avatar

Hareton Użytkownik gram.pl (Przodownik) ja.gram.pl/Hareton

Mój blog (Październik 2013)

Alice: Madness Returns

nowe gry, Stare gry

To dziwne, że sequel Alicji był poza moim radarem tak długo, mało zresztą było słychać o tej grze w prasie i na forach. Być może to efekt wiecznie szkodliwych dla młodzieży opinii największego opiniotwórczego magazynu o grach w Polsce? A może jakiś spisek indie developerów, którzy próbują niszczyć rynek od środka zalewając go swoją szmirą i forsując niedouczone anty-idee? Ale lepiej zakończyć dygresje, które mogą prowadzić nas na manowce, bo już poświęciłem jedno zdanie grom indie, a komentowanie jakiejś rzeczy to częściowa akceptacja jej egzystencji. Dlatego też przejdę do sedna – jaką grą jest Alice: Madness Returns? czy udało się podtrzymać klimat poprzedniczki i może go rozwinąć? Jest to w ogóle możliwe na nowoczesnym silniku graficznym? Odpowiedzi na owe pytania wyłożę w tej nietypowej recenzji.

 

2

czytaj...

komentarzy: 6Czwartek, 17 października 2013, 08:51

Gry RPG - co to takiego? Jak zacząć grać?

RPG, popularyzatorstwo, nieobiektywny punkt widzenia :(

2

 

RPG (role-playing games, gry wyobraźni, gry przygodowe) to gry towarzyskie dla kilku osób przypominające dziecięcą zabawę w udawanie ról z dodatkiem mechaniki rozstrzygania akcji posługującej się rzutami kośćmi i rozbudowanymi zasadami. Gracze tworzą swoje postacie, zwykle bohaterów fantasy mających przeżywać przygody w świecie wykreowanym przez mistrza gry, czyli osobę, która ma specjalną rolę w tej zabawie. Przedstawia graczom to, co widzą i jak świat gry reaguje na ich poczynania. Stawia przed nimi różne wyzwania, takie jak potwory, nie jest przy tym jego celem pokonać graczy, tylko sprawiedliwie nadzorować rozgrywkę ku wspólnej zabawie. Większość z tego odbywa się w wyobraźni, na zasadzie opowiadania co kto robi. Gry RPG są popularne od lat 70. do dzisiaj i stanowią podstawę komputerowych adaptacji (cRPG) – dotyczy to zwłaszcza Dungeons & Dragons.

 

Fragment przykładowej sesji wyglądać może tak:

 

Mistrz Gry: Po pokonaniu orków w komnacie nastaje cisza. Słychać tylko popiskiwanie szczurów.

Gracz 1: Sprawdzam drzwi we wschodniej ścianie.

MG: Są zamknięte na klucz.

Gracz 2: Próbuję otworzyć wytrychami. (Rzuca kością) Chyba mi się udało.

MG: Tak. Za drzwiami widzisz śpiącego ogra.

Gracz 2: Rozglądam się dokładniej.

MG: Potwór leży na sienniku, a w ręce ściska worek. W południowej i północnej ścianie są drzwi.

Gracz 2: Próbujemy przekraść się do drzwi na prawo.

MG: (Rzuca koścmi) Bardzo powoli przemieszczacie się wzdłuż ściany. Docieracie do drzwi, które okazują się być otwarte. Ogr nie obudził się.

Gracz 1: Wchodzimy do środka.

MG: Znajdujecie się w prostokątnej sali o gotyckim sklepieniu. Przy jednej ścianie zauważacie jakiegoś człowieka  w czarnym płaszczu, majstrującego przy zamku żelaznych drzwi. Po chwili usłyszawszy was, odwraca się z groźną miną. Zmierzywszy was wzrokiem mówi: - Zmykajcie stąd, byłem tu pierwszy!

Gracze przez chwilę zastanawiają się i jeden mówi:

Gracz 1: - Też szukasz magicznego posągu? Widziałeś ogra, nie jest tu bezpieczne, dlatego proponuję połączyć siły. Dostaniesz połowę skarbu.

MG: (Rzuca kością) Reakcja na twoją propozycję jest pozytywna. Łotrzyk chowa miecz i skinął głową. (Rzuca kością) Niestety miejsce waszej pogawędki chyba jest trasą patrolów potworów… Z korytarza na wschodzie słychać kroki jakiejś uzbrojonej grupy rozmawiających głośno brutali, to na pewno orkowie.

Gracz 2: Chowamy się w cieniu!

MG: Łotrzyk też tak robi. Orkowie wychodzą z korytarza i widzicie ich dość wyraźnie w świetle pochodni wiszącej na ścianie.

Gracz 2: Strzelam z kuszy zanim nas widzą. (Rzuca kością) Szesnaście, trafiłem. (Rzuca) 5 obrażeń.

MG: Jak chyba pamiętasz, twoje złodziejskie wyszkolenie sprawia, że ataki z zaskoczenia wykonywane przez ciebie zadają podwójne obrażenia, czyli 10. Jeden z potworów pada z głową przeszytą bełtem.

 

***

 

Aby spróbować tej rozgrywki jako gracz, pierwszym i najprostszym krokiem byłoby znalezienie drużyny, na przykład za pośrednictwem jednej z internetowych wyszukiwarek graczy (wmig.erpg.pl). Jeżeli jednak czytasz ten artykuł, oznacza to, że twoim powołaniem raczej jest chwycić byka za rogi i zostać mistrzem gry (MG), co jest rolą trochę trudniejszą, ale bardziej satysfakcjonującą. W tym przypadku sam musisz stworzyć i zorganizować grupę.

Organizacja graczy

 

Oprócz wyszukiwarek możesz zacząć od znajomych. Koledzy zainteresowani fantastyką i grami to oczywisty wybór, ale napisz do każdej pojedynczej osoby jaką znasz, że znalazłeś fajną zabawę na sobotnie popołudnie, nawet tych, którzy według ciebie nie byliby zainteresowani. Zwykle byliby, ale o tym nie wiedzą. Potrzebujesz od 2 do 4 ludzi (nie licząc ciebie).

 

Miejsce

 

Zazwyczaj mistrz gry zapewnia miejsce do grania u siebie w domu. Bardzo przydatny jest stół, ale ostatecznie można obejść się bez niego. Drugą opcją jest też spotkać się u jednego z graczy. Sesja optymalnie powinna trwać 3-4 godziny, przy czym do ukończenia danej przygody potrzebne są zwykle 3-4 spotkania, najczęściej organizowane co tydzień lub co dwa.

 

                          0

Wybór gry

 

To rzecz fundamentalna. Konkretne gry RPG nazywa się systemami. Niestety niewiele gier oferuje sensowne porady i wsparcie dla początkujących MG. Na szybko mogę polecić Lamentations of the Flame Princess, jeśli nie przeszkadza ci konwencja makabrycznego fantasy i drastyczne ilustracje. W Appendiksie tego artykułu znajdziesz listę pozostałych gier uporządkowanych według konwencji gatunkowej.

Lamentations of the Flame Princess jest dobrym tytułem na początek ponieważ:

  1. W jej skład wchodzi osobna książeczka będąca przewodnikiem początkującego mistrza gry.
  2. Wydawane są do niej bardzo wysokiej jakości przygody, które stanowią wzorcowy przykład jak tworzyć własne.
  3. Ma proste zasady.

Odnośnie punktu drugiego – przygody, zwane też modułami przygodowymi, to zbiory gotowych materiałów dla mistrza gry pozwalające rozegrać przygodę wokół konkretnej lokacji i intrygi, w obrębie której gracze przeżyją jakąś historię i pokonają jej wyzwania. Nie jest to jedyna forma rozgrywki, ale na pewno najprostsza. Nie ma już zwyczaju dodawać wprowadzającej przygody do sprzedawanej gry, i według mnie dokupienie takowej jest niezbędne na początek w celach edukacyjnych. Należy uważać, bo jakość tychże jest bardzo różna i dobre są obecnie rzadkością. Autorzy na których się nie zawiedziesz to Matt Finch, Kevin Crawford, James Raggi, Greg Gillespie a ze starszych Gary Gygax, Paul Jaquays, Tom Moldvay.

Koszty są niewielkie. Oprócz samej gry (które często są darmowe, trzeba taką tylko sobie wydrukować), modułu przygodowego (średnia cena 10$), potrzebne będą jeszcze kości wielościenne i ołówek.

 

2

  Appendix

Polecane gry według konwencji. Kryterium wyboru była zarówno wartość merytoryczna produktu jak i przystępność dla początkującego prowadzącego, w tym obecność porad i wskazówek.

 

  1. Klasyczne D&D – legendarny i najpopularniejszy RPG, bez którego nie byłoby komputerowych gier fantasy. W tej grze poprowadzisz karierę swojego bohatera od plądrowania lochów ze skarbów i magicznych przedmiotów, przez przemierzanie rozmaitych krain wsławiając się heroicznymi dokonaniami, aż do wybudowania własnego zamku i zdobycia politycznej oraz militarnej potęgi. Najbardziej warte uwagi wersje to Basic oraz Expert Toma Moldvaya (to jedna gra w dwóch częściach) oraz alternatywnie Rules Cyclopedia.
  2. Science-fiction – Stars Without Number
  3. Post-apokalipsa w rodzaju Fallouta – Other Dust

Istnieją RPGi w wielu innych konwencjach, jednak im bardziej wymyślna, tym trudniej poprowadzić taką grę osobie początkującej. Powyższa lista zawiera trzy najpopularniejsze i najszersze rodzaje settingów.

komentarzy: 15Wtorek, 15 października 2013, 09:29

Teksty według kategorii

Prywatne wiadomości

Zaloguj się by wysyłać wiadomości

Archiwum wpisów

  • Październik 2008 (2)
  • Listopad 2008 (1)
  • Grudzień 2008
  • Styczeń 2009 (1)
  • Luty 2009
  • Marzec 2009
  • Kwiecień 2009
  • Maj 2009
  • Czerwiec 2009 (1)
  • Lipiec 2009
  • Sierpień 2009
  • Wrzesień 2009
  • Październik 2009
  • Listopad 2009
  • Grudzień 2009
  • Styczeń 2010
  • Luty 2010
  • Marzec 2010
  • Kwiecień 2010
  • Maj 2010
  • Czerwiec 2010
  • Lipiec 2010
  • Sierpień 2010
  • Wrzesień 2010
  • Październik 2010
  • Listopad 2010
  • Grudzień 2010
  • Styczeń 2011
  • Luty 2011
  • Marzec 2011
  • Kwiecień 2011
  • Maj 2011
  • Czerwiec 2011
  • Lipiec 2011
  • Sierpień 2011
  • Wrzesień 2011
  • Październik 2011
  • Listopad 2011
  • Grudzień 2011
  • Styczeń 2012
  • Luty 2012
  • Marzec 2012
  • Kwiecień 2012
  • Maj 2012 (5)
  • Czerwiec 2012
  • Lipiec 2012 (3)
  • Sierpień 2012 (2)
  • Wrzesień 2012 (2)
  • Październik 2012
  • Listopad 2012
  • Grudzień 2012 (1)
  • Styczeń 2013
  • Luty 2013
  • Marzec 2013 (5)
  • Kwiecień 2013
  • Maj 2013 (2)
  • Czerwiec 2013
  • Lipiec 2013 (1)
  • Sierpień 2013 (4)
  • Wrzesień 2013 (8)
  • Październik 2013 (2)
  • Listopad 2013 (2)
  • Grudzień 2013 (2)
  • Styczeń 2014
  • Luty 2014
  • Marzec 2014
  • Kwiecień 2014
  • Maj 2014 (3)
  • Czerwiec 2014
  • Lipiec 2014
  • Sierpień 2014 (1)
  • Wrzesień 2014
  • Październik 2014 (1)
  • Listopad 2014
  • Grudzień 2014
  • Styczeń 2015
  • Luty 2015
  • Marzec 2015 (1)
  • Kwiecień 2015
  • Maj 2015
  • Czerwiec 2015
  • Lipiec 2015
  • Sierpień 2015
  • Wrzesień 2015 (1)
  • Październik 2015
  • Listopad 2015
  • Grudzień 2015
  • Styczeń 2016
  • Luty 2016
  • Marzec 2016
  • Kwiecień 2016
  • Maj 2016
  • Czerwiec 2016
  • Lipiec 2016
  • Sierpień 2016
  • Wrzesień 2016
  • Październik 2016
  • Listopad 2016
  • Grudzień 2016
  • Styczeń 2017
  • Luty 2017
  • Marzec 2017
  • Kwiecień 2017
  • Maj 2017
  • Czerwiec 2017
  • Lipiec 2017
  • Sierpień 2017
  • Wrzesień 2017
  • Październik 2017
  • Listopad 2017
  • Grudzień 2017
  • Styczeń 2018
  • Luty 2018
  • Marzec 2018
  • Kwiecień 2018
  • Maj 2018
  • Czerwiec 2018
  • Lipiec 2018
  • Sierpień 2018
  • Wrzesień 2018
  • Październik 2018
  • Listopad 2018
  • Grudzień 2018
  • Styczeń 2019
  • Luty 2019
  • Marzec 2019
  • Kwiecień 2019
  • Maj 2019
  • Czerwiec 2019
  • Lipiec 2019
  • Sierpień 2019
  • Wrzesień 2019
  • Październik 2019
  • Listopad 2019
  • Grudzień 2019

Moje statystyki

Na gram.pl jestem już: 4084 dni

Moich wejść na gram.pl: 5 529 (#1350)

Napisanych postów i komentarzy: 95 (#1825)

Napisanych recenzji: 0

Wpisów na blogu: 51 (#181)

Liczba odwiedzin mojego gramsajta: 3 349 (#504)

Ostatnie odwiedziny

Strona prezentuje indywidualną opinię użytkownika. gram.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone przez użytkowników.
© gram.pl