avatar

Hareton Użytkownik gram.pl (Przodownik) ja.gram.pl/Hareton

Mój blog (Grudzień 2013)

.:*~*:._.:*~ 20-lecie DooMa! ~*:._.:*~*:.

Stare gry, Doom

2

 

Tak jak każdy szanujący się serwis o grach i komputerach zauważył, 10 grudnia minęło 20-lecie powstania Dooma. Choć gram w ten tytuł niemal od premiery, to nawet nie wiem co powiedzieć, oprócz tego, że bardzo się cieszę, że Doom nadal zbiera zasłużone laury, nadal jest grany, i jego społeczność jest bardzo żywa. To jedna z gier obecna w moich najwcześniejszych wspomnieniach, obok Prehistorika 2 i Wolfensteina 3D, a nie żadne konsole, miałem więc świetne „doomowe przedszkole” – określenie tym trafniejsze, że mój ojciec zamiast wysyłać mnie do tej patologicznej instytucji, dawał mi grać w najlepsze FPS.

 

Wśród materiałów, które pojawiły się w internecie na tę okazję, najciekawszy jest chyba longplay dziennikarza z samym Johnem Romero, który można obejrzeć tutaj: http://www.ign.com/videos/2013/12/10/we-play-doom-with-john-romero

 

2

John Romero (ign.com)

komentarzy: 3Środa, 11 grudnia 2013, 17:26

Doomowe recenzje, cz. 1

Stare gry, Doom

2wad – określenie obejmujące zarówno dodatkowe mapy jak i mody do Dooma. Pochodzi od rozszerzenia plików, z jakiego korzysta silnik id tech

megawad – zestaw dodatkowych map, zwykle w liczbie 32


W starożytnych Chinach istniało coś takiego jak jiang hu, zwane też krainami jezior i lasów. Podczas gdy władza dążyła do centralizacji, usunęła arystokrację ze swojej pozycji, tworząc konsekwentnie monarchię absolutną i rzeczywistość komercji, przemysłu, meritokracji oraz tyranii. Rzeczywistość, gdzie na tradycję nie było miejsca, wśród ekspansji fabryk tekstyliów, idealnej irygacji upraw, kompleksów militarno-przemysłowych… Tam obrabowana szlachta wycofała się na pogranicze, w miejsca gdzie państwowa administracja nie sięgała, i tutaj tworząc coś w rodzaju anarcho-feudalizmu kultywowała moralność, honorową wojnę, mistycyzm i religię, a przede wszystkim sztuki walki, które były centrum ich świata.

Do takiego jiang hu można porównać scenę Dooma. Kiedy zamiast klasycznych FPS-ów zaczęto wydawać same prymitywne i komercyjne produkcje, tutaj po kilkunastu latach jakby nigdy nic kultywowana jest ich tradycyjna sztuka – sztuka level designu, czegoś co dawno umarło w mainstreamie zastąpione przez gry na szynach. Gra się w tym miejscu i produkuje także klasyczny multiplayer arenowy. Tutaj na dobrą sprawę regularnie wydawane są nowe – prawdziwe - FPS-y, nawet jeśli głównie w formie map packów i konwersji do klasycznych tytułów. 

czytaj...

komentarzy: 1Poniedziałek, 02 grudnia 2013, 19:39

Teksty według kategorii

Prywatne wiadomości

Zaloguj się by wysyłać wiadomości

Archiwum wpisów

Moje statystyki

Na gram.pl jestem już: 3943 dni

Moich wejść na gram.pl: 5 529 (#1350)

Napisanych postów i komentarzy: 95 (#1825)

Napisanych recenzji: 0

Wpisów na blogu: 51 (#181)

Liczba odwiedzin mojego gramsajta: 3 013 (#504)

Ostatnie odwiedziny

Strona prezentuje indywidualną opinię użytkownika. gram.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone przez użytkowników.
© gram.pl