologia, Schemat recenzji modów do Unreala, Dark Magic (UT).

Zapowiedzi: The Last Guardian, God of War III, Two Worlds II, Six Days in Fallujah, Create, Music Master: Chopin, Deus Ex: Human Revolution, Mortal Kombat, Knights Contract, Killzone 3, Duke Nukem Forever, Dragon Age II, The Sims: Średniowiecze, Team ICO Collection, Hunted: Kuźnia Demona, Sorcery, Journey, The Elder Scrolls V: Skyrim, Call of Duty: Modern Warfare 3, Serious Sam 3: BFE, Kingdoms of Amalur: Reckoning, Binary Domain, Starhawk, Tokyo Jungle, LittleBigPlanet Karting, DRM: Death Ray Manta, XCOM: Enemy Unknown, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3, SimCity, God of War: Wstąpienie, BioShock: Infinite, Divinity: Dragon Commander, Total War: Rome II, Puppeteer, XCOM: Enemy Within, Tearaway, Killzone: Shadow Fall, Divinity: Grzech Pierworodny, South Park: The Stick of Truth, inFamous: Second Son, inFamous: First Light, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution, Archaica: The Path of Light, Trine 3: The Artifacts of Power.

Relacje: Game Art Panel (23.09.2011), Akira Yamaoka - spotkanie z kompozytorem serii Silent Hill (2.10.2011).

Must-watche: #1.

Opowiadania: coming soon

Galeria: Pierwszy rzut, Drugi rzut.
Failblog Karfeina: Pierwszy rzut.

Rozkminki: Milczące wzgórze, Głośna otchłań, Alter ego, "Pieniądze szczęścia nie dają, ale...", Słowo 'drow' i jak je czytamy, Święto zmarło, Mordy, ryje i pyski, Internetowe śmieci.

Nowinki: Koniec świata!, "Shadow of the Colossus" na srebrnym ekranie, Spam niszczy środowisko, Będzie reedycja Planescape: Torment!, Puzzle Quest 2 powstaje!, Technologia 5D.

Drizzt :): Kto on zacz?, Być jak Drizzt Do'Urden, Biały Drow, suplement + bonus.

O mnie: Zwiastun Wiosny, Wybór *niektórych* najlepszych wg mnie i najważniejszych dla mnie utworów, KoLoS + level up = Karfein, Wybór najlepszych wg mnie i najważniejszych dla mnie gier, Ewolucja ksyw Karfeina, 4,5-listna koniczyna, XV Przystanek Woodstock - relacja, Wyprawa do Walii - relacja, Spotkanie z Suomalainenką, Prywata, lic. Karol Świątek, Dziękuję.

Blog: Pierwszy wpis, W pogoni za Pięknem, Boję się..., Sen, Wierzę, Na glinianych nogach, Sen II, Nie żal życia gdy..., Śmiać się czy płakać?, Wkrótce się okaże, Ostatnie życzenie, Hocki klocki, Cyklon, Wola istnienia, Powiew świeżości, Wszystko co dobre szybko się kończy, Ankieta o layoucie, Lenistwo :P, COMA - Hipertrofia, Nareszcie sobie (nie) pogram!, Nie będzie niczego :), Owned, Czego można oczekiwać w czasie najbliższym?, Trochę inaczej, Win :), Nasza-Klasa..., Kolekcjonerski 'Shadow of the Colossus' (PS2) do wzięcia!, Ankieta o preferencjach, Ogłoszenia parafialne nr 1, Pierwsza rocznica GramSajta!, Spam świąteczny, Ankieta o napisach końcowych i nowinki, Puciapki - głosujta!, Ankieta o puciapkach, Nowy layout, A miała być kolejna recka..., Sucz Wena - polubcie ją, a się odwdzięczy!.

Archiwum wpisów

Ostatnio gram w

Tytuł gryPo sieci?Ukończona?

Ostatnio czytam

FUTU.RE

W planach

* Blog
* Klakiery występowe
* Recenzje gier ukończonych
* O dystrybucji cyfrowej słów kilkaset
* Kanon gier - seria wpisów
* Recenzja: The Elder Scrolls IV: Oblivion
* Gry komputerowe polskich deweloperów
* Opowiadanie pt. "Więzień wolności" - 45%
* Opowiadanie pt. "Podwójna dusza"

* Stworzenie sequela do kampanii do gry Sacrifice - projekt (chętnych do współpracy proszę o kontakt)

Przejście gier, które mamy, a w które jeszcze nie zaczęliśmy/zacząłem grać:

PC:
- Alpha Protocol
- Assassin's Creed: Liberation HD
- Assassin's Creed IV: Black Flag - Jackdaw Edition
- Assassin's Creed: Rogue
- Batman: Arkham Asylum - Game of the Year Edition
- Batman: Arkham City - Game of the Year Edition
- Batman: Arkham Origins + DLC
- Battlefield: Bad Company 2
- Beyond Good & Evil
- BioShock 2 + DLC
- Blur
- Bone: Wygnaniec z Kosteczkowa
- Bone: Wielki Wyścig Krów
- Borderlands: GotY Edition
- Call of Cthulhu: Mroczne Zakątki Świata
- Call of Duty: World at War
- Call of Duty: Modern Warfare 2
- Call of Duty: Modern Warfare 3
- Call of Duty: Black Ops
- Call of Duty: Black Ops II
- Call of Duty: Ghosts
- Ceville
- Crysis - Maximum Edition
- Crysis 2
- Crysis 3
- Dead Space
- Dead Space 2
- Dead Space 3
- Dear Esther
- Death Rally
- Deus Ex: The Fall
- Deus Ex: Mankind Divided
- Disciples III: Odrodzenie
- Disciples III: Wskrzeszenie
- Disciples III: Reincarnation
- Divinity II: Director's Cut
- Don't Disturb
- Dragonshard
- Drakensang: The Dark Eye
- The Elder Scrolls IV: Shivering Isles
- The Elder Scrolls V: Skyrim
- eXperience 112
- F.E.A.R. 2: Project Origin + Reborn
- F.3.A.R.
- Fallout 3 - Game of the Year Edition
- Fallout: New Vegas - Ultimate Edition
- Full Throttle
- Gothic II: Noc Kruka
- Gothic 3: Zmierzch Bogów
- Grand Theft Auto (wszystkie full 3D bez GTA V)
- Grim Fandango
- Homefront
- Legend: Hand of God
- Lucius II
- Mafia II - Special Extended Edition
- Medal of Honor: Warfighter
- Mini Ninjas
- Mirror's Edge
- NecroVision
- Need for Speed: Hot Pursuit
- Need for Speed: The Run
- Need for Speed: Most Wanted
- Overlord
- Overlord II
- The Path
- Portal 2
- Postal X
- Prince of Persia: The Two Thrones
- Prince of Persia (2008)
- Prototype
- Prototype 2
- Puzzle Quest 2
- Risen
- Risen 2: Dark Waters [+ DLC]
- S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
- S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
- Sacred 2: Fallen Angel
- Scribblenauts Unlimited
- Shelter
- Shenmue III
- Singularity
- South Park: The Stick of Truth
- Split/Second: Velocity
- Star Wars: Knights of the Old Republic
- Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords
- Star Wars: The Force Unleashed - Ultimate Sith Edition
- Star Wars: The Force Unleashed II
- Supreme Commander
- Supreme Commander: Forged Alliance
- Supreme Commander 2
- Tension
- Tom Clancy's EndWar
- Torchlight
- WarPath
- The Whispered World
- Wiedźmin 2: Zabójcy królów
- Year Walk
- Zeno Clash
- Zeno Clash II

PSX:
- Chrono Cross
- Final Fantasy VII
- Final Fantasy VIII
- Final Fantasy IX
- Vagrant Story

PS2:
- Final Fantasy XII
- God Hand
- Monster Hunter
- Rygar: The Legendary Adventure
- Serious Sam: Next Encounter
- Way of the Samurai
- Way of the Samurai 2

PS3:
- Alice: Madness Returns
- Call of Duty 3
- Dante's Inferno + DLC
- Demon's Souls
- Echochrome
- El Shaddai: Ascension
- Enchanted Arms
- Final Fantasy XIII
- Final Fantasy XIII-2
- ICO HD
- Lollipop Chainsaw
- Kingdoms of Amalur: Reckoning
- Move Fitness
- PixelJunk 4am
- Puppeteer
- rain
- Ratchet: Gladiator
- Resistance - trylogia
- Resonance of Fate
- Ryu ga Gotoku 1&2 HD Edition (Yakuza 1&2 HD Edition)
- Ryu ga Gotoku: Kenzan! (Yakuza: Arrives!)
- Shadow of the Colossus HD
- The Unfinished Swan
- White Knight Chronicles - Remastered Edition
- White Knight Chronicles II
- Yakuza 5

PS4:
- Alienation
- Dark Cloud
- Dark Chronicle
- Ratchet & Clank
- Rogue Galaxy
- Tales of Berseria
- Yakuza 0
- Yakuza: Kiwami

PSP:
- Assassin's Creed: Bloodlines
- Corpse Party
- Corpse Party: Book of Shadows
- Final Fantasy - 20th Anniversary
- Final Fantasy II - 20th Anniversary
- God of War: Ghost of Sparta
- Grand Theft Auto: Chinatown Wars
- Harvest Moon: Hero of Leaf Valley
- Innocent Life: A Futuristic Harvest Moon
- Killzone: Liberation
- LocoRoco
- LocoRoco 2
- Monster Hunter Freedom 2
- Monster Hunter Freedom Unite
- Patapon 2
- Patapon 3
- Ratchet & Clank: Size Matters
- Resistance: Retribution
- Tales of Phantasia: Narikiri Dungeon X
- Tales of the World: Radiant Mythology
- White Knight Chronicles: Origins

PS Vita:
- Killzone: Mercenary
- LittleBigPlanet Vita
- Monster Monpiece
- Oreshika: Tainted Bloodlines
- Resistance: Burning Skies
- Silent Hill: Book of Memories
- Tales of Hearts R
- Tokyo Twilight Ghost Hunters
- Superbeat: Xonic

Wii:
- Another Code: R – A Journey into Lost Memories
- Disaster: Day of Crisis
- Epic Mickey
- Madworld
- Trauma Center: New Blood

Wii U:
- Splatoon

DSi:
- Another Code
- Final Fantasy III
- Hotel Dusk: Room 215
- Last Window: The Secret of Cape West
- Okamiden
- Populous DS
- Radiant Historia
- Super Scribblenauts

New 3DS:
- Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy
- Spirit Camera: The Cursed Memoir
- Xenoblade Chronicles 3D

X360:
- Blue Dragon
- Fable II GotY
- Fable: Journey
- Gears of War 2
- Gears of War: Judgment
- Halo 3
- Lost Odyssey
- Ninety-Nine Nights (N3)
- Ninety-Nine Nights II (N3 II)
- Saints Row
- Tales of Vesperia


*** ZAKUP ***

PC:
- Assassin's Creed: Unity
- Call of Duty: Advanced Warfare
- Call of Duty: Black Ops III
- Plants vs. Zombies 2: It's About Time

PSX: nic

PS2:
- Genji: Dawn of the Samurai
- Glass Rose
- Michigan: Report from Hell
- Rule of Rose
- Samurai Warriors
- Shadow Hearts: Covenant
- Shin Megami Tensei: Lucifer's Call
- Shinobido: Way of the Ninja

PS3:
- Asura's Wrath + DLC
- Lightning Returns: Final Fantasy XIII
- No More Heroes: Heroes' Paradise
- Red Dead Redemption: Undead Nightmare
- Valkyria Chronicles [jeszcze DLC]
- Way of the Samurai 3
- Wonderbook - 3 pozostałe gry

PS4:
- Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue
- Ryu ga Gotoku: Ishin (Yakuza: Restoration)
- Shenmue III
- Yakuza 6: The Song of Life [dokonało się]

PSP:
- Call of Duty: Roads to Victory
- Dungeon Siege: Throne of Agony
- Hatsune Miku: Project DIVA [dokonało się]
- Hatsune Miku: Project DIVA 2nd [dokonało się]
- Hatsune Miku: Project DIVA Extend [dokonało się]
- Kurohyō: Ryū ga Gotoku Shinshō (Yakuza: Black Panther)
- Kurohyō 2: Ryū ga Gotoku Ashura hen (Yakuza: Black Panther 2)
- Monster Hunter Freedom
- Secret Agent Clank
- Sweet Fuse: At Your Side
- Tales of Eternia
- Tales of the World: Radiant Mythology 2
- Tales of the World: Radiant Mythology 3
- Valkyria Chronicles II [jeszcze DLC]

PS Vita:
- Call of Duty: Black Ops - Declassified
- Conception II: Children of the Seven Stars
- Malicious: Rebirth
- Mind Zero
- Soul Sacrifice Delta
- Sumioni: Demon Arts

Wii:
- Arc Rise Fantasia
- Fragile Dreams: Farewell Ruins of the Moon
- The Last Story [dokonało się]
- Lost in Blue series
- No More Heroes 2: Desperate Struggle
- Red Steel
- Red Steel 2
- Samurai Warriors 3
- Samurai Warriors: Katana
- Trauma Team [not in EU]
- Zero: Tsukihami no Kamen (Project Zero 4) [unofficial patch]

Wii U:
- Bayonetta 1+2 [dokonało się]
- Chasing Aurora
- Chompy Chomp Chomp Party
- Pokken Tournament
- Swords & Soldiers II
- Xenoblade Chronicles X [dokonało się]

DSi:
- Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth
- Again [not in EU]
- Castlevania: Order of Ecclesia
- Flower, Sun, and Rain
- The Legend of Zelda: Spirit Tracks
- LifeSigns: Surgical Unit
- Lost in Blue series
- Trauma Center: Under the Knife 2 [not in EU]
- Unsolved Crimes
- The World Ends with You

(New) 3DS
- Persona Q: Shadow of the Labyrinth
- Professor Layton vs. Ace Attorney
- Proun+
- Tales of the Abyss

X360:
- Gears of War 3
- South Park Let's Go Tower Defense Play!
- South Park: Tenorman's Revenge

Ostatnie odwiedziny

Moi znajomi

pokaż wszystkich znajomych: 91

Nie tylko gram.pl

Blogi:
* www.mizuki.blog.pl - blog kumpeli
* le-chat-blanc.freehostia.com - blog innej kumpeli

Unreal:
* www.unreal.pl - aktualności o Unrealu
* www.unrealsp.org - tylko single-player
* www.unrealservice.net - tylko U1

Growe:
* www.swiatgry.pl - bardzo dobry i rozwijający się serwis o grach
* www.markolf.pl - gry/filmy w czasopismach
* www.grylogiczne.pl - jak w adresie :)

XFire

Ulubione...

Gry: 99 Spirits, Adventure Pinball: Forgotten Island, Assassins Creed, Assassins Creed II, Avernum: Escape from the Pit, Baldur's Gate, Baldur's Gate II: Cienie Amn, Baldur's Gate II: Tron Bhaala, Baldur's Gate: Dark Alliance, Baldur's Gate: Opowieści z Wybrzeża Mieczy, Bioshock, Call of Duty 4: Modern Warfare, Carmageddon II: Carpocalypse Now, Chrome, Chrono Trigger, Closure, Crash Bandicoot (seria), Crime Cities, Datura, Deus Ex, Deus Ex: Bunt Ludzkości, Diablo, Disciples II: Bunt Elfów, Divine Divinity, Dune 2, Emperor: battle for dune, Fable: Zapomniane Opowieści, Fahrenheit, Fallout, Flower, God of War, God of War 2, God of War III, Gothic, Grotesque Tactics: Evil Heroes, Heavy Rain, Heroes Chronicles, Icewind Dale, Icewind Dale II, Icewind Dale: Heart of Winter, ICO, inFamous, Kula World, Legend of Fae, Legends of Valour, LittleBigPlanet, Luxor, Mafia, Mass Effect, Mass Effect 2, Max Payne, Max Payne 2: The Fall of Max Payne, MDK 2, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2, Naruto Ultimate Ninja 3, Naruto: Ultimate Ninja Storm, Neverwinter Nights, Okami, Painkiller , Painkiller: Battle out of Hell, Planescape: Torment, Plants vs. Zombies, Pocket Tanks, Prey, Puzzle Quest: Challenge of the Warlords, Rome: Total War, Sacrifice, Sanitarium, Saper, Serious Sam 2, Shadow of the Colossus, Silent Hill, SimCity 3000, Slam Tilt, SSX 3, Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, The Bard's Tale: Opowieści Barda, The Binding of Isaac, The Temple of Elemental Evil, Trine, Trine 2, Two Worlds, Unreal, Unreal - Return to Na Pali, Unreal Tournament, Unreal Tournament 2004, VVVVVV, Władca Pierścieni: Trzecia Era, Worms World Party, Zuma

Muzyka: Ari Pulkkinen, B.E.T.H., Buckethead, Coma, Dynamedion, Emancipator, Fenomen - Sam na sam, Grupa Operacyjna, Inon Zur, Jeremy Soule, John Lennon, Łona, Michael Hoenig, Michał Jelonek, Michiel van den Bos, Nobuo Uematsu, O.S.T.R., Soundtracki z gier, Underground, Yez Yez Yo

Filmy: 9 (Nine), Cesarzowa, Dom Nad Jeziorem, Dom w głębi lasu, Dzień Świra, Gwiezdne Wojny, Iron Sky, Ja, Robot, Jestem Legendą (I Am Legend), Lord of the Rings - trylogia, Łowcy głów, Matrix, Nietykalni, Piraci z Karaibów, Pokuta, Potwory i spółka, Scary Movie, Seks w wielkim mieście, Shrek, Shutter - Widmo, Silent Hill, Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street, Telefon (Phone Booth), Zielona Mila

Książki: "Kolor magii" - Terry Pratchett, "Młot na czarownice" - Jacek Piekara, "Quo Vadis" - Henryk Sienkiewicz, "Saga o Wiedźminie" - Andrzej Sapkowski, "Sługa Boży" - Jacek Piekara, Frank Herbert - "Diuna", J. K. Rowling - "Harry Potter", Legenda Drizzta - R.A. Salvatore, Najemnicy - R.A. Salvatore

Seriale/programy TV: Adventure Time, Detektyw Monk, Heroes, How I Met Your Mother, Naruto, Numb3rs, Seks w Wielkim Mieście, The Guild

Gazety/pisma: CD Action, Metro, Nowa Fantastyka, Play, Secret Service

Moje statystyki

Na gram.pl jestem już: 4853 dni

Moich wejść na gram.pl: 18 133 (#255)

Napisanych postów i komentarzy: 3 130 (#370)

Napisanych recenzji: 50 (#5)

Wpisów na blogu: 238 (#41)

Liczba odwiedzin mojego gramsajta: 28 964 (#19)

Prywatne wiadomości

Zaloguj się by wysyłać wiadomości

PS3 GameCard i reklama ŚG

SwiatGry.pl - Twój Świat Gry, Zapowiedzi, Recenzje, Artykuły, Trailery, Gry Online


 

Strona prezentuje indywidualną opinię użytkownika. gram.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone przez użytkowników.
© gram.pl