avatar

Olamagato Użytkownik gram.pl (Moderator) ja.gram.pl/Olamagato

Mój blog (ostatnie wpisy) rss

Spolszczenie GWX 3.0 Gold (Grey Wolves Expansion dla Silent Hunter III)

GWX 3.0, Silent Hunter III, SH3, U-booty

Aktualizacja: 17.03.2012 r.

Edycja przedpremierowa piątej wersji spolszczenia do GWX 3.0 jest gotowa to pobrania.
Jest to pakiet z największą nową zawartością od momentu pojawiania się pierwszej wersji ponad 3 lata temu. Szczegóły oraz odnośniki poniżej, a także w pliku [...]Czytajto.txt  w katalogu \documents pakietu. Dodatkowo każda opcja GWXPL5 posiada własną dokumentację w katalogu o takiej nazwie (a także - kliknij PPM w GME na opcji, która Cię zainteresuje).

Aktualizacja: Gotowy jest do ściągnięcia nowy panoramiczny GUI GWX Classic 1360x768 zgodny z GWX PL5 (i samym GWX 3.0 oczywiście). Szczegóły niżej.

0

Oto co się zmienia w piątej polskiej wersji GWX:
- Dochodzą wszystkie komunikaty radiowe Radia Lehmann
- Komunikaty o utraconych U-bootach zostały zastąpione przez bardziej realną komunikację radiową między U-bootami
- Komunikaty nie będą już zawierać współrzędnych ze znakami, które je zjadały
- Zmienione i ujednolicone nazwy wszystkich zidentyfikowanych jednostek
- Zebrane w duże grupy nazwy jednostek niezidentyfikowanych (teraz identyfikacja jest nieco trudniejsza)
- Kolejny pakiet mnóstwa drobnych poprawek tekstów i literówek w różnych miejscach gry
- Przetłumaczone nowe teksty, które pojawiają się w nowej nieoficjalnej wersji SH3 dzięki modowi "Hardcode Fixes"
- Integralność kadłuba może być teraz przestawiona kolorem zamiast dokładną liczbą w procentach
- Wszystkie elementy są zintegrowane z wieloma modami zgodnymi z GWX wprowadzającymi nowe jednostki
- Lepsze opisy wykraczające ilością informacji minimum oferowane przez SH3 i GWX
- Zupełnie przebudowane ekrany pomocy w grze, które udostępniają teraz ok. dwa razy więcej użytecznej informacji

0

Pakiet spolszczenia jest obecnie nie tylko łatką spolszczającą czysty GWX, ale dodatkowo aktualizuje GWX 3.0 oraz ulepsza silnik SH3 do najnowszej istniejącej nieoficjalnej wersji 1.6.A4 (bazuje na wersji 1.4 EMEA). Dodatkowo zawiera w sobie wszystkie podstawowe mody aktualizujące grafikę takie jak strugi wody i spaliny U-boota, szalupy ratunkowe wokół tonących statków, naturalniej wyglądające góry lodowe. Mody zawarte w pakiecie, które pierwotnie nie są zgodne z GWX lub są zgodne opcjonalnie, zostały dopasowane lub mają załączone opcje zgodności. Dlatego w przypadku nie włączenia opcji spolszczenia nadal masz korzyści z zainstalowania pakietu w postaci spatchowanego GWX oraz wszystkich opcji współgrających z GWX po angielsku, niemiecku lub francusku (np. Hardcode fixes + Kolorowy wskaźnik integralności kadłuba + wszystkie opcje graficzne).

0Graficznie SH3 nigdy nie wyglądał lepiej - i teraz jest to zebrane w jednej paczce. Grafika, to jednak tylko wygląd. Najlepsze co się zmienia to symulacja U-boota i jego otoczenie (w przypadku włączenia opcji GWX Hardcode fixes).
Oto co się zmienia w symulacji:
- Rakiety samolotów teraz są tak celne jak powinny być podczas wydania GWX 3.0.
- Oficer wachtowy nie leni się i wraca na mostek
- Oficerowie podają namiary bez precyzyjnej dokładności
- Chrapy, peryskopy, hydrofony i obsługa torped ma teraz realistyczne ograniczenia zależne od pogody i prędkości
- Wreszcie przestaniesz być ślepy w szasie sztormu bo radar teraz będzie już działał i zalewany nie wyłączy się sam
- Urządzenia U-boota wreszcie są naprawiane w tempie wyraźnie wolniejszym niż gdyby naprawiał je Chuck Norris
- Dostaniesz ostrzeżenie jeżeli płynąc z kompresją czasu wpakujesz się w mgłę i ryzyko niespodziewanych eskortowców
- Dostaniesz też bardziej wylewne komunikaty dowództwa na temat Twoich postępów w topieniu statków przeciwnika
- Teraz będziesz mieć ograniczoną pulę tlenu ze zbiorników i odnawialną pulę powietrza w okręcie. Będzie trzeba podjąć decyzje jak długo przebywać pod wodą.

2Przy okazji pracy nad pakietem udało się wykryć, iż w kilku aspektach symulacji, GWX nie był wcale aż tak dopracowany, jak zapowiadano. Parametry torped wcale nie zostały sprawdzone, a przecież jedną z najważniejszych spraw w ewolucji walki torpedami, szczególnie manewrującymi, takimi jak FAT i LUT, był ich zasięg. Parametry zasięgu i prędkości nie były ze sobą spójne powodując, że torpedy starsze miały dalszy zasięg niż nowsze i bardziej zaawansowane.

2

Podobnie okazało się z sonarami pasywnymi i aktywnymi. Alianci mieli słabe sonary pasywne (i hydrofony), a najgorszy niemiecki odpowiednik z 1939 r. (GHG) bił czułością na głowę nawet te alianckie z końca wojny; za to alianckie sonary aktywne wraz z bronią, które na nich polegały były morderczo skuteczne. Podobnie ani SH3, ani GWX nie uwzględnił, że głowice torped akustycznych miały 200 kg heksanitu zamiast 300 kg jak w pozostałych torpedach, co powodowało o 1/3 słabszą eksplozję niż u pozostałych torped.

2SH3 dawał ogromny bonus zwykłym hydrofonom aliantów pozwalającym wykryć najmniejszy dźwięk U-boota w ciągu 1 sekundy (sic!), jednocześnie sonary aktywne czyniąc praktycznie ślepymi - bo musiały pingować obszar aż 20 sekund, żeby w ogóle cokolwiek wykryć. Projektanci SH3 prawdopodobnie nie wiedzieli dlaczego podczas testów SH3 eskorta była "tak dobra" więc drastycznie okroili zasięg wykrywania zwykłego hydrofonu do 600m (sic!). GWX "naprawił" ten "błąd" podwyższając (zgodnie z logicznym wnioskowaniem na podstawie pozostałych modeli) zasięg zwykłego hydrofonu do 7 km, dodatkowo osłabiając i tak nieskuteczny sonar aktywny, co spowodowało precyzyjne namierzanie hydrofonem, a jednocześnie powodując że pingowanie stało się wyłącznie 40-sekundowym straszakiem dźwiękowym (20s poniżej 75m od U-boota).

0

Spolszczenie GWX 3.0 oferuje dwie opcje pozwalające przywrócić właściwe historyczne parametry torped, a także uzasadnione historycznie ustawienia sonarów pasywnych i aktywnych, które pozwalają zachowywać się eskorcie znacznie bardziej realistycznie niż morderczo skutecznie.

2

Włączając (diagnostycznie) wskaźnik wykrywalności U-boota pierwszy raz będzie można zobaczyć wszystkie pośrednie kolory pomiędzy czerwonym, a zielonym w zależności od prędkości, cichego biegu, głębokości i położenia U-boota względem atakujących eskortowców (zdjęcie powyżej). Kapitan U-boota będzie mógł częściowo decydować o tym jaki odcień brązu, żółtego lub zieleni będzie się pokazywał na wskaźniku (czyli jak bardzo okręt będzie narażony na wykrycie), a także przekonać się jak ruch eskortowców wpływa na stan jego wykrycia.

2

Będzie można również uchwycić moment kiedy eskortowiec traci namiar (wskaźnik zmieni się na zielony) gdy pędzi na wykryty cel. Oczywiście, o ile nie będzie miał stojącego pomocnika. Eskorta z końca wojny będzie wykrywała sonarem U-boota stojącego na peryskopowej już z ponad półtora kilometra - ale tylko od dziobu. Za rufą stan wykrycia będzie niski lub zerowy. Warto jednak pamiętać, że wskaźnik ten nie jest ściśłym wskaźnikiem wykrycia, lecz informacją o generowanym hałasie lub echu radarowym (w przypadku namierzania przez sonar aktywny).

0Na koniec dwie ostatnie wisienki na torcie, które są bardziej ulepszeniami, niż poprawkami:
- Będziesz mógł brać udział w walce U-bootów sterowanych przez komputer jako członek "wilczego stada"
- Będziesz mógł podpływać pod "Mleczne Krowy" i uzupełniać zapasy bez kończenia patrolu

Dodatkowo będziesz mógł na komputerze z 64-bitowym systemem 7 lub Vista rozszerzyć pamięć SH3 aż do 4 GB, co pozwoli szybciej ładować grę, a także działać jej o wiele stabilniej. Kilka kombinacji modów wraz z używaniem systemów Vista i Win7/8 i pakietu [full] będzie wymagało tej opcji, aby w ogóle móc bezbłędnie uruchomić tak zmodowaną grę.

2

Wszystko to po polsku i dobrze dograne z GWX, więc nie potrzeba będzie się męczyć ustalaniem którego moda można włączyć/zainstalować i dlaczego coś innego nie działa.

0Wersja przedpremierowa ma podstawową wadę. Podręcznika nie udało się technicznie dopracować na tyle aby wygodnie się nim posługiwać. Dlatego nie został on włączony w niniejsze pakiety. Zostanie to uzupełnione i wydane razem z wersją premierową. Wersja tego pakietu jest też tą, w której będzie szansa wyłapać ostatnie błędy niekompatybilności.

2Zmiany w edycji sylwestrowej 5g w stosunku do edycji gwiazdkowej 5f:
- Zamienione miejscami opisy atrybutów "zdrowie" i "morale" na panelu załogi/uszkodzeń
- Dołożone brakujące identyfikacje i opisy dla U-boota używanego przez wilcze stada i wewnętrznie przedstawiającego się jako VIIF (faktycznie VIIB)
- Ujednolicenie użycia znaku >> dla typów U-bootów
- Opcja "GWXPL5 - Historyczne detektory eskorty zaktualizowana do wersji 2.2
- Poprawione literówki i niepotrzebne kropki pliku pomocy
- Zmienione nazwy jednostek niemieckich z moda AOTDMAXS
- Rozwiązanie powtórzeń nazw statków i konsekwentne użycie znaku >> dla moda Iambecomes MF
- Skrócenie i ulepszenie opisu przedziału sonaru i radia
- Zmiana "pomost" na "pomost bojowy", usunięcie skrótów dla działa i działek plot.
- Poprawka opisów 1. i 2. flotylli
- Zmiana komunikatów wykrycia
- Lepsze zredagowanie opisów torped
 

0

Zmiany w edycji noworocznej 5h w stosunku do edycji sylwestrowej 5g:
- Likwidacja nakładania się plików opisów U-boota z automatycznych Wilczych Stad (VIIF aka VIIB) w opcjach "GWX Hardcode Fixes" i "GWXPL5 - Spolszczenie dla GWX 3.0"
- Przywrócenie zagubionego pliku WaterStream_material.dat oraz instalacja nowszej wersji strug wody dla typu XXI
- Pojawienie się opcji usunięcia statków iluminowanych z książki celów (9 zdublowanych jednostek) kosztem realnej utraty możliwości wczytania w grze Muzeum. Włączenie opcji dodatkowo polepszy wygląd kilku grafik z książki celów.
- Przeredagowanie zidentyfikowanych nazw statków niemieckich i kilku innych, tak aby osiągnęły lepszą zgodność nazewnictwa i wyglądu z pozostałymi jednostami obecnymi wcześniej w GWX.

2
Rozdzielczość panoramiczna Full HD (1920x1080), niedostępna w wersji przedpremierowej

Monitory panoramiczne:
Mod graficzny GWX Classic GUI pasujący do GWX 3.0 oraz GWXPL5 jest dostępny pod tym adresem (tylko 50MB). Pracuje on w średniej rozdzielczości 1360x768 i jest jedynym istniejącym modem panoramicznym dającym wszystkie centralne widoki i wykorzystującym całą powierzchnię ekranu o przekątnej 16:9. Jest również zaoptymalizowany przez jak najmniejsze zużycie pamięci. Archiwum moda GUI należy rozpakować do katalogu gry SH3. Zawiera on również opcję przywrócenia szarego paska rozkazów lub pozostawienia przezroczystego. Mod ten będzie standardowym elementem spolszczenia w wersji premierowej.
0
Aby go wykorzystywać bez raportowania konfliktów przez JSGME należy w istniejącym spolszczeniu (w wersji 5h):
1. Wyłączyć opcję Hardcode fixes, a następnie z jej katalogu odinstalować pliki moda Resolution fix:
a) Uruchomić plik: XPSP2 Resolution fix Uninstall.bat
b) Z katalogu opcji usunąć (np. spakować) następujące pliki: d3d9.cfg, d3d9.dll, SHIII.sdb, XPSP2 Resolution fix.bat, XPSP2 Resolution fix Uninstall.bat.
2. Wyłączyć opcję "GWXPL5 - Spolszczenie dla GWX 3.0", a następnie z jej katalogu "data\menu" usunąć katalogi:
a) Loading
b) Net

0
Bez tych zmian mod GUI musi być uaktywniany dopiero po opcji Hardcode fixes, a ze zmianami w dowolnej kolejności.

0
Instalacja polega na aktywacji opcji "GUI GWX Classic 1360x768" i opcjonalnie "GUI GWX Classic 1360x768 Grey Bar". Kolejność nie ma znaczenia, lecz opcja druga nie będzie miała efektu bez pierwszej. Bez włączenia pierwszej z nich spolszczenie pracujące w rozdzielczości tradycyjnej straci polskie intro oraz otrzyma tło rozgrywki sieciowej z napisami po angielsku i niemiecku.

2
Rozdzielczość panoramiczna Full HD (1920x1080), niedostępna w wersji przedpremierowej

Znane problemy:
- Mod "TMTv2+ThomsensShips v4.4 for GWX3+Xtra ships" konfliktuje z opcją "GWXPL5 - Łodzie ratunkowe i resztki". Włączenie tej opcji likwiduje sens aktywacji moda, a w przypadku jej aktywacji przed modem jest możliwe, że nie uaktywnią się żadne elementy tej opcji (np. pontony ratunkowe).
- Mod "TMTv2+ThomsensShips v4.4 for GWX3+Xtra ships" konfliktuje z opcją "GWXPL5 - Usunięte podwójne statki z książki celów" jeżeli zostanie włączony po niej (statki iluminowane nie znikną z książki i dostaną nieco inne parametry). W rzadkich przypadkach gdyby mając włączone oba mody** gra crashowała (musisz wykluczyć wszystkie inne powody), wtedy skasuj lub spakuj (z usunięciem oryginału) katalog "NLOV" z katalogu data\sea tego moda.
- Opcja "GWXPL5 - Historyczne detektory eskorty" (v.2.2) zawiera nieprawidłowe ustawienie współczynnika głębokości sensora, które całkowicie oślepia hydrofony eskorty (niezgodnie z intencją). Należy na wyłączonej opcji zmienić w pliku data\cfg\Sim.cfg w grupie "[Hydrophone]" wartość ustawienia "Height factor=0 ;[m]" (wcześniej -65).

0

Pliki spolszczenia w wersji 5 różnią się wielkością zależnie od opcjonalnej zawartości:
1. Wersja [Lite] o rozmiarze 16 MB możesz pobrać z:
 rapidshare, mediafire i sendspace (Ściągnięcie powinno być zawsze darmowe. Nie daj się nabrać na płatności.)
- podstawowa wersja spolszczenia nie zawierająca ogromnego moda "Wilhemshafen,St Naz,Schluese and xtra ships V6"  (a tylko jego pierwszą wersję zawartą w GWX 3.0) oraz graficznych modów opcjonalnych dodających spaliny, strugi wody U-boota oraz szalupy ratunkowe i pozostałości po zatopionych jednostkach. Pakiet zawiera opcje GME pozwalające stworzyć zgodność z pierwszym z tych modów - zainstalowanym przed pakietem spolszczenia.
- Instaluje jako poprawkę do GWX 3.0 moda: Unofficial Rocket fix (w katalogu data).

2. Wersja [standard] (zalecana) o rozmiarze 40 MB możesz pobrać z:
 rapidshare, mediafire i sendspace (Ściągnięcie powinno być zawsze darmowe. Nie daj się nabrać na płatności.)
- Nie zawiera jedynie dużego moda "Wilhemshafen,St Naz,Schluese and xtra ships V6"  (a tylko jego pierwszą wersję zawartą w GWX). Pakiet zawiera opcję GME pozwalającą stworzyć zgodność z tym modem - ściągniętym i zainstalowanym osobno (np. również jako opcja w GME) przed pakietem spolszczenia.
- Instaluje jako poprawkę do GWX 3.0 moda: Unofficial Rocket fix (w katalogu data).

3. Wersja [full] o rozmiarze 214 MB możesz pobrać z:
 rapidshare, uploader i sendspace (Ściągnięcie powinno być zawsze darmowe. Nie daj się nabrać na płatności.)
- Zawiera wszystkie przewidziane w pakiecie mody.
- Instaluje jako poprawki do GWX 3.0 mody: Unofficial Rocket fix oraz "Wilhemshafen,St Naz,Schluese and xtra ships V6" (w katalogu data).

Kontynuacja niezakończonych patroli po instalacji spolszczenia
Przed rozpakowaniem pakietu spolszczenia musisz zakończyć wszelkie nieskończone patrole ponieważ po rozpakowaniu nie będzie można ich wczytać (gra ulegnie wtedy awarii). W przeciwnym wypadku żaden z Twoich rozpoczętych patroli nie będzie mógł być zakończony, a ich zapisy będzie można jedynie skasować. W przypadku kampanii będzie możliwe wczytanie najnowszego zapisu z ostatnio odwiedzonego portu (co spowoduje skasowanie wszystkich nowszych zapisów z patrolu).

Instalacja pakietu
Bardzo zalecana jest instalacja SH3 i GWX 3.0 do katalogu innego niż proponowany przez instalator gry SH3. Najlepszym miejscem jest inna partycja niż C: oraz nazwa katalogu nie zawierająca spacji (np. d:\games, f:\Gry).
1. Musisz mieć poprawnie zainstalowany GWX 3.0.
2. Musisz wyłączyć wszelkie opcje GWX i wszystkie mody (prawa strona JSGME musi być całkowicie pusta).
3. Rozpakowujesz ściągnięty pakiet spolszczenia do katalogu gry SH3 i potwierdzasz wszelkie nałożenia plików.
4. Uruchamiasz program jsgme.exe z katalogu SH3 (zrób sobie wygodny skrót do niego) i na opcji "GWXPL5 - Spolszczenie dla GWX 3.0" klikasz PPM i czytasz plik "Spolszczenie OLw5 dla GWX 3.0 Czytajto.txt"
5. Włączasz wszystkie potrzebne opcje/mody z uwzględnieniem ich opisów i wiedzy wyniesionej z czytanki z punktu 4. :) 

Wtedy będzie możliwe rozpoczęcie nowego patrolu z dotychczasowej lub nowej kampanii lub nowej misji.

0

Instrukcja aktualizacji nowszej wersji
- Należy skasować (najlepiej) wszystkie opcje zaczynające się od "GWXPL", "GWXPL5" (edycje starsze niż instalowana) i "GWX Hardcode [...]", a następnie rozpakować nową wersję potwierdzając pozostałe zastąpienia plików (wypakowując ręcznie można zignorować katalog \data ponieważ nic się tam nie zmienia). Na koniec można włączyć z powrotem te same lub inne opcje. (Wyjątkowo jest możliwość kontynuowania niedokończonych patroli/misji gdy aktualizowana jest wersja GWXPL5 nowszą wersją GWXPL5 - na przykład premierową).

2Instalacja odwracalna GWXPL5
Jest to niekomfortowy, ale bardzo bezpieczny sposób instalacji służący do wykrywania błędów niezgodności z innymi modami i ich wersjami. Zalecany tylko dla zaawansowanych graczy i moderów.
- Zamiast rozpakowywania pakietu spolszczenia w katalogu SH3 należy rozpakować go w katalogu tymczasowym. Następnie należy wszystkie rozpakowane pliki i katalogi za wyjątkiem podkatalogu "data" przenieść do katalogu SH3. Na koniec należy zmienić nazwę katalogu tymczasowego na np. "_Patch GWXPL5" i tak przygotowany katalog przenieść do podkatalogu MODS katalogu SH3.
- Włączenie tego patcha jest niezbędne jeżeli ma być używana opcja "GWX HardcodeFixes" z włączoną poprawką "Włączone Wilcze Stada". W normalnym przypadku musi być on pierwszą aktywną opcją w JSGME.
- W przypadku moda podejrzewanego o konflikt z plikami GWXPL należy wyjątkowo włączać patcha po takim modzie, aby opcje pakietu mogły prawidłowo działać. Kolejność: 1. mod potencjalnie konfliktujący, 2. _patch GWXPL5, 3. opcje pakietu GWXPL i samego GWX.

2Znane problemy modów włączonych w skład pakietu
- "GWXPL5 - Strugi wody i spaliny" nie jest w części (opcja ta składa się z kilku różnych modów różnych autorów) zgodny z GWX 3.0, lecz ze starą wersją 2.0. Skutkuje to crashami gry - szczególnie w misjach singlowych lub ze zredukowanymi wielkościami plików kampanii (Black Sea Campaign Files Only, Indian Ocean Campaign Files Only, Atlantic and US East only*) - w połączeniu z graniem U-bootami typu VIIC i VIIC/41/42. W wypadku crashy należy wyłączyć tę  opcję, albo na wyłączonej opcji zmienić nazwy plików NSS_Uboat7c.dat i NSS_Uboat7c41.dat znajdujących się w odpowiednich podkatalogach katalogu Submarine tej opcji. Ta ostatnia możliwość nie wyłączy spalin silników diesla, ale wyłączy zabugowane strugi wody. Wtedy będzie możliwe ponowne bezpieczne włączenie tej opcji bez niestabilności gry.

0

Wszystkie mody włączone w skład pakietu spolszczenia są oryginalnymi (lecz czasem spolszczonymi) dziełami swoich autorów i spełniają warunki na jakich ich autorzy zezwolili na dystrybucję przez internet, w tym jako elementy innych modów. Pakiet spolszczenia, ani nie przywłaszcza sobie ich autorstwa, ani nie ma intencji naruszania warunków na jakich je udostępnili. Jedynym celem zebrania ich ze sobą, dopasowania i przetłumaczenia było stworzenie środowiska umożliwiającego komfortową zabawę polskim graczom - z wartościami edukacyjnymi jakie daje oryginalny GWX 3.0.

* - wymaga wersji [full] lub włączenia opcji _Patch WSS&XSv6 [GWXPL5].
** - nie jest używany, ani mod Q-Ship, ani SH3 Commander.

komentarzy: 55Czwartek, 22 grudnia 2011, 21:48

KotOR Balance & Fixpack 3.15 beta 5 (2017.10.01 Release Candidate)

Kotor, cRPG, mod

Knights of The Old Republic, gra roku 2003, okazała się bardzo żywotna. Po 12 latach od premiery wciąż grają w nią tysiące osób. Przez ten czas powstało do niej kilka tysięcy modyfikacji, z których większość zaginęła w odmętach wyłączanych darmowych serwerów. Niektóre z nich były wartościowe, inne niewarte pobrania. Bardzo nieliczne rozwiązywały jakieś problemy w grze, o ile w ogóle zostały one zauważone.

Mod naprawiający, rebalansujący i rozszerzający całość rozgrywki jest do pobrania stąd. Jest to największa istniejąca paczka poprawek ponad 500 błędów, w tym zagubionych elementów, rozwoju postaci, graficznych 3D, nieprawidłowych tekstur, a także błędów psujących zaprojektowaną różnorodność gry. Gra pod wieloma względami uzyska podobną różnorodność, którą daje lepiej zaprojektowany KotOR II TSL.

[Wkrótce pojawi się wersja 3.16, która będzie zgodna z K1 Restoration 1.2 (albo będzie zawierać wszystkie niezbędne poprawki z tego pakietu), Brotherhood of Shadow Solomons Revenge w najnowszej dostępnej wersji (1.1 lub 1.5) oraz wszystkie graficzne ulepszenia gry - zaczynając od tekstur wysokiej rozdzielczości po przerywniki filmowe]

Rozszerzenie pakietu zawiera największą liczbę spolszczonych modów dodających realną fabułę - np. poszukiwania Bastilii na planecie po ewakuacji z Endar Spire, zawartość wycięta z gry (dodatkowi Jedi na Dantooine, dodatkowe poziomy na Taris, w tym część wyścigowa itd.) Instalowane to jest jako rozszerzenie fabularne po zainstalowaniu głównej części moda (dostępny język polski i angielski). Jest też kilka niespodzianek, które Cię zaskoczą - do samodzielnego odkrycia.

Dodatkowo wersje 3.15 i kolejne zawierają paczkę niezbędnych aktualizacji do łatwego uruchomienia gry w wysokich rozdzielczościach, monitorach panoramicznych, na nowych systemach Windows (Vista+), w tym 64-bitowych oraz bez napędu CD/DVD/BD. Pakiet zawiera też instalator, dzięki któremu w banalnie prosty sposób będzie można automatycznie utrzymywać kopie oryginalnych plików, włączać lub wyłączać posiadane mody oraz łatwo wykrywać konflikty plików pomiędzy nimi.

Nawet jeżeli znasz grę w wersji oryginalnej na wylot, to przekonasz się że już nigdy nie zagrasz w KotORa bez zainstalowanego KBF ponieważ gra staje się znacznie ciekawsza niż była. Decyzje podjęte na pierwszej planecie (i kolejnych) bardzo wpłyną na dalszy bieg gry. Łącznie pojawi się drugie tyle nowych zmiennych rozgrywki oprócz sześciu już istniejących.


Nie będzie możliwe osiągnięcie wszystkiego
. Dzięki takiemu zabiegowi jej druga połowa jest również trudna, ekscytująca i wymaga jak najlepszego wykorzystania potencjału wszystkich postaci. Będzie trzeba zbierać doświadczenie aż do końca ostatniej planety aby osiągnąć 20. poziom postaci. Bez pomocy postaci z drużyny, używania przedmiotów jednorazowych oraz dobrej taktyki poradzenie sobie ze wszystkimi zjawiskami i przeciwnikami w grze będzie znacznie trudniejsze lub niemożliwe.

Założeniem tego moda jest poprawienie błędów gry, przywrócenie usuniętych z gry elementów (ale tylko zgodnych z linią fabularną). Drugim głównym celem jest usunięcie z gry nudy, która pojawiała się w ok. 2/3 czasu gry kiedy ledwo rozgarnięty gracz na trudnym poziomie rozgrywki bez problemu kosił solo każdego przeciwnika z Terantekami włącznie - wystarczyło, żeby miał tylko miecz świetlny (stąd mody takie jak pominięcie Taris). Pakiet ten ma charakter całościowego patcha nakładanego na świeżo zainstalowaną grę. Bardzo dobrze współgra z innymi modami - również tymi dającymi łatwy dostęp do wielu zbyt silnych przedmiotów, ponieważ zmieniony balans gry częściowo zrekompensuje takie ułatwienia.

Niektóre właściwości:
- Zdobywanie lepszych przedmiotów po pokonanych wrogach dużo bardziej zależne od poziomu doświadczenia; w oryginalnej grze były tylko 3 progi doświadczenia, które wykoślawiały sens zdobywania doświadczenia ponieważ 90% czasu gry spędzało się w II progu, który pozwalał zdobyć zawsze ok. 80% wyposażenia, a 20%, albo nie było nigdy potrzebne (w sklepach były lepsze pozycje za grosze), albo warunki były tak ustawione, że nigdy nie można było ich zdobyć.
- Trzeba brać pod uwagę miny, których się nie widzi, ponieważ są one teraz wykrywane wyłącznie przez postacie mające wybitną spostrzegawczość, a rozbrajane lub dezaktywowane wyłącznie przez postacie posługujące się najlepiej materiałami wybuchowymi (np. Mission, T3-M4 lub własna postać). W oryginalnej grze wykrywana była każda mina w każdym składzie drużyny, dezaktywowana zawsze, rozbrajana bardzo często.
- Skutki trucizny będą poważniejsze, trucizna potworów i zwierząt będzie silniejsza; w oryginalnej grze trucizna była bez znaczenia bo sama bardzo szybko schodziła bez żadnych konsekwencji.
- Wszystkie grupy przeciwników będą większe, a wrogowie będą korzystać ze wszystkich atutów i mocy jakie są dostępne dla ich klasy, poziomu i strony mocy. Część postaci będzie miała zupełnie inne style walki - np. dwie postaci walczące i jedna używająca głównie mocy.
- Będzie regeneracja mocy w czasie walki. Dzięki temu teraz przeciwnicy użyją mocy ponownie w niespodziewanych momentach; w oryginalnej grze niemal wszyscy przeciwnicy używali 2,3 umiejętności mając niezwykle mało punktów mocy (niezgodnie z poziomem i klasą) po czym resztę walki kontynuowali jak zwykli żołnierze z lecz z mieczem świetlnym. Dzięki dwóm powyższym zmianom walki będą trudniejsze i bardzo widowiskowe.
- Doświadczenie z walki uzyskiwane za pokonanych słabszych wrogów będzie znikome. Do dużej puli doświadczenia liczyć się będą tylko wrogowie znacznie silniejsi od postaci drużyny.
- Właściwości dotychczas bezużytecznych lub zbyt drogich przedmiotów będą teraz bardzo przydatne; w oryginalnej grze wiele przedmiotów miały albo zbyt wysokie ceny i warunki odnalezienia, albo zbyt niskie przez co prowadziły do wytworzenia strategii dominującej i ubogich możliwości.
- Przywrócone będzie kilkanaście najciekawszych przedmiotów nigdy nie użytych w grze (zagubionych przez projektantów), w tym nigdy nie widzianych modeli wyposażenia.
- Nie będzie można znaleźć za darmo wszystkich przedmiotów modyfikowalnych do wszystkich przedmiotów już na Taris; część z nich będzie można zdobyć jako nagrody lub znaleziska a resztę kupić na wszystkich planetach u różnych kupców. Ceny modów do broni zostały podwyższone zgodnie z powiększoną wartością modowania broni.
- Prototypowe wibroostrze, echańska zbroja włóknowa, wibroostrze Mission nie będą już najlepszymi przedmiotami w całej grze; niezmodyfikowane nie będą różnić się od podstawowych prawie wcale, a całkowicie zmodowane będą prawie najlepszymi przedmiotami w grze. Będzie jednak można kupić za ciężkie pieniądze przedmioty o jeszcze lepszych charakterystykach. Przy braku zainteresowania modami mogą okazać się nieco tańsze niż całkowicie zmodowana broń (np. koszt broni, to 8 tys. kredytów, a wszystkich modów do broni modyfikowalnej 9 tys. kredytów). Ale nie każda broń lepsza od modyfikowalnej będzie od razu dostępna. Wybór należy do gracza.
- Trzeba będzie używać granatów, stymulantów i różnych typów broni; w trybie trudnym będą one niezbędne w dużych ilościach, co oznaczać będzie większe znaczenie pieniędzy nawet dla Jedi LS. Zachowania altruistyczne powodujące utratę pieniędzy będą bardziej bolesne dla możliwości pozyskiwania przedmiotów.
- Wszystkie sklepy będą miały ciekawszy i bardziej zróżnicowany asortyment na każdym poziomie postaci; będzie trzeba je  odwiedzać, żeby wygrać lub nie przegapić czegoś przydatnego.
- Kolejność odwiedzanych planet i wykonywanych na nich zadań będzie zmieniać niektóre zdobywane potężne przedmioty (w oryginalnej grze warianty były, ale z powodu błędów nie były widoczne między nimi żadne różnice w funkcjonowaniu). Na przykład różnić się będą rodzaje znajdowanych kryształów do mieczy świetlnych i broń/pancerze po potężnych przeciwnikach.
- Nigdy nie zdarzy się równoczesny awans kilku postaci.
- Czasem trzeba będzie się wycofać z jakiegoś działania i podjąć inne bo na pewno nie przejdziesz gry tak jak Ci się to zawsze udawało.

 

Po instalacji polecam grę na poziomie normalnym. Ustawienie trudne jest naprawdę ciężkie i trzeba ostro kombinować przez całą grę żeby nie dać się zabić, a widowiskowy efekt walk może być nieco psuty pauzami i koniecznością zastanawiania się nad dalszą taktyką, gdy wcześniej nie dopilnowało się rozwoju i dobrego wyposażenia postaci. Tryb trudny polecam miłośnikom strategii w grach cRPG i starym wyjadaczom, którzy sądzą, że w KotORze poznali już wszystko.

Prawdziwym wyzwaniem jest przejście całej gry na jednym zapisie w trybie trudnym. Pierwsze trzy osoby, którym się to uda będą wpisane w readme kolejnych wersji tego moda.

Dlaczego powstał?
Pierwszym celem stworzenia tego moda było utrudnienie banalnie łatwych walk. Drugim celem było usunięcie problemu brakujących poziomów gry kiedy gracz osiągał swoją postacią wszystko co możliwe, a wciąż ponad 1/3 gry była przed nim. Trzecim celem stało się poprawienie ważnych błędów gry, które się ujawniły w trakcie prac nad pierwszymi dwoma. Czwarty cel pokazał się sam gdy okazało się, że jednak powstało kilka dobrych modów do tej gry dodających fabułę mimo ogromnej trudności dodania nowych lokacji (dodanie zupełnie nowych okazało się niemożliwe, więc istniejące wykorzystano do granic możliwości).
Gra została utrudniona za pomocą kilku ważnych zmian:
1. Przesunięte progi uzyskiwania kolejnych poziomów.
2. Podwyższony został stopień trudności przeciwników co oferują pliki konfiguracyjne samej gry.
3. Zwiększony rozrzut progów widoczności zadań i obiektów w grze zależnie od doświadczenia.
4. Większość postaci które są istotne dla fabuły zostało przywróconych ze stanu "szmacianej lalki" do postaci spełniającej wszystkie warunki systemu gry (K20) jakie musi przestrzegać gracz. Dzięki temu NPC uzyskały możliwości porównywalne do postaci gracza. Ich zaawansowanie jest tym większe im dalej się je spotyka na każdej z planet oraz dalej w toku rozgrywki oraz gdy wszystkie ważne planety zostały całkowicie przebyte. Pozwoliło to też zróżnicować nagrody dla gracza oraz wygląd i wyposażenie przeciwników w zależności od wcześniejszych postępów w grze.

Problem braku poziomów został rozwiązany w odwrotną stronę niż mogłoby się to wydawać. Ponieważ gra nie obsługuje prawidłowo żadnego przełamywania ilości poziomów, więc całe możliwe do uzyskania doświadczenie z gry jedną stroną (z kilkunastu rozgrywek) zostało przeliczone i na tej podstawie na nowo zostało ono rozdzielone pomiędzy 20 istniejących poziomów. Zabezpieczyło to grę przez licznymi wadami obecnymi w różnych modach XP Cap takimi jak zalew atutów i umiejętności kończący się nieodwracalnym crashem gry (a i tak niczego one nie naprawiały). Odwrotne zmiany dały wiele ciekawych korzyści . Korzyścią okazało się to, że postać gracza zaczęła w określonych miejscach znajdować się z niższym poziomem doświadczenia niż było to wcześniej, dzięki czemu dodatkowo wzrosła trudność nie tylko walk, ale również samej rozgrywki (np. czasem różniące się rozmowy z NPC). Wcześniejsze mało zauważalne zadania i nagrody stały się dzięki temu znacznie ważniejsze i sporo cenniejsze. Spowodowało to, że nagle kolejność wykonywania zadań, odwiedzania poszczególnych części planet i zdobywania określonych przedmiotów jest dużo ważniejsza niż w niezmodyfikowanej grze. W trakcie testowania tak zmienionej gry okazało się, że można wzbogacić zawartość sklepów tak aby dało to jeszcze większe zróżnicowanie rozgrywki. Stąd wzięło się przekalibrowanie broni modowalnej tak aby miała większy rozrzut możliwości. Te same modyfikacje broni dają u każdej nieco inne skutki, więc mają różną wartość dla gracza zależnie od już posiadanych przedmiotów. Same modyfikacje zostały z przeniesione z Taris (nie wszystkie) na łatwo dostępne w czasie gry planety, zadania i nagrody. Wszystko w tym celu aby żadna pojedyncza rozgrywka nie była podobna do innej. Czasem aby znacznie zmienić rozgrywkę wystarczy podjąć tylko kilka innych decyzji w trakcie gry.
Ostatnią częścią moda jest dodatkowa zawartość, która nawinęła się prawie sama: Niedostępne poziomy Taris, bardziej zaludniona Dantooine, poszukiwania Bastilii. Większość z tych modów dotyczą początkowego etapu gry, który został dość mocno pocięty tuż przed premierą, ale dzięki temu zmodowana gra bardzo wyraźnie różni się już od samego początku.

Instalacja (pierwszy raz):

1. Rozpakowujemy archiwum w katalogu gry (nic się nie powinno nałożyć).
2. Uruchamiamy jsgme.exe z katalogu gry i aktywujemy odpowiednie mody.
3. Gramy zawsze od początku. Cieszymy się starą lecz nową grą.

Deinstalacja

1. Uruchamiamy jsgme.exe i dezaktywujemy odpowiednie mody
2. Ewentualnie kasujemy pliki jsgme.* i katalog mods.

Aktualizacja do nowej wersji

1. Uruchamiamy jsgme.exe i dezaktywujemy wszystkie mody.
2. Czytamy Readme/Czytajto i dowiadujemy się co się zmieniło.
3. Rozpakowujemy nową wersję, uruchamiamy jsgme.exe i aktywujemy potrzebne mody
4. Wczytujemy zapis gry sprzed wejścia na obszary, którego dotyczą najnowsze poprawki/zmiany lub zaczynamy grę od początku.

Ewentualne problemy

Paczka poprawek nie powinna sprawiać żadnych problemów z grą. Jednak ponieważ pakiet modyfikuje ponad pół tysiąca plików, a z tego ok. połowa to pliki postaci, więc zawsze mogą wystąpić błędy spowodowane wadami narzędzi do modyfikacji gry. Przypadków takich nie da się do końca wykluczyć, choć są przy testowaniu każdej kolejnej wersji bezwzględnie tępione.

Aktualnie testowana jest już tylko postać Dartha Bandona spotykana na Tatooine, gdy na tej planecie odnajdzie się ostatnią mapę gwiezdną. Dla osób chcących pomóc w testowaniu tego moda polecam odwiedzać ostatnią część pustyni Tatooine (ze smokiem Kraytem) w ostatniej kolejności.
A dla pozostałych polecam tak długo nie odwiedzać tego obszaru aż nie pojawi się wersja stabilna tej wersji moda (nie beta).

Pojedyncze potężne przedmioty opisane w polskiej wersji jako modyfikowalne nie są nimi. I odwrotnie, niektóre przedmioty posiadające ceny powyżej 7000 kredytów są modyfikowalne mimo iż polski lub angielski opis nie przekazuje tej informacji (to jest właściwość oryginalnej gry). Jeden przedmiot odzyskany z zasobów gry może się nieprawidłowo ulepszać, jednak będzie dobrze działać.

komentarzy: 0Niedziela, 05 lipca 2009, 17:05

Polska wersja Star Wars Rebellion (Supremacy)

Star Wars, Rebellion, strategia, fabuła, taktyka

Dla fanów Star Wars i porządnych gier strategicznych publikuję  spolszczenie do jedynej gry naprawdę strategicznej (i jednocześnie nie  turowej) w świecie Gwiezdnych Wojen. Spolszczenie to popełniłem prawie  20 lat temu. Gra jest obsługiwana na zasadzie menu kontekstowego (PPM)  na wszystkim co się da.


W grze odwzorowana jest fabuła ze starej  trylogii i czas pomiędzy epizodem IV (Nowa Nadzieja), a V (Imperium  Kontratakuje), czyli tuż po zniszczeniu pierwszej Gwiazdy Śmierci. W  praktyce sami rozwijamy fabułę i tło strategiczne filmów "Imperium  Kontratakuje" oraz "Powrót Jedi" zarówno grając po stronie Rebelii jak i  Imperium. W grze jest kilkadziesiąt postaci po każdej stronie, z  których każda może stać się Jedi/Sithem (w tym mistrzem), kilkaset  planet, ok. 10 rodzajów jednostek lądowych, ok. 20 typów instalacji, ok.  40 typów okrętów, kilkadziesiąt rodzajów misji i nieskończona ilość  kombinacji składająca się na niepowtarzalny przebieg rozgrywki za każdym  razem. Każdy pojedynczy okręt oraz każdą stworzoną flotę można  indywidualnie nazwać, przeformować, zlikwidować, postacie mają swoje  własne umiejętności, które można indywidualnie rozwijać korzystając z  nich w misjach. Gra pozwala grać w trybie wyłącznie zwycięstwa  wojskowego, albo fabularnym, które różni się od tego pierwszego tym, że  dla zwycięstwa trzeba spełnić dodatkowe cele którym dla Imperium jest  schwytanie/likwidacja Luke'a Skywalkera i Mon Mothmy, a dla Rebelii  schwytanie Datha Vadera i Imperatora Palpatine. W grze można dostosować  prędkość pojawiających się wydarzeń do aktualnych potrzeb lub ustawić  pauzę. Gra pozwala na 6 różnych zapisów rozgrywek. Jest możliwe granie  sieciowe w trybie multiplayer między dwoma graczami, a nie tylko przeciw  komputerowi.


Pakiet dla już grających w wersję angielską jest do pobrania tutaj, a tutaj całość dla chcących poznać tę grę. Pozwala uruchomić polską wersję zarówno na  32- jak i 64-bitowym Windows w dowolnej wersji. Gra pracuje w  rozdzielczości VGA (640x480) i ma dwupanelową koncepcję okienek  (podobnie jak w Norton Commander itp.)


Składa się on ze spolszczenia (bez polskich ogonków niestety),  edytora ustawień gry z przygotowanym ustawieniem zwiększającym poziom  trudności (i miodności) gry oraz plików uruchomieniowych pozwalających  grać bez notorycznie zacinającej się płyty CD.


komentarzy: 15Wtorek, 02 września 2008, 02:40

KotOR2: TSL Balance Fixpack 1.63

kotor 2, Fixpack

Bardzo podobny mod dla drugiej części gry KotOR wyprodukowanej przez Obsidian. Również dla osób dla których poziom "trudny" był śmiesznie łatwy.

Gra będzie wyraźnie trudniejsza niż niezmodyfikowana. Najważniejsze rzeczy, które zmieniają się:
- Przeciwnicy zadają do 250% obrażeń więcej
- Zmniejsza znajdowaną kasę i ilość przedmiotów
- Drastycznie zmniejsza regenerację, która tak mocno psuła tę część gry
- Różnicuje ciemną i jasną stronę jeżeli chodzi o koszty odpowiednich mocy
- Zwiększa poziom trudności rozbrajania i znajdowania pułapek
- Naprawia crash gry wysypujący połowę odpalanych gier w czasie cutscenki przy wylocie z księżyca Onderon
- Indywidualnie utrudnia potwory (jedyne co można konkretnie utrudnić)
- Zmniejsza zyski ze sprzedaży zdobytego sprzętu
- Utrudnia pierwszą część ewentualnej walki z Atris (pozostałe niemożliwe)

Jak widać mod jest bardzo podobny do wersji dla części pierwszej. Dla niektórych przejście jej będzie teraz wyzwaniem. Szczególnie potwory i Atris. Inne postacie też będą trudniejsze, ale w nieco inny sposób.

Pobierz paczkę

Instalacja:

1. Jesteśmy ostrożni, więc robimy kopię folderu Override gry Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords. Jeżeli tego folderu nie ma - nie robimy żadnej kopii.

2. Rozpakowujemy plik z modem w folderze gry. Pytania o ewentualne zastępowanie plików (z innych modów) zawsze potwierdzamy (chociaż warto się zastanowić co robimy).

3. Gramy od początku.

komentarzy: 1Środa, 21 lutego 2007, 21:59

Więcej o mnie

Krótko o mnie:Entuzjasta Gwiezdnych Wojen, filozof, w trakcie patentowania, miłośnik gier i kombinator, tępiciel głupoty w każdej postaci, a od czasu do czasu informatyk i programista.

Moje tagi:crpg, kosmos, kotor, star wars, święty spokój

Urodziny:za 100 dni (27 marca 1971)

Moje motto:Odlatujemy mniej więcej na godzinę przed uderzeniem planetoidy.

Obecny stan:Prawie jak wakacje...

Posiadany sprzęt:PC, Pralka, Lodówka, Zmywarka, Mikrofala, PC

Namiary na mnie

e-mail: olamagato (at) op.pl

Ulubione...

Muzyka: Alphaville, Anna Jurksztowicz, Army of Lovers, Bolland & Bolland, Dead or Alive, Gawliński, Grzegorz Turnau, Highland, Katie Melua, Kitaro, Kylie Minogue, Loona, Magda Umer, Marek Grechuta, Mike Oldfield, muzyka filmowa, Nik Kershaw, Pet Shop Boys, Pretenders, Raz, Dwa, Trzy, Rondo Veneziano - Gian Piero Reverberi (wszystkie płyty), Sandra, ścieżki dźwiękowe z dobrych gier, Wilki

Filmy: Apollo 13, Asterix i Obelix: Misja Kleopatra, Błękitna Planeta, Buntownik bez powodu (ang. Good Will Hunting), Constantine, Czego Pragną Kobiety, Czerwona Planeta (ang. Red Planet), Efekt Motyla, Epoka Lodowcowa 1 i 2, Express Polarny, Faceci w Czerni - Seria, Gwiezdne wojny - cała seria, Gwiezdne Wrota, Hot Shots (oba), Indiana Jones - trylogia, Iniemamocni, Jak Rozpętałem II Wojnę Światową, Kłamca, Kłamca, Kosmiczni Kowboje (ang. Space Cowboys), Królik Bugs - wszystkie filmy, Kubuś Puchatek - wszystkie filmy, Lilo i Stich - cała seria, Maverick, Misja na Marsa, Naga Broń - seria, Nowe Szaty Króla (ang. New King's Groove), Otchłań (ang. Abyss), Pan i Władca: Na Krańcu Świata, Piąty Element, Piotruś Pan 1 i 2, Piraci z Karaibów - wszystkie części, Pojutrze (ang. The Day After Tommorow), Polowanie na Czerwony Październik, Potwory i Spółka (ang. Monsters Inc.), Powrót do Przyszłości (wszystkie części), Predator (seria), Raport Mniejszości (ang. Minority Report), Shrek - seria, Skarb Narodów, Sprawa Tomasza Crowna (ang. Thomas Crown Affairs), Szklana Pułapka (wszystkie części), Szósty Zmysł, Ścigany, Terminator (seria), To Właśnie Miłość (ang. Love Actually), Wulkan (ang. Volcano), Wyścig szczurów (ang. Rat Race), Złap mnie, jeśli potrafisz, Złodzieje na Śniadanie (ang. Bandits) [Bruce Willis]

Książki: Bezkresny Ocean - Jack McDevitt, Boża Maszyneria - Jack McDevitt, Detonator - Arthur C. Clarke & Michael Kube-McDowell, Dziesiąta Ofiara - Robert Sheckley, Eksperyment Terminalny - Robert J. Sawyer, Fundacja (cała seria) - Isaac Asimov, Harry Harrison - Stalowy Szczur (cały cykl), Koniec Dzieciństwa - Arthur C. Clarke, Koniec Wieczności - Isaac Asimov, Misja Międzyplantarna - A.E. van Vogt, Planeta Śmierci (cały cykl 6 powieści) - Harry Harrison, Planeta Zła - Robert Sheckley, Pozytonowy Człowiek - Isaac Asimov, Pozytonowy detektyw, Nagie Słońce, Roboty z Planety Świtu, Roboty i Imperium - Isaac Asimov, Starplex - Robert J. Sawyer, Sten (cała seria) - Alan Cole & Chris Bunch, Światło Minionych Dni - Arthur C. Clarke & Stephen Baxter, Wojna z Rullami - A.E. van Vogt, Zagłada Księżyca - Jack McDevitt

Seriale/programy TV: Brak

Moje statystyki

Na gram.pl jestem już: 4820 dni

Moich wejść na gram.pl: 13 784 (#421)

Napisanych postów i komentarzy: 11 447 (#26)

Napisanych recenzji: 3 (#44)

Wpisów na blogu: 5 (#227)

Liczba odwiedzin mojego gramsajta: 12 751 (#71)

Archiwum wpisów

  • Luty 2007 (1)
  • Marzec 2007
  • Kwiecień 2007
  • Maj 2007
  • Czerwiec 2007
  • Lipiec 2007
  • Sierpień 2007
  • Wrzesień 2007
  • Październik 2007
  • Listopad 2007
  • Grudzień 2007
  • Styczeń 2008
  • Luty 2008
  • Marzec 2008
  • Kwiecień 2008
  • Maj 2008
  • Czerwiec 2008
  • Lipiec 2008
  • Sierpień 2008
  • Wrzesień 2008 (1)
  • Październik 2008
  • Listopad 2008
  • Grudzień 2008
  • Styczeń 2009
  • Luty 2009
  • Marzec 2009
  • Kwiecień 2009
  • Maj 2009
  • Czerwiec 2009
  • Lipiec 2009 (1)
  • Sierpień 2009
  • Wrzesień 2009
  • Październik 2009
  • Listopad 2009
  • Grudzień 2009
  • Styczeń 2010
  • Luty 2010
  • Marzec 2010
  • Kwiecień 2010
  • Maj 2010
  • Czerwiec 2010
  • Lipiec 2010
  • Sierpień 2010
  • Wrzesień 2010
  • Październik 2010
  • Listopad 2010
  • Grudzień 2010
  • Styczeń 2011
  • Luty 2011
  • Marzec 2011
  • Kwiecień 2011
  • Maj 2011
  • Czerwiec 2011
  • Lipiec 2011
  • Sierpień 2011
  • Wrzesień 2011
  • Październik 2011
  • Listopad 2011
  • Grudzień 2011 (2)
  • Styczeń 2012
  • Luty 2012
  • Marzec 2012
  • Kwiecień 2012
  • Maj 2012
  • Czerwiec 2012
  • Lipiec 2012
  • Sierpień 2012
  • Wrzesień 2012
  • Październik 2012
  • Listopad 2012
  • Grudzień 2012
  • Styczeń 2013
  • Luty 2013
  • Marzec 2013
  • Kwiecień 2013
  • Maj 2013
  • Czerwiec 2013
  • Lipiec 2013
  • Sierpień 2013
  • Wrzesień 2013
  • Październik 2013
  • Listopad 2013
  • Grudzień 2013
  • Styczeń 2014
  • Luty 2014
  • Marzec 2014
  • Kwiecień 2014
  • Maj 2014
  • Czerwiec 2014
  • Lipiec 2014
  • Sierpień 2014
  • Wrzesień 2014
  • Październik 2014
  • Listopad 2014
  • Grudzień 2014
  • Styczeń 2015
  • Luty 2015
  • Marzec 2015
  • Kwiecień 2015
  • Maj 2015
  • Czerwiec 2015
  • Lipiec 2015
  • Sierpień 2015
  • Wrzesień 2015
  • Październik 2015
  • Listopad 2015
  • Grudzień 2015
  • Styczeń 2016
  • Luty 2016
  • Marzec 2016
  • Kwiecień 2016
  • Maj 2016
  • Czerwiec 2016
  • Lipiec 2016
  • Sierpień 2016
  • Wrzesień 2016
  • Październik 2016
  • Listopad 2016
  • Grudzień 2016
  • Styczeń 2017
  • Luty 2017
  • Marzec 2017
  • Kwiecień 2017
  • Maj 2017
  • Czerwiec 2017
  • Lipiec 2017
  • Sierpień 2017
  • Wrzesień 2017
  • Październik 2017
  • Listopad 2017
  • Grudzień 2017
  • Styczeń 2018
  • Luty 2018
  • Marzec 2018
  • Kwiecień 2018
  • Maj 2018
  • Czerwiec 2018
  • Lipiec 2018
  • Sierpień 2018
  • Wrzesień 2018
  • Październik 2018
  • Listopad 2018
  • Grudzień 2018

Strona prezentuje indywidualną opinię użytkownika. gram.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone przez użytkowników.
© gram.pl