avatar

Hareton Użytkownik gram.pl (Przodownik) ja.gram.pl/Hareton

Mój blog (Maj 2014)

Growe osobistości: Gabor Lux

RPG, Thief, Stare gry

0W tym odcinku serii przyjrzymy się postaci działającej w mniejszej, mniej komercyjnej skali, jednak też bardzo interesującej. Gabor Lux, pseudonim Melan, jest projektantem fanmisji do Thief: The Dark Project i The Metal Age a także twórcą suplementów do Dungeons & Dragons, zrówno komercyjnych pod szyldem Necromancer Games i kontrybucji do czasopism z nurtu Renesansu Starej Szkoły, jak również znakomitych bezpłatnych PDF-ów. Niedawno wydał własną grę RPG Helveczia, osadzoną w XVII-wiecznej Szwajcarii. Melan jest Węgrem, z zawodu pracownikiem instytucji akademickiej zajmującej się studiami regionalnymi. W wywiadzie ujawnił, że fanmisje do Thiefa zaczął tworzyć kiedy przebywał na stypendium w Polsce i nie miał co robić wieczorami, więc zajął się nauką Dromeda (edytora map).
Uważa, że najcenniejsze obszary hobby to te, które zachęcają wszystkich do twórczego wkładu. Najłatwiejsze jest to w grach RPG, gdzie praktycznie każdy mistrz gry tworzy lub dostosowuje świat nie potrzebując wiele więcej niż ołówka i zeszytu, a w grach komputerowych za to Melan widzi problem bariery technicznej, która wymaga wiele ciężkiej pracy nie dotyczącej bezpośrednio właściwej zawartości.

czytaj...

komentarzy: 0Czwartek, 15 maja 2014, 08:05

Growe osobistości: Sandy Petersen

Stare gry, RPG

0W recenzji Alice przybliżyłem historię kariery Americana McGee. Teraz czas na innego z głównych projektantów id Software, Sandy'ego Petersena. W tych artkułach chciałbym pokazać jakie znaczenie dla powstawania gier miały indywidualne postacie twórców a także wspomnieć o ich tle w książkowych grach RPG i innych wczesnych formach hobby.

Sandy w latach 80. był projektantem w firmie Chaosium, wydawcy gier RPG na systemie d100 Basic Roleplaying, na którym działa między innymi RuneQuest, jedno z trzech najważniejszych historycznych RPG obok D&D i Travellera. Jest autorem drugiej edycji RuneQuesta oraz popularnej gry Call of Chtulhu, obie są wznawiane w kolejnych edycjach od 30 lat. Kiedy przeszedł do branży PC pracował przy Civilization, Age of Empires, Quake i Doom 1 i 2, dla którego zaprojektował legendarne mapy. Z jego najnowszych dokonań można wymienić Kickstartera, który udał się w nieprawdopodobnym i rekordowym stopniu zbierając 1,4 miliona dolarów - na grę planszową Chtulhu Wars. Minimalna suma jaka była potrzebna do ufundowania projektu, i typowa dla podobnych gier, wynosiła 40 000$. Oczywistym jest, że anonimowa grupa nie odniosłaby takiego sukcesu, co pokazuje jak wielkie znaczenie ma w branży gier siła charakteru i osobowości - zarówno dla fanów jak i twórczego talentu który widoczny jest w finalnym produkcie.

komentarzy: 1Środa, 14 maja 2014, 08:53

40-lecie Dungeons & Dragons

RPG, Stare gry

0Witam z powrotem na blogu o klasycznych grach PC i RPG. Z powodu zapowiedzianych zmian w gramsajtach nie wiem czy jeszcze będę go prowadził, jednak chciałem dokończyć zaplanowane artykuły i zamknąć bloga w pewną kompozycję tematyczną.

Zaraz po rocznicy Dooma przypadło 40-lecie D&D, co jest ciekawą zbieżnością, bo ten pierwszy, tak jak wiele gier nie powstałby bez klasycznych RPG. Podsumuję temat tylko jednym pięknym cytatem z artykułu "How we made the video game Doom": "Pewnego dnia graliśmy w Dungeons & Dragons w siedzibie id Software, jak to robiliśmy od lat. John Carmack, główny programista, był Mistrzem Podziemi, jak zawsze. (...)" Tak, D&D stanowczo było jedną z inspiracji Carmacka i nie tylko jego, o czym przeczytacie w następnych artykułach.

Gra, która powstała w 1974 roku, w swojej pierwszej postaci stanowi archaiczny i trudny do rozszyfrowania manuskrypt, przedmiot niezliczonych analiz filozoficznych i historycznych jakie są prowadzone do dzisiaj. Nie wdając się w szczegóły, był to zestaw narzędzi i ogólnych wskazówek grania w trybie megalochu oraz nadziemnego sandboksa, czyli eksploracji dziczy. W czasach kiedy nie było gier komputerowych taka nowa forma rozgrywki było wprost niesamowicie fascynująca dla zwolenników fantasy. Do pierwszych mistrzów gry garnęły się dziesiątki ludzi domagających się możliwości zagrania. Wraz z opublikowaniem bardziej przystępnych wersji zasad, takich jak Red Box do edycji Basic D&D w 1981, Lochy i Smoki stały się tak popularne w Ameryce, że można było je kupić w każdym sklepie. Ale dokładny opis historii RPG pozostawmy znawcom, bo są już 700-stronicowe książki na temat... (Designers & Dragons czy Playing at the World.)

komentarzy: 3Wtorek, 13 maja 2014, 16:11

Teksty według kategorii

Prywatne wiadomości

Zaloguj się by wysyłać wiadomości

Archiwum wpisów

Moje statystyki

Na gram.pl jestem już: 3940 dni

Moich wejść na gram.pl: 5 529 (#1350)

Napisanych postów i komentarzy: 95 (#1825)

Napisanych recenzji: 0

Wpisów na blogu: 51 (#181)

Liczba odwiedzin mojego gramsajta: 3 001 (#504)

Ostatnie odwiedziny

Strona prezentuje indywidualną opinię użytkownika. gram.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone przez użytkowników.
© gram.pl