avatar

Piotreq14 Użytkownik gram.pl (Brygadzista) ja.gram.pl/Piotreq14

Mój blog (ostatnie wpisy) rss

Dishonored - recenzja gry

Dishonored, recenzja, bethesda

 Witam, dawno wpisów nie było, nie mam jakoś głowy do prowadzenia bloga, ale mogę potraktować stary gramsajt jako osobiste archiwum, zawsze fajnie jest poczytać trochę, jakie głupoty się kiedyś wypisywało. ;)

Gdyby kogoś zainteresowała recenzja tytułu, który niedawno przeszedłem, zapraszam do czytania.

 Tak przy okazji to przydałoby się jakoś ogarnąć w końcu ten edytor wpisów, bo robić na nim cokolwiek to udręka, już wolałbym pisać wszystko w czystym HTMLu, przynajmniej nie byłoby problemów z dodawaniem obrazków o określonej wielkości.

__________________________________________________________________

Dishonored jest tytułem dość nowym, bo wydanym w 2012 roku przez studio Bethesda i stworzonym przez Arkane Studios. Jak na Bethesdę przystało, czyli twórców takich hitów jak chociażby dwie najnowsze odsłony serii Fallout czy cała seria The Elder Scrolls, powinniśmy spodziewać się czegoś dobrego, choć dobrego to raczej za mało powiedziane. Na takim poziomie wydawniczym tej firmy powinniśmy się spodziewać hitu. Czy to się udało przez wypuszczenie na rynek Dishonored? Czy Arkane Studios podołało wysokim oczekiwaniom graczy? W tej recenzji postaram się nad tym zastanowić.

2

Omawiany tytuł jest przedstawicielem gatunku gier akcji z elementami skradankowymi, gdzie wszystkie wydarzenia obserwujemy wyłącznie z perspektywy pierwszej osoby. Głównym bohaterem jest Corvo Attano, osobisty ochroniarz cesarzowej Jessamine Kaldwin, który powraca do miasta Dunwall po nieudanej wyprawie w poszukiwaniu leku na plagę spowodowaną przez szczury. Niestety już w pierwszych minutach gry jesteśmy świadkami morderstwa cesarzowej i porwania jej córki, o co nasz heros jest niesłusznie oskarżony, wrobiony przez Lorda Regenta i wysłany do więzienia, aby ostatecznie skazać go na karę śmierci. Corvo jednak poprzysięga zemstę i postanawia uciec z karceru, aby dorwać tych, którzy pozbawili życia cesarzową i wypełnić jej ostatnią wolę ratowania Emily. Fabuła ogólnie nie jest majstersztykiem, wątki są niezbyt skomplikowane, a historia dość oklepana, choć posiada zwroty akcji.

2

Świat gry przypomina XVIII-wieczne angielskie miasto okraszone elementami steampunkowymi. Mamy tutaj wiele budowli o wiktoriańskiej stylistyce, kolorowe, wypełnione przepychem wnętrza rezydencji, które znakomicie kontrastują z mrocznym systemem kanałów i zniszczonych kamienic, a także mocarnych fortyfikacji z kilometrami kabli łączących elektryczne mechanizmy napędzane tzw. „tranem wielorybim”.

2

Graficznie, tytuł od Arkane Studios prezentuje się dość średnio, choć bardzo dobrze oddaje klimat przedstawionego świata. Charakterystyczny wygląd postaci oraz mocno zakreślone kontury wszystkiego dookoła naprawdę mogą się podobać. Ku mojemu zdziwieniu gra, pomimo dużych wymagań sprzętowych bez problemu odpaliła się na przyzwoitych detalach na moim leciwym już sprzęcie. Osobiście nie mam większych zastrzeżeń do grafiki, ale ogólnie jak na 2012 rok, niektórym może nie wystarczyć, gdyż nie zobaczymy tutaj poziomu wizualnego jak w Skyrim.

2

Oprawa dźwiękowa jest na przyzwoitym poziomie, technicznie nie miałem z nią żadnych problemów, a też podczas gry mi nie przeszkadzała. Muzyka pojawia się w zależności od tego, w jakiej sytuacji się znaleźliśmy, ale nie jest zbytnio inwazyjna. Odgłosy i głosy postaci są na dobrym poziomie, szkoda tylko, że nasz bohater jest niemową, nie wydusił przez całą fabułę ani jednego słowa niczym Claude Speed w GTA 3. Szkoda, bo głos nadałby Corvo trochę charakteru i nie byłby on nijaki.

2

Esencją całej gry jest gameplay, czyli to, co przez najbliższe kilkanaście godzin przechodzenia tytułu będziemy widzieć cały czas. Gra polega na planowaniu i mordowaniu lub neutralizowaniu (już wyjaśniam różnicę…) osobistości określonych przez historię gry. Jako jedna z niewielu gier, pozwala graczowi na samodzielne zdecydowanie, którą ścieżką pójdziemy do celu oraz w jaki sposób pozbyć się przeciwnika, zabić go wbijając mu sztylet w krtań, czy może podstępnie go otruć lub zniszczyć doszczętnie jego reputację. W toku zadań pobocznych będziemy mogli również uratować inne postacie, które w większy lub mniejszy sposób mogą nam pomóc w wykonaniu misji. Swoboda działania pozwala nam na wybór, czy chcemy wyrżnąć wszystkich w pień i zostawić totalny chaos w lokacji, czy po cichu wyeliminujemy strażników chowając nieprzytomne ciała do kubłów na śmieci lub najzwyczajniej w świecie ich ominiemy. Możliwości jest wiele, gdyż posiadane przez Corvo moce magiczne (o których później) oraz multum ścieżek (kanały, ulice, dachy, balkony, okna, itp.) mogą dać nam duże pole do popisu. Same misje poboczne nie ograniczają się jednak tylko do opcjonalnego zabijania kolejnych zastępów wrogów, ale także zbieraniem różnych przedmiotów, takich jak amulety, runy, notatki, książki, możemy też poszukać kodów do sejfów rozsianych po rezydencjach, by nieco się wzbogacić. Bardzo fajnym pomysłem jest dodanie parametru chaosu, czyli współczynnika wpływającego bezpośrednio na świat gry oraz dialogi i zakończenie pod wpływem naszych działań.

2

Uzbrojenia w grze znajdziemy dość mało, ale moce magiczne dopełniają małą ilość oręża. Jeśli będziemy chcieli walczyć z przeciwnikami, możemy uzbroić się w różne sztuki broni, takie jak pistolet, kusza, granaty, miny pułapki oraz oczywiście specjalny sztylet. Trzeba też wspomnieć o masce, którą nasz bohater zakłada przed każdą misją, gdyż posiada zoom, by lepiej wypatrzeć naszych oponentów, a także mechaniczne serce wskazujące nam lokalizację run i kościanych amuletów. U jednej z postaci możemy za odpowiednią ilość złota ulepszyć parametry broni oraz wyposażyć się na misję w mikstury, gdyż gra korzysta z prostego systemu nieregenerowanego zdrowia i częściowo regenerowanej many. Corvo pod wpływem tajemniczej siły ma do dyspozycji szereg mocy magicznych takich jak krótki teleport, przywołanie chmary szczurów, wystrzelenie podmuchu wiatru, widzenie przez ściany, czy czasowa kontrola nad upływającym czasem lub nawet postaciami. Odblokowuje się je przez zbieranie lub kupowanie run. Wspomniane wcześniej amulety kościane dają natomiast pomniejsze umiejętności, takie jak szybsze wspinanie się lub poruszanie.

2

Teraz nieco o przeciwnikach. Jest ich kilka rodzajów, od strażników miejskich, wygłodniałe wilczury, zarażonych mieszkańców przypominających zombie, po zabójców w maskach, zmechanizowanych wrogów na szczudłach strzelających z łuku oraz chmary szczurów, które mogą nam napsuć krwi w najmniej odpowiednim momencie.

2

Podsumowując, Dishonored jest grą dobrą. Graficznie oraz fabularnie nie powala, ale doskonale nadrabia klimatem, światem oraz samymi możliwościami rozgrywki. Nie posiada trybu wieloosobowego, choć ja nie traktuję tego jako minus, gdyż nie mam pojęcia jak mógłby on wyglądać i czy jest jakikolwiek sens w ogóle go dodawać. Developer wydał również 3 dodatki z dodatkowymi misjami i alternatywnymi historiami fabularnymi. Mnie szczerze mówiąc bardzo przyjemnie się grało w ten tytuł i myślę, że po jakimś czasie spróbuję przejść go znowu, wybierając inny styl gry. Myślę, że ten twór może usatysfakcjonować fanów skradanek.

2

Plusy:

  • Wiele możliwości rozprawiania się z wrogami,
  • Wiele dróg do osiągnięcia celu,
  • Pomysłowe moce magiczne,
  • Poprawne udźwiękowienie,
  • Klimat przedstawionego świata,
  • Wygodne sterowanie (wersja PC, nie wiem jak na konsolach),
  • Wiele „znajdziek” takich jak runy, amulety, listy, książki, sejfy,
  • Nie znalazłem technicznych niedoróbek.

Minusy:

  • Bohater jest niemową,
  • Nieco przestarzała grafika, jak na dzisiejsze standardy,
  • Miejscami gra jest bardzo łatwa.

 

Moja ocena: 8/10

Pozdrawiam, Pitreq.

 

komentarzy: 3Czwartek, 23 stycznia 2014, 16:28

« starsze wpisy

Ankieta

Która z części Grand Theft Auto najbardziej Ci się podobała?

  • Grand Theft Auto IV: The Ballad of Gay Tony
    3%2 głosy
  • Grand Theft Auto IV: The Lost And Damned
    6%4 głosy
  • Grand Theft Auto IV
    19%12 głosów
  • Grand Theft Auto: Vice City Stories
    0 głosów
  • Grand Theft Auto: Liberty City Stories
    0 głosów
  • Grand Theft Auto: San Andreas
    23%15 głosów
  • Grand Theft Auto: Vice City
    33%21 głosów
  • Grand Theft Auto III
    3%2 głosy
  • Grand Theft Auto 2
    0 głosów
  • Grand Theft Auto: London
    0 głosów
  • Grand Theft Auto
    0 głosów
  • Nie grałem w żadną część Grand Theft Auto
    11%7 głosów

Suma oddanych głosów: 63 

« poprzednia ankieta

Więcej o mnie

Krótko o mnie:Witam. Nazywam się Piotrek i mam 18 lat. Moje zainteresowania kręcą się głównie wokół gier komputerowych oraz muzyki wykonywanej przez zagranicznych (amerykańskich) raperów, choć dobrym rockiem, czy metalem też nie pogardzę. Ze sportów uprawiam tylko jazdę na rowerze, czasami piłkę nożną, nic zaawansowanego. Lubuję się w grach z serii Grand Theft Auto, Saints Row i (kiedyś) Call of Duty.

Moje tagi:grand theft auto, gry komputerowe, modern warfare , pc, youtube

Urodziny:za 169 dni (1 maja 1995)

Obecny stan:

Posiadany sprzęt:PC, Mobile, Pad do gry, Mózg, Słuchawki

Namiary na mnie

Xfire: Pitreq, www: http://pl.youtube.com/pitreq95, Skype: pitr3q, Steam: pitreq6

Prywatne wiadomości

Zaloguj się by wysyłać wiadomości

Ostatnio gram w

Tytuł gryPo sieci?Ukończona?

Moi znajomi

pokaż wszystkich znajomych: 26

Moje statystyki

Na gram.pl jestem już: 4317 dni

Moich wejść na gram.pl: 4 403 (#1634)

Napisanych postów i komentarzy: 997 (#1042)

Napisanych recenzji: 4 (#43)

Wpisów na blogu: 97 (#135)

Liczba odwiedzin mojego gramsajta: 5 403 (#278)

Ostatnie odwiedziny

Archiwum wpisów

Strona prezentuje indywidualną opinię użytkownika. gram.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone przez użytkowników.
© gram.pl