avatar

Karfein Użytkownik gram.pl (Biały Drow) ja.gram.pl/Karfein

Hotter

Mój blog (Kwiecień 2009)

Recenzja: Two Worlds PL

recenzja, Two Worlds, cRPG, TPP, Polska Gra

Najpierw zobaczyłem screeny, potem trailer. Graficznie mnie pochłonęły bez reszty. Potem dopiero wyczytałem, że tworzą tę grę Polacy - i wtedy już wiedziałem, że po prostu muszę zagrać w Two Worlds. Taka iście patriotyczna słabość i ciekawość, jak tam rodzimi developerzy sobie radzą. Pewnego dnia w EMPiK-u zauważyłem KŚ GRY z pełniakiem TW na coverze. Niedługo potem już grałem.

     Za ojczyznę!

 

Video - oczywiście okazało się, że na screenach i trailerach wszystko wyglądało jakoś lepiej, co nie znaczy, że wygląda poza nimi źle. Jest nietypowo na swój... typowy sposób. Mianowicie nie znajdziemy tu niezwykłych krain i miast jak w Morrowindzie. Bardziej to przypomina świat pierwszego Baldur's Gate czy Obliviona. Jedyne ciekawe architektonicznie miasto to Ashos - urozmaicona wersja orientalnego budownictwa. Z krain z kolei być może okolice wyżej wymienionego miasta zdaje mi się pojawiły się w takiego rodzaju cRPG po raz pierwszy (ale mogę się mylić). Są dwa rodzaje podziemi: jaskinie i lochy; i są one niestety jedne do drugich podobne (zresztą podobną zależność prezentował Oblivion, jednak oferował więcej rodzajów samych podziemii). Nie da się jednak zaprzeczyć, że z tych typowych tekstur, drzew, gór, nieba itd. udało się twórcom skleić naprawdę śliczne widoki. Zbroje płytowe oraz niektóre bronie też wykonano z pomyślunkiem. Ciekawe są animacje bitewne, lecz po pewnym czasie zaczynają nudzić.

     Żeby tak kobiety za mną biegały...

Audio - efekty dźwiękowe mają się dobrze, choć szału nie ma. Głosy postaci pozostawiają wiele do życzenia, choć dialogi czytane przez głównego bohatera są nagrane w mojej opinii świetnie. Co do muzyki, zdania są podzielone. Harold Faltermeyer (znany głównie dzięki ścieżce dźwiękowej z "Gliniarza z Beverly Hills") postanowił poeksperymentować. O tym, czy mu się udało, dyskutowałem także na gramiastym forum. Osobiście odnoszę wrażenie, że eksperyment ten się w większości udał. Kompozytor stworzył nietypowe brzmienia, oryginalne melodie, dorzucił do tego wokal AmberMoon i gdzieniegdzie gitarę elektryczną. Przyznaję, iż odważnie sobie postąpił przy kompozycji, ale to właśnie dzięki nie patrzeniu na inne cRPG-owe soundtracki i wypracowanie własnego nowego stylu udało mu się nadać unikatowy klimat grze, gdyż muzyka - że tak po raz kolejny posłużę się wypowiedzią Cedricka - "niesie ze sobą magię i folklor". Czemu niektórzy więc uważają soundtrack Two Worlds za wręcz fatalny? Sądzę, że to z powodu tych eksperymentów. Ta ścieżka dźwiękowa jest niebanalna, inna niż wszystkie, a część graczy nie jest zapewne w stanie zaakceptować tej inności. Ale równie dobrze może im najzwyczajniej muzyka nie przypadła do gustu, a o gustach, jak wiemy, się nie dyskutuje :) Wybaczcie, że aż tyle o muzyce, ale gdy pomieszam moją fascynację soundtrackami z gier z przeszłością w szkole muzycznej to potem miewam takie refleksje.

     Tego na mapie nie było o.O

Gramo - fabularnie gra nie przedstawia się jakoś specjalnie wymyślnie. Ot, porywają nam siostrę, a my w przypływie szlachetnych uczuć, postanawiamy ją uratować i skopać tyłki porywaczom. Już sam początek zapowiada, że główny wątek fabularny raczej nie zawojuje świata graczy. Za to Two Worlds dysponuje armią złożonych zadań pobocznych z ciekawymi tłami i niejednokrotnie wieloma sposobami ich wykonania. Uważam, że to właśnie poboczne questy są asem w rękawie TW i tym, co potrafi przyciągnąć gracza na dłużej. Widok jak w Gothicu, walka także, choć zdaje mi się, bardziej urozmaicona. Magia podzielona na żywioły i nekromancję - ale ciekawą opcją są zwoje ulepszeń zaklęć, które oczywiście zwiększają nasze moce. Ciekawa jazda konna, choć trzeba się do niej przyzwyczaić. Liczba różnych broni, pancerzy, składników alchemicznych, mikstur i innych jest przeogromna. Ponadto mamy możliwość łączenia przedmiotów tej samej klasy, by je udoskonalić, a także możemy dopakować bronie mocami ducha, ognia, trucizny, bla bla... Umiejętności jest sporo, choć część wydaje się nieprzydatna. Np. wysadzanie z konia... cóż, chyba funkcjonuje tylko w multi - ale nie miałem okazji grać w trybie wieloosobowym - bo w single'u nie ma po prostu przeciwników konnych. Podoba mi się kreacja głównego bohatera. W zasadzie jest to zwykły najemnik, ale ze specyficznym poglądem na świat, no i nie jest żółtodziobem. I słusznie - bo chyba nic nie pobije Gothica pod względem tego rodzaju bohatera. Tutaj jak powiemy bandytom, którzy chcą wysępić myto, że im zaraz wysępimy flaki z brzucha i rozciągniemy po polanie to nas zaczynają przepraszać :) Dialogi napisane są całkiem ciekawe, tło kulturowe też przedstawia się niczego sobie. Potwory są w dużej części nowe i oryginalne (ale znajdziemy tu też szkielety, nekromantów, czy ogry), choć odnieść można wrażenie, że gromowie są w zasadzie ekwiwalentem goblinów, a rozpruwacze ścierwojadów. Co do świata gry, jest ogromny i chyba aż za ogromny. W zasadzie można powiedzieć, że autorzy poszli trochę w realizm - w zasadzie nie co dwa kroki można się napatoczyć na jaskinię czy lochy - ale sądzę, że w grze komputerowej się to nie sprawdza. Czasami naprawdę trzeba się nabiegać/najeździć, by gdzieś dotrzeć. Chwała twórcom za (również przenośne) teleportery! W sumie pachnie Divine Divinity, co nie? Tam przenośne teleportery są także w kształcie piramidek... Na koniec jeszcze trochę o bohaterze. Wspominałem, że nie zaczynamy jako całkowity żółtodziób. Jest to pewna miła odmiana (choć i tu możemy znaleźć paralelę, tym razem z Wiedźminem), ale po jakimś czasie gry zaczynamy po prostu wymiatać. Zwłaszcza, jeśli wspomóc się wymaksowaną alchemią na składnikach o działaniu stałym. Moją postać ulepszyłem do tego stopnia, że mogłem ją wpuścić między największą hołotę potworów w grze i pójść sobie zrobić herbatę, nie obawiając się, że zginę (choć tutaj w zasadzie zaliczamy tylko porażkę do statystyk i odradzamy się w kapliczce Maliel). Na plus zasługuje fakt, że mimo wszystko z przedostatnim przeciwnikiem w grze musiałem się troszkę pomęczyć, choć moja postać była już półbogiem.

     Nareszcie byłby godny przeciwnik dla półboga.

Podsumo - tak, wiem, głupie quasi-łacińskie nagłówki ;) Gra z pewnością warta uwagi, nie tylko ze względu na fakt, że stworzyli ją ludzie z krakowskiego Reality Pump. Two Worlds jest naszpikowany ciekawymi pomysłami, ale również niedociągnięciami. Poza tym fizyka pozostawia wiele do życzenia i w ogóle... Ale czy nie jest to geniusz programistyczny, zrobić taką grę z silnika służącego grom z serii Earth 21xx? Jeśli chcesz poznać Two Worlds, poznaj go do głębi wraz z zadaniami pobocznymi. Jeśli zaliczysz tylko głównego questa - stwierdzisz, że ta gra jest nieporozumieniem. Ja czekam z niecierpliwością na Two Worlds II, bowiem będzie miało już swój własny silnik, twórcy obiecują nowe, lepsze pomysły i dopracowanie tego, co im umknęło przy "jedynce". Dlatego polecam zagrać na wszelki wypadek, by nie stracić fabuły, gdyby "dwójka" miała okazać się hitem ;)

     Tak puszcza bąka matka ziemia.

Moja ocena: 7,5/10

komentarzy: 14Czwartek, 23 kwietnia 2009, 23:41

Recenzja: R.A. Salvatore - "Obietnica Króla-Czarnoksiężnika"

R.A. Salvatore, znany głównie jako twórca "Legendy Drizzta", na którą składają się dwie trylogie oraz dwie tetralogie. Jednak gdy sporządzono "Legendę Drizzta", trzecia część "Ścieżek Mroku", mianowicie "Sługa Reliktu", została przeniesiona do nowego cyklu pt. "Najemnicy". "Obietnica Króla-Czarnoksiężnika" jest właśnie drugim tomem tego nowego cyklu i stanowi bezpośrednią kontynuację wydarzeń z opowiadania "Ten przedziwny miecz" z antologii "Krainy Cienia" - warto je przeczytać, bowiem znajdują się w "Obietnicy" aluzje do wydarzeń w nim przedstawionych.

To tyle słowem wstępu. Zawsze byłem zdania, że R.A. Salvatore ogólnie pisze dobrze, choć jest to takie naciągane heroic fantasy (pamiętam też jak TetraGramaton, nie bez słuszności, wytknął kicz w twórczości Salvatorego), które mimo wszystko się przyjemnie czyta. Ale pisarz ten ma swoją dziedzinę, w której, według mnie, czuje się, jak ryba w wodzie - są nią czarne charaktery. Zaznajomieni z "Legendą Drizzta" na pewno przyznają, że pierwsze części (pierwotnie "Trylogia Mrocznego Elfa") są jednymi z najlepszych z tej sagi - bo akcja umiejscowiona jest w lub blisko wielkich skupisk drowów ;) Całkiem fajnie się Salvatore rozkręcił przy "Słudze Reliktu", a po lekturze wspomnianego wcześniej opowiadania wiedziałem, że muszę czym prędzej przeczytać "Obietnicę". W końcu kupiłem, przeczytałem i powiem tyle, że Salvatore przerósł moje oczekiwania!

W tej książce znalazłem wszystko to, czego oczekiwałem po książce Salvatorego o czarnych charakterach oraz znacznie więcej. Jak na tego autora przystało, książka rozpoczyna się walką. Dwaj bardzo nietypowi towarzysze - człowiek i drow (widoczni na okładce) - próbują zrabować wieżę licza. Okazuje się potem, że ten licz może być raptem pionkiem na szachownicy wydarzeń i trzeba się przenieść w inne miejsce, by napełnić sakiewki, pokazać światu jeszcze więcej juchy oraz nagadać się bez oporów. Zaczęło się banalnie, ale to, jak autor zakręcił wydarzeniami dalej w książce już było świetne (zwłaszcza jak na Salvatorego). Nie napiszę nic więcej o fabule, bo cała przyjemność tkwi w samodzielnym jej odkrywaniu. Co mnie tak więc urzekło w "Obietnicy"? Otóż to, że przez zabiegi fabularne chyba pierwszy raz, czytając książkę Salvatorego, miałem problem przy przewidywaniu dalszych wydarzeń. Co więcej, pewnie wielu osobom przeszkadzały postaci, które były jednoznaczne. Koniec z tym. Niemal wszyscy bohaterowie są tu złożeni, dynamiczni, każdy kręci z każdym, każdy z każdym chętnie pospiskuje. Główni bohaterowie, w przeciwieństwie do Drizzta, już nie jadą na god mode. Choć sami członkowie wyprawy biją potwory, aż miło (nie uwierzyć), to już jeden względem drugiego czuje respekt, i to działa w obie strony. Wspominałem o dynamizmie charakterologicznym postaci - następują tu głębokie przemiany w światopoglądach niektórych osób, a sprawiają to nie tyle wydarzenia, co dialogi. W "Obietnicy" postaci nie boją podejmować się trudnych, nawet filozoficznych tematów, które są tutaj lepiej omawiane, niż w listach Drizzta. Ponadto zawsze brakowało mi ripost, do których przyzwyczaiłem się u Sapkowskiego np. gdy jakaś postać coś powie, a potem druga odetnie się jej jej własnym cytatem. Salvatore tym razem postanowił poeksperymentować w ten sposób dialogami oraz cytatami (nie można tu nie wspomnieć wojowniczego krasnoluda o bardowym zacięciu) i wyszło to "Obietnicy" zdecydowanie na dobre. Z drugiej strony jednak miejscami miałem wrażenie, że autor wręcz nadużywa niektórych "dla niego eksperymentalnych" narzędzi literackich. Niemniej jednak fabuła, postaci oraz dialogi nie są już sztywne, książka nabrała kolorytu i czytało mi się ją lepiej, niż którąkolwiek inną autorstwa Salvatorego.

Ciekawa fabuła (choć z początku wieje banałem), która jest miejscami niełatwa do przewidzenia, złożone postaci, dobrze dozowany dobry humor, o wiele lepsze dialogi niż w pozostałych książkach Salvatorego, dynamizm, napięcie, świetnie opisane pojedynki i bitwy, Zapomniane Krainy uwikłane w Cienie... Długo by wymieniać. Powiem krótko, według mnie jest to najlepsza książka, jaką popełnił dotychczas R.A. Salvatore i jest chyba też najlepszą pozycją z Zapomnianych Krain, jakie było mi dane czytać. Pisarz postawił sobie poprzeczkę (jak na siebie) wysoko i dał mi nadzieję, by liczyć na to, iż podniesie ją w kolejnych dziełach jeszcze wyżej. Ostateczna ocena jest subiektywna i należy liczyć się z tym, że - chociaż tym razem mam nieodparte wrażenie, że Salvatore w pełni zasłużył na pochwałę - jestem fanem twórczości tego autora :)

Moja ocena: 9/10

PS. Nie przedstawiłem dokładnie głównych bohaterów, gdyż nie chciałem robić spoilerów. Prosiłbym o to samo w komentarzach - kto zaszedł wystarczająco daleko w "Legendzie Drizzta", ten i tak się domyśli bez problemu, o kogo chodzi. Z góry dziękuję.

komentarzy: 20Piątek, 17 kwietnia 2009, 23:30

Spam niszczy środowisko

W serwisie gazeta.pl pojawił się ostatnio taki oto news:

Spamy, czyli niepożądane listy zaśmiecające skrzynkę e-mailową, powodują rocznie tyle samo emisji dwutlenku węgla co 3,1 mln samochodów - wynika z badania spółki McAfee, specjalizującej się w bezpieczeństwie informatycznym.

Z raportu spółki, analizującego "konsekwencje ekologiczne" wysyłania co roku 62 bln niepożądanych e-maili na świecie, wynika, że ich tworzenie, wysyłanie, odbieranie i kasowanie kosztuje "33 miliardy kWh rocznie".

Jest to ilość energii zużywana przez 2,4 mln amerykańskich gospodarstw domowych, czemu towarzyszy emitowanie takiej samej ilości gazów cieplarnianych co w przypadku 3,1 mln samochodów.

Blisko 80 proc. energii zużywanej z powodu spamu przypada na ich kasowanie przez odbiorców i wyszukiwanie właściwych e-maili.

W raporcie zwrócono uwagę, że kiedy w listopadzie 2008 r. zamknięto stronę McColo, odpowiedzialną za produkcję spamu, ich liczba z dnia na dzień spadła w światowej sieci o 70 proc. Można to porównać z wycofaniem z dróg 2,2 mln samochodów.

Źródło: http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80269,6510788,Spamy_emituja_rocznie_tyle_CO2_co_3_mln_aut.html

Powiem Wam tyle, że nigdy bym nie przypuścił, że spam może być czymś więcej niż wrzodem na skrzynce. Znaczy, że energia na to idzie to wiadomo, ale żeby aż tyle to by mi nigdy do głowy nie przyszło. Może również warto wykasować niepotrzebne newslettery, których przeważnie nie ma się czasu czytać? Dało mi do myślenia...

komentarzy: 21Piątek, 17 kwietnia 2009, 18:04

Recenzja: Fable - Zapomniane Opowieści

Od niepamiętnych czasów mój przyjaciel Jevraik ciągle chwalił mi Fable. Tak się złożyło, że w końcu znalazłem czas na zagranie w niego, a do tego nie musiałem go kupować, bo CDA dołączył go do covera. Nie pozostało mi już nic innego (czyt. nie miałem więcej wykrętów :P), jak zagrać w ową Bajkę.

Oprawa audiowizualna - tutaj diabetycy proszeni są o przejście do następnego segmentu recki, bo będę słodzić, ile wlezie :) Pierwsze, co mnie uderzyło (za to, że nie posłuchałem Jeva wcześniej) to grafika. Grę stworzono w 2005 roku, ale kompletnie nie zwróciłem na to uwagi, bo wygląda przecudnie. Jak tylko spojrzałem na Dębową Dolinę, pomyślałem "jak w baśni". Drugie, co mnie uderzyło (powód ten, co wcześniej) to muzyka. Od pierwszych nut się po prostu zakochałem w ścieżce dźwiękowej. Russell Shaw i Danny Elfman stworzyli majstersztyk, który wprost idealnie wpasowuje się w klimat gry. Tekstury, architektura, projekty ubrań, broni, wizażu, wszystko zostało dopracowane, jak należy. Ach, i chyba jedne z najpiękniejszych efektów zaklęć, jakie widziałem w życiu. Cud, miód i orzeszki :)

 

Od zera do bohatera - w grze wcielamy się w (początkowo) dziecko, któremu bandyci fundują niełatwy start życiowy. Z czasem dojrzewamy i trenujemy się na pakera w Gildii Bohaterów, dokąd przenosi nas pewna tajemnicza postać z mapą rzek Albionu na twarzy :). Stanowi ona dla nas swoisty tutorial, więc całego interfejsu uczymy się niejako po drodze. Gdy już go opanujemy, twierdzimy, iż jest bardzo przywoicie przemyślany. Dalej oczywiście fabuła się rozwija i dowiadujemy się bardzo ciekawych rzeczy, co pcha fabułę do przodu, aż do Zapomnianych Opowieści. Co w tym wszystkim jest ciekawego? Że możemy przejśc od zera zarówno do bohatera pozytywnego, jak i negatywnego. Nasze decyzje mają wpływ na to, jak wyglądamy, jak się do nas odnoszą NPC-e itd. Jak się za bajtla coś skopie to potem strażnik lata za nami i nas poucza, że tego i tamtego nie wolno :) Z kolei jako dobry heros będziemy odbierać wiwaty od różnych ludzi, których napotkamy w grze. Oczywiście skoro przez całą grę tak to wszystko wygląda, są też dwa różne zakończenia (choć do osiągnięcia nawet wtedy, kiedy gramy skrajnie dobrą lub skrajnie złą postacią).

 

Rozgrywka - nareszcie mogę napsioczyć, ale to zaraz... Najpierw plusy. Oczywiście grało mi się bardzo przyjemnie, sterowanie opracowane doskonale, walki widowiskowe, fabuła wciąga, choć po pewnym czasie staje się nieco oczywista. Przeciwnicy choć zróżnicowani, dają się zabijać mniej więcej tą samą ulubioną taktyką. Dobrze, że można urozmaicać questy, starając się dokonać tego, co się obiecało w przechwałkach (np. wykonanie zadania na golasa). Mamy wiele możliwości, co do bohatera i świata gry. Możemy wybierać spośród całej masy różnych strojów, zbroi, fryzur, tatuaży. Możemy rozkochać w sobie kobietę czy kobiety, ożenić się, baraszkować, albo i zapłacić za owe baraszkowanie. Możemy kupić dom, ozdobić go trofeami, a potem wynajmować i w ten sposób zarabiać. Rozwój postaci jest rozwiązany całkiem oryginalnie - posiadamy trzy rodzaje doświadczenia: siły, zręczności i woli (wojownik, złodziej, mag). Ale do tego wszystkiego dochodzi jeszcze doświadczenie ogólne, którego używamy do rozwoju wszystkich gałęzi umiejętności spośród tych trzech kategorii. Niby typowe, ale i nietypowe, więc łatwo się do tego przyzwyczaić (np. w porównaniu z Morrowindem ten system jest intuicyjny do bólu). No i jeszcze nie wspomniałem, że gra przepełniona jest humorem. Grając, koniecznie trzeba zanieść książki do szkoły w Kamiennej Altanie, przeczytać napisy na nagrobkach i nie pominąć takich scenek jak przepowiednia na początku Zapomnianych Opowieści. Minusy. Pomniejszym minusem jest fakt, że po jakimś czasie stajemy się naprawdę bohaterem. To znaczy, że jesteśmy super-hiper-ekstra potężni i prawie nikt nam nie jest w stanie podskoczyć. Drugim mankamentem może być (ale nie musi) krótkość gry, nawet pomimo dodatkowych Zapomnianych Opowieści. Góra 25 godzin grania, choć ja wolę grać krótko, a dobrze, niż długo i się wkurzać. Co do wkurzania - znowu te save'y (kto pamięta, co mnie najbardziej wkurzyło w PoP-ie? xD). MINUS!!! Kto to widział, żebym nie mógł sobie zapisać stanu gry podczas wykonywania głównego questa? Nagle mi coś wypadnie, muszę wyjść gdzieś i nawet pół godziny gry może się pocałować w tyłek, chyba, że postanowię marnować prąd przez kilka godzin, zostawiając włączonego kompa. Poza wykonywaniem głównego questa można normalnie robić zapis gry, ale przy głównym można zapisywać tylko bohatera... Paranoja. Poza tym w grze zdarzyło mi się natrafić na parę bugów graficznych, ale absolutnie nie przeszkodziły w grze.

 

Reasumując - jest to cRPG z bardzo ciekawymi rozwiązaniami i ogólną oryginalną koncepcją. Peter Molyneux nie dał ciała w tym przypadku, choć programiści mnie zawiedli tym systemem save'ów. Chcecie zobaczyć, jak szaraczek staje się bohaterem? Chcecie tego dokonać w baśniowej konwencji? Macie ochotę zamiast dobrem, zabawić się złem? Koniecznie zagrajcie. Ja zagrałem i bynajmniej nie pożałowałem. Krótko mówiąc: gra, jakich mało :)

Moja ocena: 8,75/10

EDIT: Widzę, że się obrazki nie powiększają (spotkałem się z tym problemem również na innych GS-ach - ma ktoś pomysł, jak to naprawić?), więc podam teksty z dwóch kolejnych obrazków:
"Kto chędożył połowicę moją, ten od piwa zginie"
"Nagrobek nosi napis: "Żeby udowodnić wam, że mogę to wszystko zabrać do grobu, pochowano ze mną popioły mojego dobytku. Ha!""

komentarzy: 23Piątek, 10 kwietnia 2009, 20:37

"Shadow of the Colossus" na srebrnym ekranie

Tak sobie czytam ostatnio nowinki ze świata gier i napatoczyłem się na coś takiego.

Aż sprawdziłem na innych serwisach, czy to prawda i okazało się, że jak najbardziej informacja jest prawdziwa. No i sam nie wiem, co o tym myśleć. Scenariusz napisze autor nowego "Ulicznego wojownika", którego wprawdzie nie widziałem, ale nie słyszałem ani jednej naprawdę pochlebnej opinii o tym filmie. W SotC jeszcze nie grałem, lecz w jego przypadku napotkałem tylko i wyłącznie pozytywne recenzje. Na grę poluję i jak tylko ją dopadnę, przejdę pewnie jeszcze przed sesją na studiach. Zaczynam się obawiać, czy z tej całej ekranizacji nie wyjdzie profanacja wspaniałej gry. Jak to już było wiele razy.

A jakie są Wasze odczucia?

komentarzy: 12Środa, 08 kwietnia 2009, 15:31

Wybór najlepszych wg mnie i najważniejszych dla mnie gier

Po pierwsze wybaczcie mi, że znowu przywaliłem tak długą notką przy enumeracji ulubionych pozycji, ale po prostu niektóre klasyki byłyby poszkodowane, gdybym to skrócił do dziesięciu wspaniałych. Żeby bardziej nie wydłużać wpisu, oto te gry:

20. Dune II - Battle for Arrakis/The Building of a Dynasty
Tak, ta staruszka się załapała na TOP20 :) Moja słabość do uniwersum Diuny i ogólnie RTS-ów się udzieliła. A to jest wszak prekursor tego gatunku! Najpierw rąbałem w nią na Amidze, a jako, że byłem młody i głupi to czyniłem to na kodach. Całkiem niedawno, bo jakieś dwa lata temu, ściągnąłem tę grę na PieCa i przeszedłem bez kodów. Och, to sterowanie mnie niemal zownowało, ale dałem radę i ukończyłem grę. Nie ma to, jak powrót do korzeni :)

19. Legends of Valour
Chyba pierwsza gra cRPG, z którą miałem styczność, a która mi się jednocześnie tak spodobała. Pierwszy kontakt miałem z nią na Amidze. Grafika jak na rok 1992 miazgaczna, questy zróżnicowane, wciągająca fabuła, świat gry zamykał się w jednym wielkim mieście Mittledorf, które jednak tętniło życiem (co, zdaje mi się, zaimplementowano ponownie dopiero w Gothicach czy Oblivionie). Niestety nie udało mi się tej gry nigdy ukończyć, na PeCetowej wersji zaś nie mogłem pokonać smoka. Chyba załatwię sobie emulatora Amisi :)

18. Two Worlds
Dobre, bo polskie, choć zabugowane nieco (pomimo, iż po patchach wszelakich). Za co ta gra się dostała do "top under twenty"? Za ładne realistyczne widoki, ciekawe zadania poboczne, kreację głównego bohatera i genialną muzykę Harolda Faltermeyera (tego od głównego motywu z "Gliniarza z Beverly Hills"), która wręcz "niesie ze sobą magię i folklor" - jak to trafnie ujął Cedricek. Jeśli chcesz zagrać w tę grę, waląc prosto przez głównego questa - lepiej sobie odpuść.

17. Rome - Total War
Któryś tytuł Total War musiał tutaj trafić. Świetnie skonstruowana strategia podzielona na mapę kampanii oraz bitwy w czasie rzeczywistym z udziałem tysięcy jednostek. Mnóstwo nacji do wyboru, jednostek, bitew, krwi, spędzonych godzin przed monitorem, dobrej muzyki. A nawet idzie ciutkę historii podkuć :P

16. Divine Divinity
Nie znam hack&slasho-cRPG-a, który byłby pełniejszy pod względem Easter Eggów od DD :) Ciekawa fabuła, dialogi, zadania, muzyka, świat. Grało mi się bardzo przyjemnie i długo tej gry nie zapomnę. Czekam z niecierpliwością na Ego Draconis i mam nadzieję, że zachowa klimat "jedynki".

15. Prey
FPP, którego dorwałem całkiem niedawno. Pełen innowacji, dobrej grafiki, ciekawej fabuły, świetnej rozgrywki, muzyki Jeremy'ego Soule'a. Szkoda tylko, że nie było, z kim pograć w multi, ale jako fan single-playera nie narzekam i polecam.

14. Fable - The Lost Chapters
W istocie, gdy grałem w tę grę, czułem się, jakbym oglądał baśń, przy czym to ja kierowałem poczynaniami bohatera. Niezwykle ciekawa, całkiem innowacyjna, pełna humoru gra, którą należy poznać.

13. Diablo
Dopiero 13. miejsce dla Diabełka. Lubię hack&slashe (świetna okazja na odmóżdżenie się :P), a Diablo jest niekwestionowanym ich władcą. Aha, kto jeszcze nie zauważył, to "jedynka" jest tu na tym miejscu, nie sequele. Czemu? Za klimat, który jest doskonały, przepełniony grozą i coraz gorętszym piekłem w miarę, jak schodzimy na coraz to niższe poziomy.

12. Fallout
Znowu cRPG, tym razem jednak w klimatach postapokaliptycznych. Dla mnie "jedynka" z tej serii najlepsza :) Grafa nie ta, ale rozgrywka i klimat... powalają. Trzeba zagrać po prostu, bowiem świetnie oddano świat po nuklearnej rozwałce.

11. Serious Sam II
Tutaj mamy wyjątek, bo to nie The First/Second Encounter mnie urzekł, lecz sequel właśnie. A to za sprawą tego, że wykopano grafikę w kosmos, poziom humoru i absurdu postawiono 10x wyżej niż w poprzednich częściach, wciśnięto tysiące potworów, zabójcze bronie, dano Evie głos, wykręcono fabułę na maksa. Chcesz wystrzelać hordy przeciwników i się przy tym wyśmiać? Zagraj w SS2 :)

10. Crash Bandicoot Trilogy
A kto powiedział, że zręcznościówka znaleźć się tu nie może? :P Świetna zabawa z liskiem Crashem w roli głównej. Tę grę przeszedłem na emulatorze i bawiłem się wyśmienicie (mogłem sejwować, kiedy mi się podobało :P). Pobił u mnie nawet świetnego amigowskiego SuperFroga :) Lubisz się zrelaksować? Postaw na Crasha!

9. Gothic
Po raz kolejny tylko "jedynka" znajduje się u mnie na wysokim miejscu. Czym ta część z kolei pokonała u mnie "dwójkę"? Klimatem, który sequel po prostu stracił. Ponadto ciekawy świat, dobra fabuła, no i ssie do ekranu monitora :) Zdecydowanie jeden z najlepszych cRPG, w jakie grałem.

8. Saga Heroes Chronicles
Dla mnie osobiście ulubiona część Heroes of Might and Magic. Nie posiada trybu multi, ale za to posiada wymaksowany tryb single. W Polsce wydano tylko pierwsze cztery rozdziały Kronik Bohaterów, więc niestety musiałem spiracić pozostałe cztery (The World Tree, The Fiery Moon, Revolt of the Beastmasters, The Sword of Frost). Jak widać, ten ostatni rozdział wyjaśnia, skąd się wziął Miecz Mrozu, który pojawił się niby to znikąd w intro do Heroes IV. Za co tak lubię tę część? Za genialną fabułę - gra się tak, jakby się czytało książkę. Nie lubisz czytać zdarzeń czasowych? Trzymaj się z dala od Heroes Chronicles, bo w HC to one są esencją tej gry.

7. ICO
Nie lubię przygodówek zbytnio, z góry mówię. A to oznacza, że gra ma coś w sobie, skoro uplasowała się na siódmym miejscu. Gra jest przeraźliwie krótka (7h mi zajęło jej przejście), ale zapewnia wrażenia, które przynajmniej w moim przypadku pozostaną w pamięci chyba do końca życia. Dbamy o swoje życie, ale przede wszystkim nie pozwalamy odebrać życia naszej towarzyszki i wraz z nią staramy się uciec z wielkiego zamczyska, w którym czeka w zasadzie tylko zagłada. Posiadacze PS2 - bierzcie i grajcie, bowiem tak powinny wyglądać gry wspaniałe.

6. Silent Hill
Jedyna gra, którą boję się uruchomić. Przeszedłem ją już raz w życiu i choć teraz wiem w miarę, co kiedy by mi skąd wyskoczyć miało, tak po prostu się jej boję. Chodzi mi tu o "jedynkę". Dwójkę odpaliłem i pierwszy potwór miast mnie przerazić to mnie rozśmieszył, bo mi przypominał kolesia z rękami w kapsach :P Grafika może nie ta, ale kurde... ten klimat, fabuła, reżyseria... Dla fanów survival-horrorów must-have. Z tym, że ja np. grałem na emulatorze PSX-a, bo na PC ta gra nigdy nie wyszła.

5. Emperor: Battle For Dune
Lubię owe uniwersum Franka Herberta, lubię RTS-y, na Amidze zagrywałem się w Dune II, a Emperor mnie powalił. Bardzo dobra grafika, sekwencje filmowe ekstra, tryb kampanii przegenialny (można akceptować porażki i grać dalej), rozgrywka dynamiczna, AI w porównaniu z Dune2000 wypaśne. Dla mnie osobiście najlepszy RTS, jaki kiedykolwiek powstał. Tak czy owak pozycja warta sprawdzenia.

4. Call of Duty 4 - Modern Warfare
Dotychczas grałem tylko w single-player, ale to wystarczyło, by ta gra wbiła się na czwarte miejsce. Po prostu piękna grafika, świetny gameplay, miażdżąca fabuła i - tu polegam na opinii innych - podobno wypasione multi. Niektórzy się nie lubią przyznawać do miękkości itp., a ja powiem otwarcie, że uroniłem łzę na końcu CoD4. Moje pojawienie się na serwerach tej gry jest tylko kwestią czasu ;)

3. Sacrifice
Dla wielu z Was może to być nieznany tytuł. Według mnie jeden z najciekawszych w historii gier komputerowych, a i dla mnie samego jeden z najważniejszych. Dodam, że np. w Secret Service otrzymał ocenę 9/10, żeby nie było, że tylko mi się podoba :P Czym sobie ta gra zasłużyła na trzecie miejsce? Koncepcją, świetnym połączeniem cRPG ze strategią (choć więcej tu strategii, niż np. w przypadku SpellForce'a), banalnym w użyciu edytorem. Jest to gra, której edytor (Scapex) opanowałem na naprawdę wysokim poziomie i stworzyłem do niej największe kampanie w moim życiu, stąd tyle dla mnie znaczy :)

2. Saga Baldur's Gate
No i oto na drugim miejscu zasiada już Król cRPG ze szczególnym umiłowaniem ode mnie pierwszej części Baldur's Gate za prześwietną i tajemniczą fabułę wraz z niczym nieograniczoną możliwością zwiedzania świata. Grafika i możliwości rozwoju postaci były gorsze niż w BG2, rzecz jasna, ale to BG1 u mnie rządzi. Ostatnio zagrywam się ponadto w moda Opowieści z Północy Wybrzeża Mieczy - miodzio. Kto choć trochę interesuje się cRPG, a nie grał w BG - po prostu musi to nadrobić, inaczej nie może powiedzieć, że się zna na tym gatunku gier.

1. Unreal + Return to Na Pali
Kiedyś bardziej lubiłem FPS-y niż cRPG-i, a Unreala dopadłem przed Baldurem. Gra po prostu mnie urzekła grafiką, muzyką, grywalnością, światem, klimatem wraz z poczuciem samotności, więc dodatkowo pięknie wycelowało w mój pewien okres życia... słowem wszystkim. Tryb single-player pozostaje wciąż moim ulubionym i z wielką niecierpliwością wyczekuję kolejnych modów SP pod pierwszego Unreala czy Unreala Tournamenta. Lubisz FPP, niekoniecznie typu Counter-Strike czy Call of Duty? Lubisz single-player? Poznaj Unreala. Jedyna gra, którą przeszedłem już czterokrotnie, a mam ochotę zrobić to znowu... W tej grze się po prostu zakochałem :)

 
To by było na tyle z mojej wyliczanki. A czemu tu nie ma takich kolosów, jak StarCraft albo Planescape: Torment? Bo jeszcze w nie nie grałem, ale bez obaw - mam to w planach :)

komentarzy: 27Niedziela, 05 kwietnia 2009, 10:29

KoLoS + level up = Karfein

No tak, nigdy bym się nie odważył zakładać nowego konta ze względu na zmianę ksywki, ale skoro gram.pl dało mi możliwość zmiany nicka obecnego konta, skorzystałem natychmiast. Mówiłem chyba kiedyś na forum, że KoLoS się zdezaktualizował - cóż, w zdecydowanej większości procentów tak jest, więc uzasadnionym było przejście na ksywkę Karfein. Teraz chyba zresztą we wszystkich grach, w które gram po multi można mnie zastać pod tym nickiem. Więcej o historii moich ksywek, zarówno głównych, jak i pobocznych oraz żartobliwych - w innym późniejszym wpisie. Tymczasem spadam pisać prace na angielski i francuski. Ble :P

komentarzy: 11Czwartek, 02 kwietnia 2009, 20:21

DOŁĄCZ DO NAS!

Ankieta

Kiedy klaszczesz na występach?

  • Przed występem
    1%1 głos
  • W trakcie występu
    3%3 głosy
  • Po występie
    49%41 głosów
  • Przed/W trakcie
    2%2 głosy
  • Przed/Po
    7%6 głosów
  • W trakcie/Po
    13%11 głosów
  • Przed/W trakcie/Po
    22%19 głosów

Suma oddanych głosów: 83 

Więcej o mnie

Krótko o mnie:Na imię mi Karol, a w Internecie przeważnie mnie można znaleźć jako Karfeina tudzież KoLoSa. Absolwent języków stosowanych (angielski i francuski) na Uniwersytecie Śląskim. W wolnych chwilach lubię grać w dobre gry, przede wszystkim cRPG, czytać dobre książki, przede wszystkim fantasy oraz słuchać dobrej muzyki, a zwłaszcza takiej, która akurat oddaje stan mojej duszy. Interesuję się również tworzeniem zawartości dodatkowej do niektórych gier komputerowych, a i nieco fotografią ostatnimi czasy. Aktualnie zawalony grami do recenzji dla portalu SwiatGry.pl

Moje tagi:fantasy, gry, recenzje, rpg, unreal

Urodziny:za 127 dni (20 marca 1988)

Moje motto:"Zaprawdę większe są przyjemności, które można dzielić." - Drizzt Do'Urden / "Każda droga, która wiedzie poprzez chaos i cierpienie, prowadzi do wielkiego skarbu." - Karfein vel KoLoS

Obecny stan:Loff'ta

Posiadany sprzęt:PC, PC, PlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation 4, PSP, PS Vita, Wii, Wii U, DS, New 3DS XL, Xbox 360, DC, Mobile, Mobile

Namiary na mnie

e-mail: karfein(at)wp.pl, GG: 1191342, Skype: Karfein, www: http://www.kolosalny-sajt.prv.pl, Facebook: Karfein, Twitter: SwiatGrypl, Steam: Finka_Karfein

Spis treści

Recenzje: Prince of Persia - The Sands of Time, Fable - Zapomniane Opowieści, R.A. Salvatore - "Obietnica Króla-Czarnoksiężnika", Two Worlds PL, ICO, Chrome PL, Chrome SpecForce PL, Spartan - Total Warrior PL, Opis: Jostein Gaarder - "Świat Zofii", BioShock, God of War, God of War II, Shadow of the Colossus, Puzzle Quest: Challenge of the Warlords PL, Puzzle Quest: Warlords, Planescape: Torment PL, Space Siege PL, Fahrenheit PL, MDK PL, MDK 2, Call of Juarez PL, Medal of Honor PL, Swords & Soldiers, Killzone 3, BlazBlue: Continuum Shift, MotorStorm: Apokalipsa, Baldur's Gate, Total War: Shogun 2, Sniper: Ghost Warrior, Proun, Heavenly Sword, Heavy Rain - Edycja Specjalna, inFamous, VVVVVV v2.0, Deus Ex: Human Revolution - Augmented Edition, God of War III, Naruto: Ultimate Ninja Storm, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2, Hydrophobia: Prophecy, Payday: The Heist, Sideway: New York, WipEout HD Fury, Hoard, Deus Ex: Human Revolution - The Missing Link, Dead Nation PL, Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, Max Payne, Max Payne 2: The Fall of Max Payne, Mafia: The City of Lost Heaven PL, Heroes Chronicles: All Chapters, NeverDead, Duke Nukem Forever: Hail to the Icons Parody Pack, Braid PL, Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai, Grotesque Tactics: Evil Heroes, Grotesque Tactics II: Dungeons & Donuts, Datura, Sniper Elite V2, Sorcery: Świat Magii, DiRT Showdown, Avernum: Escape from the Pit, Trine PL, Serious Sam 3: BFE, A.R.C.S, RobotRiot, Kung Fu Strike: The Warrior's Rise, Rijn the Specpyre in... Manor of the Damned, Serious Sam HD: The First Encounter, Serious Sam HD: The Second Encounter, Serious Sam HD: The Second Encounter - Legend of the Beast, Darksiders II, Symphony, Closure, Kung Fu Strike: The Warrior's Rise - Master Level, LittleBigPlanet Karting, XCOM: Enemy Unknown, Painkiller: Hell & Damnation, XCOM: Enemy Unknown - Elite Soldier Pack, Anarchy Reigns, Killzone, Legend of Fae, Baldur's Gate: Enhanced Edition, God of War: Wstąpienie, SimCity, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3, BioShock: Infinite, Chompy Chomp Chomp, 99 Spirits, Divinity: Dragon Commander, Total War: Rome II, Rush Bros., Superfrog HD, Worms: Revolution Extreme, The Swapper, Rise of the Triad: Dark War, Rise of the Triad, 9.03m, Type:Rider, XCOM: Enemy Within, Continue?9876543210, War of the Human Tanks, inFamous: Second Son, Tales of Symphonia Chronicles, Trine 2: Complete Story, PlayStation Vita: Zwierzaki, 99 Spirits: Cage of Night, Metrico, Point Perfect, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 - Full Burst, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution.
Unreal: Opis: Unreal Antologia, Schemat recenzji modów do Unreala, Dark Magic (UT).

Zapowiedzi: The Last Guardian, God of War III, Two Worlds II, Six Days in Fallujah, Create, Music Master: Chopin, Deus Ex: Human Revolution, Mortal Kombat, Knights Contract, Killzone 3, Duke Nukem Forever, Dragon Age II, The Sims: Średniowiecze, Team ICO Collection, Hunted: Kuźnia Demona, Sorcery, Journey, The Elder Scrolls V: Skyrim, Call of Duty: Modern Warfare 3, Serious Sam 3: BFE, Kingdoms of Amalur: Reckoning, Binary Domain, Starhawk, Tokyo Jungle, LittleBigPlanet Karting, DRM: Death Ray Manta, XCOM: Enemy Unknown, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3, SimCity, God of War: Wstąpienie, BioShock: Infinite, Divinity: Dragon Commander, Total War: Rome II, Puppeteer, XCOM: Enemy Within, Tearaway, Killzone: Shadow Fall, Divinity: Grzech Pierworodny, South Park: The Stick of Truth, inFamous: Second Son, inFamous: First Light, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution, Archaica: The Path of Light, Trine 3: The Artifacts of Power.

Relacje: Game Art Panel (23.09.2011), Akira Yamaoka - spotkanie z kompozytorem serii Silent Hill (2.10.2011).

Must-watche: #1.

Opowiadania: coming soon

Galeria: Pierwszy rzut, Drugi rzut.
Failblog Karfeina: Pierwszy rzut.

Rozkminki: Milczące wzgórze, Głośna otchłań, Alter ego, "Pieniądze szczęścia nie dają, ale...", Słowo 'drow' i jak je czytamy, Święto zmarło, Mordy, ryje i pyski, Internetowe śmieci.

Nowinki: Koniec świata!, "Shadow of the Colossus" na srebrnym ekranie, Spam niszczy środowisko, Będzie reedycja Planescape: Torment!, Puzzle Quest 2 powstaje!, Technologia 5D.

Drizzt :): Kto on zacz?, Być jak Drizzt Do'Urden, Biały Drow, suplement + bonus.

O mnie: Zwiastun Wiosny, Wybór *niektórych* najlepszych wg mnie i najważniejszych dla mnie utworów, KoLoS + level up = Karfein, Wybór najlepszych wg mnie i najważniejszych dla mnie gier, Ewolucja ksyw Karfeina, 4,5-listna koniczyna, XV Przystanek Woodstock - relacja, Wyprawa do Walii - relacja, Spotkanie z Suomalainenką, Prywata, lic. Karol Świątek, Dziękuję.

Blog: Pierwszy wpis, W pogoni za Pięknem, Boję się..., Sen, Wierzę, Na glinianych nogach, Sen II, Nie żal życia gdy..., Śmiać się czy płakać?, Wkrótce się okaże, Ostatnie życzenie, Hocki klocki, Cyklon, Wola istnienia, Powiew świeżości, Wszystko co dobre szybko się kończy, Ankieta o layoucie, Lenistwo :P, COMA - Hipertrofia, Nareszcie sobie (nie) pogram!, Nie będzie niczego :), Owned, Czego można oczekiwać w czasie najbliższym?, Trochę inaczej, Win :), Nasza-Klasa..., Kolekcjonerski 'Shadow of the Colossus' (PS2) do wzięcia!, Ankieta o preferencjach, Ogłoszenia parafialne nr 1, Pierwsza rocznica GramSajta!, Spam świąteczny, Ankieta o napisach końcowych i nowinki, Puciapki - głosujta!, Ankieta o puciapkach, Nowy layout, A miała być kolejna recka..., Sucz Wena - polubcie ją, a się odwdzięczy!.

Archiwum wpisów

Ostatnio gram w

Tytuł gryPo sieci?Ukończona?

Ostatnio czytam

FUTU.RE

W planach

* Blog
* Klakiery występowe
* Recenzje gier ukończonych
* O dystrybucji cyfrowej słów kilkaset
* Kanon gier - seria wpisów
* Recenzja: The Elder Scrolls IV: Oblivion
* Gry komputerowe polskich deweloperów
* Opowiadanie pt. "Więzień wolności" - 45%
* Opowiadanie pt. "Podwójna dusza"

* Stworzenie sequela do kampanii do gry Sacrifice - projekt (chętnych do współpracy proszę o kontakt)

Przejście gier, które mamy, a w które jeszcze nie zaczęliśmy/zacząłem grać:

PC:
- Alpha Protocol
- Assassin's Creed: Liberation HD
- Assassin's Creed IV: Black Flag - Jackdaw Edition
- Assassin's Creed: Rogue
- Batman: Arkham Asylum - Game of the Year Edition
- Batman: Arkham City - Game of the Year Edition
- Batman: Arkham Origins + DLC
- Battlefield: Bad Company 2
- Beyond Good & Evil
- BioShock 2 + DLC
- Blur
- Bone: Wygnaniec z Kosteczkowa
- Bone: Wielki Wyścig Krów
- Borderlands: GotY Edition
- Call of Cthulhu: Mroczne Zakątki Świata
- Call of Duty: World at War
- Call of Duty: Modern Warfare 2
- Call of Duty: Modern Warfare 3
- Call of Duty: Black Ops
- Call of Duty: Black Ops II
- Call of Duty: Ghosts
- Ceville
- Crysis - Maximum Edition
- Crysis 2
- Crysis 3
- Dead Space
- Dead Space 2
- Dead Space 3
- Dear Esther
- Death Rally
- Deus Ex: The Fall
- Deus Ex: Mankind Divided
- Disciples III: Odrodzenie
- Disciples III: Wskrzeszenie
- Disciples III: Reincarnation
- Divinity II: Director's Cut
- Don't Disturb
- Dragonshard
- Drakensang: The Dark Eye
- The Elder Scrolls IV: Shivering Isles
- The Elder Scrolls V: Skyrim
- eXperience 112
- F.E.A.R. 2: Project Origin + Reborn
- F.3.A.R.
- Fallout 3 - Game of the Year Edition
- Fallout: New Vegas - Ultimate Edition
- Full Throttle
- Gothic II: Noc Kruka
- Gothic 3: Zmierzch Bogów
- Grand Theft Auto (wszystkie full 3D bez GTA V)
- Grim Fandango
- Homefront
- Legend: Hand of God
- Lucius II
- Mafia II - Special Extended Edition
- Medal of Honor: Warfighter
- Mini Ninjas
- Mirror's Edge
- NecroVision
- Need for Speed: Hot Pursuit
- Need for Speed: The Run
- Need for Speed: Most Wanted
- Overlord
- Overlord II
- The Path
- Portal 2
- Postal X
- Prince of Persia: The Two Thrones
- Prince of Persia (2008)
- Prototype
- Prototype 2
- Puzzle Quest 2
- Risen
- Risen 2: Dark Waters [+ DLC]
- S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
- S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
- Sacred 2: Fallen Angel
- Scribblenauts Unlimited
- Shelter
- Shenmue III
- Singularity
- South Park: The Stick of Truth
- Split/Second: Velocity
- Star Wars: Knights of the Old Republic
- Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords
- Star Wars: The Force Unleashed - Ultimate Sith Edition
- Star Wars: The Force Unleashed II
- Supreme Commander
- Supreme Commander: Forged Alliance
- Supreme Commander 2
- Tension
- Tom Clancy's EndWar
- Torchlight
- WarPath
- The Whispered World
- Wiedźmin 2: Zabójcy królów
- Year Walk
- Zeno Clash
- Zeno Clash II

PSX:
- Chrono Cross
- Final Fantasy VII
- Final Fantasy VIII
- Final Fantasy IX
- Vagrant Story

PS2:
- Final Fantasy XII
- God Hand
- Monster Hunter
- Rygar: The Legendary Adventure
- Serious Sam: Next Encounter
- Way of the Samurai
- Way of the Samurai 2

PS3:
- Alice: Madness Returns
- Call of Duty 3
- Dante's Inferno + DLC
- Demon's Souls
- Echochrome
- El Shaddai: Ascension
- Enchanted Arms
- Final Fantasy XIII
- Final Fantasy XIII-2
- ICO HD
- Lollipop Chainsaw
- Kingdoms of Amalur: Reckoning
- Move Fitness
- PixelJunk 4am
- Puppeteer
- rain
- Ratchet: Gladiator
- Resistance - trylogia
- Resonance of Fate
- Ryu ga Gotoku 1&2 HD Edition (Yakuza 1&2 HD Edition)
- Ryu ga Gotoku: Kenzan! (Yakuza: Arrives!)
- Shadow of the Colossus HD
- The Unfinished Swan
- White Knight Chronicles - Remastered Edition
- White Knight Chronicles II
- Yakuza 5

PS4:
- Alienation
- Dark Cloud
- Dark Chronicle
- Ratchet & Clank
- Rogue Galaxy
- Tales of Berseria
- Yakuza 0
- Yakuza: Kiwami

PSP:
- Assassin's Creed: Bloodlines
- Corpse Party
- Corpse Party: Book of Shadows
- Final Fantasy - 20th Anniversary
- Final Fantasy II - 20th Anniversary
- God of War: Ghost of Sparta
- Grand Theft Auto: Chinatown Wars
- Harvest Moon: Hero of Leaf Valley
- Innocent Life: A Futuristic Harvest Moon
- Killzone: Liberation
- LocoRoco
- LocoRoco 2
- Monster Hunter Freedom 2
- Monster Hunter Freedom Unite
- Patapon 2
- Patapon 3
- Ratchet & Clank: Size Matters
- Resistance: Retribution
- Tales of Phantasia: Narikiri Dungeon X
- Tales of the World: Radiant Mythology
- White Knight Chronicles: Origins

PS Vita:
- Killzone: Mercenary
- LittleBigPlanet Vita
- Monster Monpiece
- Oreshika: Tainted Bloodlines
- Resistance: Burning Skies
- Silent Hill: Book of Memories
- Tales of Hearts R
- Tokyo Twilight Ghost Hunters
- Superbeat: Xonic

Wii:
- Another Code: R – A Journey into Lost Memories
- Disaster: Day of Crisis
- Epic Mickey
- Madworld
- Trauma Center: New Blood

Wii U:
- Splatoon

DSi:
- Another Code
- Final Fantasy III
- Hotel Dusk: Room 215
- Last Window: The Secret of Cape West
- Okamiden
- Populous DS
- Radiant Historia
- Super Scribblenauts

New 3DS:
- Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy
- Spirit Camera: The Cursed Memoir
- Xenoblade Chronicles 3D

X360:
- Blue Dragon
- Fable II GotY
- Fable: Journey
- Gears of War 2
- Gears of War: Judgment
- Halo 3
- Lost Odyssey
- Ninety-Nine Nights (N3)
- Ninety-Nine Nights II (N3 II)
- Saints Row
- Tales of Vesperia


*** ZAKUP ***

PC:
- Assassin's Creed: Unity
- Call of Duty: Advanced Warfare
- Call of Duty: Black Ops III
- Plants vs. Zombies 2: It's About Time

PSX: nic

PS2:
- Genji: Dawn of the Samurai
- Glass Rose
- Michigan: Report from Hell
- Rule of Rose
- Samurai Warriors
- Shadow Hearts: Covenant
- Shin Megami Tensei: Lucifer's Call
- Shinobido: Way of the Ninja

PS3:
- Asura's Wrath + DLC
- Lightning Returns: Final Fantasy XIII
- No More Heroes: Heroes' Paradise
- Red Dead Redemption: Undead Nightmare
- Valkyria Chronicles [jeszcze DLC]
- Way of the Samurai 3
- Wonderbook - 3 pozostałe gry

PS4:
- Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue
- Ryu ga Gotoku: Ishin (Yakuza: Restoration)
- Shenmue III
- Yakuza 6: The Song of Life [dokonało się]

PSP:
- Call of Duty: Roads to Victory
- Dungeon Siege: Throne of Agony
- Hatsune Miku: Project DIVA [dokonało się]
- Hatsune Miku: Project DIVA 2nd [dokonało się]
- Hatsune Miku: Project DIVA Extend [dokonało się]
- Kurohyō: Ryū ga Gotoku Shinshō (Yakuza: Black Panther)
- Kurohyō 2: Ryū ga Gotoku Ashura hen (Yakuza: Black Panther 2)
- Monster Hunter Freedom
- Secret Agent Clank
- Sweet Fuse: At Your Side
- Tales of Eternia
- Tales of the World: Radiant Mythology 2
- Tales of the World: Radiant Mythology 3
- Valkyria Chronicles II [jeszcze DLC]

PS Vita:
- Call of Duty: Black Ops - Declassified
- Conception II: Children of the Seven Stars
- Malicious: Rebirth
- Mind Zero
- Soul Sacrifice Delta
- Sumioni: Demon Arts

Wii:
- Arc Rise Fantasia
- Fragile Dreams: Farewell Ruins of the Moon
- The Last Story [dokonało się]
- Lost in Blue series
- No More Heroes 2: Desperate Struggle
- Red Steel
- Red Steel 2
- Samurai Warriors 3
- Samurai Warriors: Katana
- Trauma Team [not in EU]
- Zero: Tsukihami no Kamen (Project Zero 4) [unofficial patch]

Wii U:
- Bayonetta 1+2 [dokonało się]
- Chasing Aurora
- Chompy Chomp Chomp Party
- Pokken Tournament
- Swords & Soldiers II
- Xenoblade Chronicles X [dokonało się]

DSi:
- Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth
- Again [not in EU]
- Castlevania: Order of Ecclesia
- Flower, Sun, and Rain
- The Legend of Zelda: Spirit Tracks
- LifeSigns: Surgical Unit
- Lost in Blue series
- Trauma Center: Under the Knife 2 [not in EU]
- Unsolved Crimes
- The World Ends with You

(New) 3DS
- Persona Q: Shadow of the Labyrinth
- Professor Layton vs. Ace Attorney
- Proun+
- Tales of the Abyss

X360:
- Gears of War 3
- South Park Let's Go Tower Defense Play!
- South Park: Tenorman's Revenge

Ostatnie odwiedziny

Moi znajomi

pokaż wszystkich znajomych: 91

Nie tylko gram.pl

Blogi:
* www.mizuki.blog.pl - blog kumpeli
* le-chat-blanc.freehostia.com - blog innej kumpeli

Unreal:
* www.unreal.pl - aktualności o Unrealu
* www.unrealsp.org - tylko single-player
* www.unrealservice.net - tylko U1

Growe:
* www.swiatgry.pl - bardzo dobry i rozwijający się serwis o grach
* www.markolf.pl - gry/filmy w czasopismach
* www.grylogiczne.pl - jak w adresie :)

XFire

Ulubione...

Gry: 99 Spirits, Adventure Pinball: Forgotten Island, Assassins Creed, Assassins Creed II, Avernum: Escape from the Pit, Baldur's Gate, Baldur's Gate II: Cienie Amn, Baldur's Gate II: Tron Bhaala, Baldur's Gate: Dark Alliance, Baldur's Gate: Opowieści z Wybrzeża Mieczy, Bioshock, Call of Duty 4: Modern Warfare, Carmageddon II: Carpocalypse Now, Chrome, Chrono Trigger, Closure, Crash Bandicoot (seria), Crime Cities, Datura, Deus Ex, Deus Ex: Bunt Ludzkości, Diablo, Disciples II: Bunt Elfów, Divine Divinity, Dune 2, Emperor: battle for dune, Fable: Zapomniane Opowieści, Fahrenheit, Fallout, Flower, God of War, God of War 2, God of War III, Gothic, Grotesque Tactics: Evil Heroes, Heavy Rain, Heroes Chronicles, Icewind Dale, Icewind Dale II, Icewind Dale: Heart of Winter, ICO, inFamous, Kula World, Legend of Fae, Legends of Valour, LittleBigPlanet, Luxor, Mafia, Mass Effect, Mass Effect 2, Max Payne, Max Payne 2: The Fall of Max Payne, MDK 2, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2, Naruto Ultimate Ninja 3, Naruto: Ultimate Ninja Storm, Neverwinter Nights, Okami, Painkiller , Painkiller: Battle out of Hell, Planescape: Torment, Plants vs. Zombies, Pocket Tanks, Prey, Puzzle Quest: Challenge of the Warlords, Rome: Total War, Sacrifice, Sanitarium, Saper, Serious Sam 2, Shadow of the Colossus, Silent Hill, SimCity 3000, Slam Tilt, SSX 3, Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, The Bard's Tale: Opowieści Barda, The Binding of Isaac, The Temple of Elemental Evil, Trine, Trine 2, Two Worlds, Unreal, Unreal - Return to Na Pali, Unreal Tournament, Unreal Tournament 2004, VVVVVV, Władca Pierścieni: Trzecia Era, Worms World Party, Zuma

Muzyka: Ari Pulkkinen, B.E.T.H., Buckethead, Coma, Dynamedion, Emancipator, Fenomen - Sam na sam, Grupa Operacyjna, Inon Zur, Jeremy Soule, John Lennon, Łona, Michael Hoenig, Michał Jelonek, Michiel van den Bos, Nobuo Uematsu, O.S.T.R., Soundtracki z gier, Underground, Yez Yez Yo

Filmy: 9 (Nine), Cesarzowa, Dom Nad Jeziorem, Dom w głębi lasu, Dzień Świra, Gwiezdne Wojny, Iron Sky, Ja, Robot, Jestem Legendą (I Am Legend), Lord of the Rings - trylogia, Łowcy głów, Matrix, Nietykalni, Piraci z Karaibów, Pokuta, Potwory i spółka, Scary Movie, Seks w wielkim mieście, Shrek, Shutter - Widmo, Silent Hill, Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street, Telefon (Phone Booth), Zielona Mila

Książki: "Kolor magii" - Terry Pratchett, "Młot na czarownice" - Jacek Piekara, "Quo Vadis" - Henryk Sienkiewicz, "Saga o Wiedźminie" - Andrzej Sapkowski, "Sługa Boży" - Jacek Piekara, Frank Herbert - "Diuna", J. K. Rowling - "Harry Potter", Legenda Drizzta - R.A. Salvatore, Najemnicy - R.A. Salvatore

Seriale/programy TV: Adventure Time, Detektyw Monk, Heroes, How I Met Your Mother, Naruto, Numb3rs, Seks w Wielkim Mieście, The Guild

Gazety/pisma: CD Action, Metro, Nowa Fantastyka, Play, Secret Service

Moje statystyki

Na gram.pl jestem już: 5152 dni

Moich wejść na gram.pl: 18 133 (#254)

Napisanych postów i komentarzy: 3 130 (#370)

Napisanych recenzji: 50 (#5)

Wpisów na blogu: 238 (#41)

Liczba odwiedzin mojego gramsajta: 31 703 (#17)

Prywatne wiadomości

Zaloguj się by wysyłać wiadomości

PS3 GameCard i reklama ŚG

SwiatGry.pl - Twój Świat Gry, Zapowiedzi, Recenzje, Artykuły, Trailery, Gry Online


 

Strona prezentuje indywidualną opinię użytkownika. gram.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone przez użytkowników.
© gram.pl